مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق گفت: با اجرای طرحهای جوار معدنی زنجیره تولید فولاد در این شرکت تکمیل شد.
کد خبر: ۱۸۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷ 14 February 2016

به گزارش تابناک یزد،محمد جواد عسکری روز یکشنبه در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار کرد: احداث کارخانه آگلو مراسیون یک میلیون تنی، کارخانه گندله به ظرفیت سالانه پنج میلیون تن و ساخت کارخانه کوره بلند بافق کسری از جمله طرحهای جوار معدنی است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق همچنین به طرح اصلاح خط اشاره کرد و افزود: عیار سنگ آهن در این طرح از 66 درصد به 67.5 درصد افزایش می یابد و پیش نیاز خوراک کارخانه فولاد و گندله سازی فراهم می شود.
وی ظرفیت تولید کارخانه فرآوری اصلاح خط را سه میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: با برنامه ریزی و تجهیزات جدید نصب شده، این میزان تولید تا 4.5 میلیون تن قابل افزایش است.
عسکری با بیان اینکه تجهیزات کارخانه فرآوری اصلاح خط اروپایی است و تا یکسال گارانتی دارد تصریح کرد: برای ساخت و راه اندازی این کارخانه بیش از 650 میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت سنگ آهن مرکزی بافق سرمایه گذاری شده است.
این مسئول، سرمایه گذاری برای احداث کارخانه آگلو مراسیون و کارخانه فولاد بافق کسری را به ترتیب 1000 میلیارد ریال و 404 میلیون یور و عنوان کرد و گفت: هم اکنون در واحد آگلو مراسیون بالغ بر 420 نفر به کار اشتغال دارند و با راه اندازی فولاد زمینه اشتغال یکهزار و 800 نفر بطور مستقیم و پنجهزار و 400 نفر غیر مستقیم فراهم می شود.
عسکری اجرای طرح گندله سازی پنج میلیو تنی سه چاهون بافق را نیز در راستای تحقق اهداف راهبردی خواند و بیان کرد: مجری این طرح، شرکت ژاپنی است که با مشارکت شرکت NFC چین و شرکت داخلی، با 26 درصد پیشرفت فیزیکی با آهنگی پر شتاب در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق، سرمایه گذاری این طرح را 157 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: این رقم از طریق یوزانس تامین و هزینه می شود و محصول نهایی آن خوراک کارخانه فولاد سازی به روش احیاء مستقیم را تامین می کند.
وی با اشاره به اینکه طرح گندله سازی سه چاهون بافق طبق برنامه زمان بندی تا 36 ماه دیگرتکمیل می شود یاد آور شد: با تکمیل و بهره برداری از این طرح 700 نفر به طور مستقیم و بالغ بر یکهزار و 500 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.
عسکری تصریج کرد: محصول آگلو مراسیون خوراک کارخانه فولاد کوره بلند و گندله مواد اولیه فولاد سازی به روش احیا مستقیم را را تامین می کند.
وی که در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ می داد در خصوص زمان پایان ذخیره سنگ آهن در معدن چغارت و سه چاهون گفت: اگر از آغاز بهره برداری معدن چغارت در سال 1348 به فکر آینده بافق بودند و همان زمان ایجاد طرحهای جوار معدنی و ساخت کارخانه فولاد را پیگیری می کردند ، امروز دغدغه اتمام ذخیره سنگ آهن در این شهرستان را نداشتیم.
عسکری افزود: چنانچه طرحهای جوار معدنی در سالهای اولیه به وجود می آمد به طور یقین با احداث کارخانه فولاد و طرحهای مکمل آن، طی پنج دهه علاوه بر اینکه از خام فروشی جلوگیری می شد شاهد ارزش افزوده و سود آوری چند برابری بودیم.
مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در عین حال گفت: با حفاری های جدید و ساخت کارخانه پر عیار سازی، عمر معادن چغارت و سه چاهون به سه برابر افزایش یافته و حد اقل تا 20 سال دیگر از این معادن سنگ آهن استخراج خواهد شد.
وی پیگیری برای بهره برداری از چند آنومالی سنگ آهن که اکنون در حوزه شهرستان بافق قرار دارد و تحت نظارت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است را نیز یاد آور شد و گفت: بر اساس توافق انجام شده از آنومالی d19 ، بافق و اردکان به صورت مساوی بهره برداری خواهند کرد.
عسکری افزود: تا زمانیکه ذخایر سنگ آهن معادن حوزه شهرستان بافق به پایان برسد قطعا این شهر به قطب صنعتی تبدیل شده و کارخانه فولاد یک میلیون تنی بافق کسری با ظرفیت کامل در حال تولید و صادرات محصول است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قبلا این شرکت دولتی بوده و طبق دستور مافوق عمل می کرده ، خاطر نشان کرد: اکنون که زیر پوشش صندوق بازنشتگان فولاد کشور در آمده با اختیاراتی که تفویض شده، طرحهای جوار معدنی آهنگ پر شتاب به خود گرفته و تا سال 97 این طرحها به نتیجه می رسد.
قبل از سخنان عسکری، خبرنگاران از معادن سنگ آهن سه چاهون، چغارت، طرح های جوار معدنی،کارخانه در حال احداث فولاد بافق کسری و چند طرح در دست اجرای شرکت سنگ آهن مرکزی بازدید کردند و از نزدیک با روند پیشرفت آنها آشنا شدند.
به گزارش ایرنا، بلوک معدنی بافق با ذخیره 1.7 میلیارد تن معادل یک سوم سنگ آهن کشور شناخته شد که مهمترین آنها سنگ آهن چغارت و سه چاهون است.
هم اکنون از دو معدن مذکور سالانه هشت میلیون تن سنگ آهن استخراج می شود که حدود سه میلیون تن آن دانه بندی شهده برای مصرف در کارخانه ذوب آهن اصفهان و صادرات استفاده و بقیه نیز در کارخانه فرآوری چغارت به کنسانتره سنگ آهن تبدیل می شود.
این دو معدن تحت پوشش شرکت سنگ آهن مرکزی ایران قرار دارد و هم اکنون بیش از پنج هزار و 650 نفر در این شرکت به کار اشتغال دارند که با احتساب بازنشستگان و خانواده آنها حدود 70 درصد از جمعیت 40 هزار نفری بافق به نوعی به این شرکت وابسته اند.
بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلو متری شرقی یزد قرار دارد و معادن غنی سنگ آهن ، منگنز، فسفات آسفوردی، سرب و روی و معدن مرمریت و شن و ماسه، این شهرستان را به بهشت معادن ایران مشهور کرده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار