درخواست شورای امنیت از ترکیه برای توقف حمله به مواضع کردها، عقب نشینی مقامات آنکارا از اصرار خود بر عملیات زمینی در سوریه، هشدار کشورهای غربی به عربستان درباره مداخله در سوریه و پیشروی های ارتش سوریه در مناطق مختلف، از جمله مهمترین مطالبی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۸۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 17 February 2016
درخواست شورای امنیت از ترکیه برای توقف حمله به مواضع کردها، عقب نشینی مقامات آنکارا از اصرار خود بر عملیات زمینی در سوریه، هشدار کشورهای غربی به عربستان درباره مداخله در سوریه و پیشروی های ارتش سوریه در مناطق مختلف، از جمله مهمترین مطالبی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، ادامه مباحث درباره احتمال مداخله نظامی ترکیه و عربستان در سوریه، موضوعی است که امروز در شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی قابل مشاهده است. یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه، درخواست شورای امنیت از ترکیه برای توقف حمله به مواضع کردها در سوریه است. بر اساس گزارش «راشا تودی»، شورای امنیت سازمان ملل متحد، بامداد چهارشنبه با ابراز نگرانی از حملات ترکیه به مواضع یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی «حزب اتحاد دموکراتیک» سوریه، خواستار توقف این حملات شد. «رافائل رامیرز»، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل که ریاست فعلی شورای امنیت را بر عهده دارد، بعد از پایان نشست اعضای این شورا گفت: «اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از حملات ترکیه به برخی مناطق سوریه نگران هستند». وی افزود: «از تمامی اعضا خواسته می‌شود سوریه را به پایبندی به قوانین بین‌المللی دعوت کنند».

*****

در همین حال، اظهارات جدید مقامات دولت ترکیه، نشان از نوعی عقب نشینی در موضوع سوریه دارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه گفت، در ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا، اجماعی در زمینه اعزام نیروی زمینی به سوریه وجود ندارد و این موضوع به طور جدی مورد بحث قرار نگرفته است. چاووش اوغلو در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری افزوده: «برخی کشور‌ها مانند ما، عربستان سعودی وب رخی کشورهای اروپای غربی گفته‌اند که عملیات زمینی در سوریه لازم است اما انتظار اجرای این اقدام تنها توسط عربستان، ترکیه و قطر، نه صحیح و نه واقع بینانه است». وی گفته: «اگر بنا بر انجام عملیات زمینی در سوریه باشد، این عملیات نیز همانند حملات هوایی باید مشترک و جمعی انجام شود». چاووش اوغلو مدعی شده کشورش همواره خواستار یک راهبرد جامع‌تر در سوریه فرا‌تر از حملات هوایی بوده؛ اما ائتلاف تحت رهبری آمریکا این موضوع را جدی مورد بحث قرار نداده است.

*****

همزمان، معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز با اعلام اینکه کشورش به‌ دنبال یک حمله ماجراجویانه نیست، اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره تصمیم ترکیه به حمله قریب‌الوقوع علیه سوریه را رد کرده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «النشره»، نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه، با بیان اینکه کشورش در پی ماجراجویی در منطقه نیست، تأکید کرده: «صحبت‌ها درباره ورود قریب‌الوقوع ترکیه به جنگ علیه سوریه، صرفاً شایعه است». در عین حال، وی بار دیگر بر ایجاد منطقه حائل در سوریه تأکید کرده و مدعی شده، این اقدام، کشتار غیرنظامیان و سیل آوارگان را متوقف می‌کند. معاون نخست‌وزیر ترکیه همچنین گفته: «در صورتی که آمریکا و روسیه در حل بحران سوریه جدی باشند، باید درگیری‌ها در این کشور را متوقف کنند. موفقیت مذاکرات ژنو در گروی آتش‌بس است».

*****

از سوی دیگر، روزنامه «رای الیوم» در مطلبی از هشدار کشورهای غربی به عربستان سعودی درباره هرگونه مداخله نظامی در سوریه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، کشورهای غربی به عربستان سعودی درباره حمله احتمالی و غافلگیر کننده عراق و ایران در صورت اعزام نیروی زمینی گسترده به جنگ علیه سوریه، هشدار داده‌اند. مقامات غربی از عربستان سعودی خواسته‌اند که درنگ کنند. آن‌ها نگرانی شدید خود را به دلیل «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع که فردی هیجانی و احساساتی است، پنهان نمی‌کنند، به‌ ویژه پس از آنکه وی افسران جوانی را گرد خود جمع کرده که تخصصی جز شور و هیجان برای رویارویی با شیعیان ندارند. به عقیده آن ها ممکن است در صورت ورود عربستان سعودی به جنگ علیه سوریه، نیروهای عراقی یا نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی)، نیروهای عربستانی را در شرق این کشور تحریک کنند و با آن‌ها درگیر شوند.

*****

در نهایت، باید اشاره کرد همه این مباحث در شرایطی مطرح می شود که پیشروی های ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور علیه گروه های شورشی و تروریستی ادامه دارد. به نوشته«الاخبار»، پیشروی‌های ارتش سوریه منحصر به ریف شمالی حلب نیست و از چند هفته پیش تاکنون نبردهای موفقیت آمیزی در استان جنوبی درعا صورت گرفته است. به نوشته این روزنامه، استان درعا به خاطر موقعیت نزدیک به دمشق، مرکز حملات گروه‌های مسلح به پایتخت بوده است، اما ارتش سوریه با کشاندن درگیری‌ها به داخل این استان همجوار اردن، به مرکز بحران نزدیک شده است. معارضین سوری استان درعا را به پایگاهی برای حمله به دمشق پایتخت تبدیل کرده بودند تا با تحت فشار گذاشتن نظام آن را وادار به تسلیم حکومت به مخالفان سازند، ولی امروز شاهد تغییرات اساسی در نبردهای این استان هستیم و ارتش سوریه از موقعیت دفاعی به موقعیت هجومی تغییر موضع داده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار