مهندس صمد مغانی در گفتگو با تابناک تبریز
کد خبر: ۱۸۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳ 13 February 2016

برای آشنایی ابتدا مقدمه ای از سوابق خودتان بفرمایید؟

بنده متولد تبریزم ولی اصالاتا از منطقه ارسباران هستم. سال 59 وارد جهادسازندگی شده ام و جزو بنیان گذاران جهاد استان هستم. در آخرین مسئولیت، بنده مسئول پژوهش روستایی جهاد بودم. درسابقه من قائم مقامی رییس سازمان جهاد استان ، مدیر عامل شرکت کشت صنعت و دامپروری مغان و عضو هیات مدیره شرکت شهرک های کشاورزی ایران ، نایب رئیس شرکت کشت و صنعت پارس نیز دیده می شود.

در فعالیت های گوناگون در بحث خدماتی و خیریه ای و فرهنگی نیز ید طولایی دارم. در مسائل سیاسی در سال های 55 به بعد وارد عرصه سیاسی مذهبی شده ام.به هیچ جریانی در اوایل انقلاب وابسته نشدم . من عمدتا فرد ولایی و مستقل هستم و خودم را صاحب فکر میدانم. در جریان های سیاسی اخیر نیز مستقل بوده و عضو هیچ کدام از دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب نیستم و دنبال قول احسن هستم.

درباره مدیریت بر کشت و صنعت مغان توضیح بدهید؟

معیار موفقیت یک مدیریت شرکت آمارو اطلاعات است. بحث تراز مالی میزان موفقیت یک شرکت است. با ترازمنفی 5 میلیارد تومان در آذر سال 89 این شرکت را تحویل گرفتیم. نوعا این شرکت در آن برهه با بحران مواجه بود. در عرض یک سال با تراز مثبت7 میلیاردی شرکت را روبرو کردیم. در سال 91 با ترازمثبت 20 میلیاردی سود مواجه شدیم. در سال سوم و آخر حضور من در این شرکت برای سود بالای 40 میلیاردی برنامه ریزی کرده بودیم که در نه ماه اول 92 شرکت را با سود بیست وهفت میلیاردی تحویل دادم.


در زمانی که 5 میلیارد ضرر بود تازه طرح هدفمندی یارانه ها هم اجرا نشده بود. در زمان مدیریت من هدفمندی یارانه اجرا شد و با این اوضاع ما با تراز مثبت 7 میلیاردی مواجه شدیم. با این حال که حامل های انرژی را با قیمت کلان نسبت به قبل می خریدیم( قیمت گازوئیل قبل هدفمندی 16 تومان بود که بعد از هدفمندی با هزینه حمل ونقل 400 تومان شد) باز با مدیریت موفق توانستیم شرکت را به سود دهی میلیاردی برسانیم.

چه عواملی را موجب ضررده بودن این شرکت قبل از مدیریت شما میدانید؟

تعویض پیاپی مدیریت ها، فشارهای سیاسی منطقه ای موجب عدم موفقیت در بخش کشاورزی است. کسی در کشت و صنعت موفق می شود که بتواند مقابل مسائل خارجی و داخلی این شرکت موفق باشد و این سری عوامل را کنترل کند.

به نظر شما مشکل کشت وصنعت در چیست؟

سیاستگذاری ها درست نیست. به صورت تخصصی به این بخش نگاه نمی کنند. بنده اگر شرکت را به سوددهی رسانده ام با هنر مدیریتی خود و اعتقاداتم بوده و اگر من هم مثل قبلی ها مدیریت میکردم شرکت ضررده میشد.

درباره انتقاد یکی از نمایندگان مغان در مجلس به نحوه مدیریت شما چه پاسخی دارید؟

آن نماینده از شرکت یک سری درخواست و انتظاراتی داشت و ما آن نظرات را منطقی نمیدانستیم و اجرایی نکردیم و بربنابراین هم آن نماینده از ما انتقاد میکرد. ظاهرا نیزدر این دوره تایید صلاحیت هم نگرفت.

دولت ها را چقدر در بحث اقتصادی و کشاورزی موفق میبینید؟

دولت ها به بخش کشاورزی توجه وافی و کافی را ندارند .دولتها به بخش کشاورزی با دید حضرت امام (ره) نگاه نمیکنند. روی هم رفته بخش کشاورزی بخش یادرفته دولت هاست. درمجلس هم به بخش کشاورزی تخصص محور نگاه نمیکنند.


مدیریت مهندس پاکزاد را چگونه ارزیابی میکنید؟

ایشان در تهران معاون توسعه منابع نیروی انسانی وزیر جهاد بود.از نظر فکری متخصص و توانمند هستند. در ابعاد مختلف توانمند است. در بحث مالی ندارد . توسعه گرا هستند. ساختمان جهاد در تبریز را بدون اعتبار و با صرفه جویی ها توانسته بسازند. از مدیران پاکدست استان هستند. شایعاتی مبنی بر مشکلات مالی ایشان شنیده می شد که در همه پرونده های مالی نیز تبرئه شده اند.

برای کشاورزی در استان و کشور صاحب نداریم. رئیس کمسیون کشاورزی را چندبار به مغان بردم. آیا به این استان هم آوردند؟

چه منابع مالی را برای اجرا سازی کامل آبیاری قطره ای در استان نیاز است ؟

منابع مالی مورد نیاز را نمیتوان گفت. اتفاقا یک بار از معاون آب و خاک وزارت این سوال را پرسیدم. گفت با این وضعیت 80 سال. بااین وضعیت ها نمیتوان آبیاری قطره ای و پوشش انهار را در استان اجرا کنیم.

برای اجرای کامل بیمه چه پیشنهاد هایی دارید ؟

در صنعت بیمه مشکل داریم. در سطح تفکر بیمه ای باید صرف نگرش اقتصادی نباشد. بیمه کم پرداخت کنیم تا سود بیشتری برداریم این نگرش اقتصادی به بیمه اشتباه است و باید نگرش خدماتی به بیمه داشته باشیم.

باید اعتماد به بیمه را نهادینه کنیم و این اعتماد با ارائه خدمات بیمه به مردم امکان پذیر می شود.

در مورد دریاچه و برنامه های احیای دریاچه چه نظراتی دارید؟

در مورد دریاچه متاسفانه دیدگاه های ما براساس فشار است. صحبت های غیر کارشناسی زیادی انجام می شود. ا در یاچه در حال احتضار است. اطراف دریاچه به شعاع 50 کیلومتر فعلا در حال تاثیر مضرات حاصل از خشک شدن دریاچه است.بنابراین تخصص محور باید به این معضل نگاه کنیم. اگر می خواهیم طرح نکاشت را اجرا کنیم باید زندگی کشاورز تامین شود. که یک سری محصولات پر توان نسبت کم آبی را کشت دهیم. تنها کشاورزی عامل خشکی دریاچه نیست، باید سایر عوامل را نیز کنترل کنیم . کشاورزی در کنترل آب مصرفی به اندازه خود آماده است.

متاسفانه مطالب را آشکار به مردم نمیگویند. 18 سال قبل آب دریاچه آن قدر بالا آمد که حتی جاده و ریل راه آهن را به زیر آب کشید. باید عوامل را بررسی کنند.در نحوه مدیریت مالی دریاچه مشکل داریم و منابع در جای خود مصرف نشده است.

متاسفانه در این قضیه فقط یقه کشاورز را گرفتیم . گفتیم که نکارید ولی سایر عوامل را رها کرده ایم. در کنار سایر عوامل حق آبه دریاجه را مدیریت نکردیم. راه و چاره تخصص محور کردن مطالعات هست.


متولی این مسائل کیست.

هم جهاد کشاورزی و هم وزارت نیرو باید همکاری وتعامل مشترک کنند.

مسائل 88 را چگونه تحلیل میکنید؟

مهم این است در جامعه در این سری حوادث به مرجع مراجعه کنیم. مرجع اول قانون است. اگر به قاون توجه نکنیم و تابع احساسات بشویم خسارات جبران ناپذیری ببار می آید. احساسات جامعه را باید به سوی تعقل دعوت کنیم. متاسفانه در آن سال نخبگان نتوانستند این سوی مسئولیتها را اجر کنند. این پدیده مطلوبی نبود.

در این سری مسائل ما خیلی برنامه هارا ازدست دادیم.

به نظر شما احمدی نژاد بعد از حوادث 88 تغییر کرد؟

بله بسوی منفی تغییر کرد. خوب انسان است .

در دوره اول وقتی رئیس جمهور شد باید به دنبال اعتماد مردم باشد. در دوره دوم چون دیگر کسی نمیتواند برای دوره سوم هم رئیس جمهور شود بالتبع یک سری تغییراتی در رفتار ایجاد می شود.

طرفداران احمدی نژاد از کدام طیف هاست؟

من به تقسیم بندی ها اعتقاد ندارم. در همه طبقه ها هم میتواند هوادار و هم میتواند مخالف داشته باشند.

درباره آقای روحانی و مذاکره هسته ای چه نظری دارید؟

طبیعتا این یک حرکت جهانی است و باید به دنبال تعامل حکمت و عزت و مصلحت هستیم. اصل موضوع درست است. طبیعتا مذاکره نوعی معامله است. بر این اصل این مذاکره را موفق میدانم. ازمذاکره نمی ترسیم از حیله های دشمنان میترسیم. باید آن قدر حواس جمع باشیم تا حیله نخوریم

آیا سیاست های اقتصادی دولت موفق است؟

در حال رکود هستیم. ما باید طوری عمل کنیم که بین تورم و رکود تقریبا یک وضعیت متعادلی به وجود بیاوریم. رکود بیش از حدی را تجربه میکنیم.



آیا با سرمایه گذاری خارجی موافقید؟

سرمایه گذاری یک اصل است، چه خارجی و داخلی. منتها باید موانع سرمایه گذاری از بین برود. خود تحریمی ها مانند نبود امنیت سرمایه گذاری و عدم تفکر تولید در بین سرمایه گذاران باعث کند شدن سرمایه گذاری شده است.

اخیرا رئیس جمهور هم گفت که مشکلات ما برای تولید80 درصدموانع داخلی است.در مورد مجریان مشکل داریم. بنده در اوایل امسال به آقای استاندار نامه نوشتم که حاضرم در این استان در سه نقطه کشت و صنعت بزنم. الان 8 ماه گذشته و خبری هم نیست.

به کدام یک از دو گروه سیاسی در استان خودتان را نزدیک تر میبینید؟

از نطر شخصیت افراد در هردو جناح سیاسی افراد متخصص و منطقی و هم افراد تندرو وجود دارند . من اتفاقا مستقلم ولی هرطیف حمایت کند من هم در خدمت هستم. این افراد داخل نظام هستند. اعتقاد من اینست که از هردولت قانونی مستقر در کشور حمایت کنیم.در انتقادهم باید منصف باشم.

من بین افراد اصولگرا و اصولگرایی واقعی تناقض میبینم. به همین خاطر اصولگرایی را در یکسانی عمل و گفتار میبینیم. باید وقتی به فرد اصولگرا نگاه میکنیم باید به اصول اصلی انقلاب برسیم که هنوز بعضی افراد اصولگرا به این حد نرسیده اند.

به چه کسی برای ورود به مجلس کمک کردید؟

به اکثر نمایندگان حاضر در استان کمک کرده ام.با همه این دوستان رفیقم و رقابتی ندارم.مدیریت استان باید ازاین هم قوی تر باشد.

در انتخابات پیشرو کدام طیف برنده خواهد شد؟.

در تبریز مردم با جناح بازی خسته شده اند. افراد با شخصیت و جایگاه خودشان در انتخابات موثر هستند. جناح ها برنده نیستند . مردم فرد را بیشتر از جناح قبول دارند.

به هر حال هرکس یک سری طرفدار دارند ولی به ذهن می آید که حدود 50 درصد طرفداران دولت به مجلس بروند.

باید در رای گیری همه شرکت کنند در مرجله بعدی است که به چه کسی رای داده شود

چرا 5 نفر مستق پیدا نمی کنید تا ائتلاف کنید؟

شاید این اتفاق هم بیفتد. شاید بارایزنی هایی که صورت میگیرد این اتفاق ها روی دهد.

فکر میکنید چقد رای می آورید؟

حدود 200 هزار رای. از همه نقاط تبریز و اسکو آذر شهر به من رای خواهند داد .طرفداران من در همه جا های این سه مرکز پراکنده هستند چون با مردم زندگی کرده ام بر این اصل کسی که مرا میشناسد به من رای خواهم داد.

به نظرتان کاندیداها برای ورود به مجلس چقدر هزینه می کنند؟

خبرهای ناهنجاری به من در این ارتباط میرسد. اعداد جالبی است. متاسفانه با انواع روش های غیر صحیح دنبال رای هستند.

چرا استاندار به این مسائل ورود پیدا نمی کنند؟

چون خلاء قانونی داریم. در قانون انتخابات مشکل داریم. قانون انتخابات برای امروز نوشته نشده است. باید یک سری قوانین تصویب بشه که مانع این مسائل باشد.

حرف آخر

از سه سال مدیریت در کشت و صنعت در طول سی و پنج سال مدیریتم بهترین عملکرد را داشته ام. حتی گزارشی که من به وزیر دادم وزیر این گزارش را بی نظیر دانسته و خطاب به رئیس جمهور هم از سوددهی این شرکت حکایت دارد. خدا عنایت کرد برنامه ریزی عملیاتی را پیاده سازی کردیم. از نظر نیروی انسانی نیز موفق بودیم. شرایط سخت و زیان آوری را برای نیروی انسانی مشغول در این شرکت کردیم.قسمت پژوهشی را در این شرکت راه اندازی کردیم به طوری که بر اساس این پژوهش توانستیم بالای 13 تن محصول بیشتر در هر هکتار ذرت برداشت کردیم.دنبال چغندر خارج از فصل بودیم. سهام عدالت نیروی انسانی را حل کردیم. 13 هزار دام سنگین داشتیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
رنجبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
سلام. اگر انصاف کنیم حاج صمد مغانی یک مدیر متخصص و متعهد در این استان بوده و هست.
پاسخ ها
نریمانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
در این کلام مهندس که میگوید از کوشه کنار همه طرفداران من پیدا شده و به من رأی خواهند داد شکی نیست. چرا که ایشان مدیری از جنس مردم بوده و هستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
خانواده مغانی خانواده با آبرویی در منطقه هستند و مردم این خانواده را میشناسند و اعتماد دارند.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
درود بر حاج صمد. دوست داریم حاجی
جاهد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
با شناخت نزدیکی که در مدت 35 سال از این مرد دارم مطمئنم دوای بیشتر درد مردم در گرو این چنین افراد پاکدست ، متدین، خداترس، مردمی، دردآشنا که خود را همیشه وقف مردم کرده است می باشد.ای کاش کمی مردم چشمشان را به اطراف خود باز کنند و ببینند به چه کسی رای می دهندو فریب تجملات انتخاباتی را که همه آنها از جیب خود ما مایه گذاشته میشوند را نخورند من خودم با تمام پتانسیلم در خدمت این مرد بزرگ خواهم بود .به امید پیروزی مهندس مغانی عزیز
عارف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
آذربایجان بیر کلام مهندس مغانی والسلام
اکبری یکی از کارکنان کشت و صنعت مغان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
مهندس مغانی فردی لایق و کاردان می باشد و ان شاالله و با کمک خدا در صورت پیروزی در انتخابات چهره یک نماینده واقعی را نشان خواهد داد و می تواند یک القوی مناسب برای سایر نمایندگان مجلس باشد. من به ایشان کاملا اعتقاد و اطمینان دارم و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.هیچوقت ایستادگی ایشان در مقابل زیاده خواهیهای مسئولین اردبیل از جمله نماینده مجلس مغان را فراموش نخواهم کرد
پاسخ ها
رسولی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
مهندس مغانی همواره در قلب ما جای خواهید داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :