در دیدار شهردار با نماینده سازمان ملل متحد در امور مدیریت بحران عنوان شد
دو سالی است که شهرداری مشهد توجه ویژه‌ای در مباحث مدیریت بحران و کاهش ریسک در رونید کاری سازمانی و همچنین اجرای پروژه‌های عمرانی خود دارد که همین اقدامات این شهر را در زمره ٢۵ شهر فعال در جامعه ایمن جهانی قرار داده است. نماینده سازمان ملل متحد در امور مدیرت بحران در دیدار با شهردار مشهد از برگزاری کارگاه‌هایی با همین موضوع در این شهر خبر داد.
کد خبر: ۱۸۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷ 17 February 2016
جایگاه ویژه شهر مشهد در جامعه ایمن جهانی
نماینده سازمان ملل متحد در امور مدیریت بحران در این دیدار که به‌منظور تبادل سند «چارچوب سندای ژاپن برای کاهش خطر بلایا» در محل اتاق شهردار مشهد برگزار شد، مشهد را یکی از بیست‌وپنجمین شهرهای فعال درزمینه جامعه ایمن جهانی دانست و گفت: درحال‌حاضر حدودا ٣هزار شهر عضو جامعه ایمن جهانی هستند و ٢۵ شهر نیز در این جامعه به‌عنوان عضو فعال اقدام می‌کنند.
آرمن رستمیان با اشاره به برگزاری نشستی در همین رابطه در هندوستان اشاره کرد و افزود: این نشست در سال جاری میلادی برگزار خواهد شد و کارگاه‌های عملی نیز در حاشیه آن برپا می‌شود.
وی با بیان اینکه حضور مدیریت شهری مشهد در این نشست می‌تواند تاثیرگذار باشد، ادامه داد: تجربیات ارزنده شهر مشهد می‌تواند کمک بزرگی به کشورهای عضو جامعه ایمن جهانی داشته باشد.
وی با مثبت ارزیابی‌کردن فعالیت‌های شهر مشهد درراستای کاهش خطرپذیری و افزایش ایمنی، اذعان کرد: به‌دنبال فعالیت‌های موثر شهرداری مشهد درزمینه افزایش ایمنی، به چهارچوب عملیاتی دراین‌زمینه رسیدیم و به‌همین‌دلیل از اقدامات شهردار مشهد تشکر می‌کنم.
آمادگی کامل شهرداری مشهد برای همکاری با جامعه ایمن جهانی
شهردار مشهد نیز در این دیدار از آمادگی کامل شهرداری مشهد برای همکاری با جامعه ایمن جهانی خبر داد و گفت: به‌همین‌منظور آماده همکاری در برگزاری دوره‌های آموزش‌ مدیریت بحران برای کشورهای همجوار هستیم.
سید‌صولت مرتضوی افزود: مشهد محور توسعه شرق کشور بوده و امروز این کلان‌شهر مذهبی تبدیل به قطب مذهبی، هنری، فرهنگی و اقتصادی ایران اسلامی شده است.
وی با اشاره به تعامل سازنده و تنگاتنگ مشهد در حوزه مدیریت بحران با سازمان استراتژی کاهش خطرپذیری( UNISDR) تصریح کرد: توجه ویژه مشهد به‌عنوان شهر ایمن در کنار اموری چون بهداشت، محیط زیست، حمل‌ونقل، مذهبی، اعتقادی و فرهنگی دارای اهمیت است.
به‌گفته شهردار مشهد توجه به ساختارهای شهرسازی و مقاوم‌سازی بناها با به‌کارگیری تجربیات متخصصان معماری و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی نیز در دستورکار قرار دارد تا این شهر در مقابل حوادث احتمالی و زمین‌لرزه‌ها مقاوم باشد.
وی با اشاره به ساخت سالن‌های چند‌منظوره بحران در شهر مشهد ابراز کرد: همچنین احداث تونل‌های زیرزمینی ازجمله تونل انرژی اقدامات مثبتی است که درراستای مقاوم‌سازی این کلان‌شهر صورت گرفته است.
مرتضوی با بیان اینکه با تدوین مقررات راهنمایی و رانندگی و بهسازی و نوسازی سیستم حمل‌ونقل، حوادث رانندگی به‌شدت کاهش یافته و تلفات جانی و جرحی به حداقل رسیده است، یادآور شد: به‌منظور بهبود پدافند غیرعامل چهار خط مترویی و یک خط مونوریل به طول ١٣٠ کیلومتر درنظر گرفته شده است.
حضور ٣٠٠هزار تبعه افغانی در مشهد
فرماندار مشهد نیز در این دیدار با اشاره به حضور بیش از ٣٠٠هزار تبعه کشور افغانستان در این شهر، گفت: با استفاده از منابع موجود نسبت به ایمن‌سازی شهر مشهد گام برداشتیم و سالانه ٢٧میلیون زائر و مسافر داخلی به مشهد می‌آیند که این موضوع سبب شده است بر ضرورت ایمن‌سازی محیط تاکید شود.
وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از خسارت و تلفات ناشی از حوادث غیرمترقبه هر اتفاقی باید رصد شود و برای این منظور برنامه‌ریزی صورت گرفته است.
تاکید بر تداوم همکاری‌های شهرداری مشهد
با مجمع جهانی ریسک سوئیس 
مشاور و رئیس حوزه شهردار مشهد نیز از امضای تفاهم‌نامه همکاری شهرداری مشهد و مجمع جهانی ریسک سوئیس از سال٨٩ خبر داد و گفت: با توجه به تغییرات عمده در چهارچوب مدیریت بحران هیوگو و «سند جدید مدیریت بحران سندای٢٠١۵ » درخواست بومی‌سازی و ارائه مشاوره‌های تخصصی به‌منظور پیاده‌سازی سند فوق در مشهد به‌عنوان اولین شهر ایران مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.
مجید پیراسته افزود: همچنین با توجه به برگزاری اجلاس منطقه‌ای جامعه ایمن توسط شهرداری مشهد و با همکاری دستگاه‌های متولی در آذرماه٩۵ درخواست معرفی اساتید مطرح شد.
برگزاری کارگاه آموزشی کاهش خطر بلایا برای مدیران شهری مشهد
سرپرست مدیریت ساما‌ن‌دهی و مهندسی بحران‌های شهری شهرداری مشهد نیز از برگزاری کارگاه آموزشی تشریح چهارچوب سندای کاهش خطر بلایا برای مدیران شهرداری و دستگاه‌های بحران‌دار مشهد خبر داد و گفت: اولین چهارچوب مدیریت بحران کشورها با نام چهارچوب هیوگو برای بازه زمانی ٢٠٠۵ تا ٢٠١۵ تدوین و به کشورها ارسال شده بود.
امیر عزیزی افزود: در‌حال‌حاضر سیاست‌های کلی مدیریت بحران شهرها توسط سازمان ملل متحد تدوین و به کشورهای عضو ارسال می‌شود که در ادامه این سیاست‌ها متناسب با شرایط آن کشور بومی‌سازی و اجرایی می‌شود.
سرپرست مدیریت ساما‌ن‌دهی و مهندسی بحران‌های شهری شهرداری مشهد ادامه داد: با وقوع سونامی سندای ژاپن مسئولان سازمان ملل متحد اقدام به تغییر استانداردها کردند که با این اقدام چهارچوب سندای برای کاهش خط بلایای طبیعی در بازه زمانی ٢٠١۵ تا ٢٠٣٠ تهیه و به کشورهای عضو ابلاغ شده است.
بازدید نماینده ویژه سازمان ملل متحد از پروژه‌های شهری مشهد
همچنین نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور مدیریت بحران و کارشناس ارشد کمپین تاب‌آورسازی شهرها از تعدادی از پروژه‌های شهری مشهد همچون باغ گیاه‌شناسی، مرکز موزه و اسناد شهرداری، خانه داروغه و پارک کوهسنگی بازدید کرد.
آرمن رستمیان در ادامه سفر خود به مشهد، در کارگاه آموزشی مدیریت بحران که با حضور جمعی از مدیران شهری برگزار شد، حضور پیدا کرد.
منبع: شهرآرا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار