وقتی پای ون‌ها به خیابان‌های شهرمان باز شد قرار بود تاکسی‌های ون برای جابه‌جایی‌های گروهی به کار گرفته شود مثل سرویس مدارس، هتل‌ها، فرودگاه و... اما هیچ چیز آن طور که باید پیش نرفت و نتیجه هم این شد که سرانجام بیشتر ون‌ها تبدیل به تاکسی‌های شهری شدند.
کد خبر: ۱۷۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰ 13 February 2016

کافی است یک‌ بار مسیرت به جایی بیافتد که تنها خودرو آن ون باشد، آن‌ وقت است که برای همیشه از سوار شدن به این خودرو ها منصرف می‌شوی. پاره و نامرتب بودن روکش، کثیف بودن شیشه و صندلی‌ها، بدخلقی مسافران در سوار و پیاده شدن و در برخی مواقع وجود سرعت گیرهایی که تاوانش را سر مشتریان پرداخت می‌کنند،موجب نارضایتی مسافران شده است. نکته قابل تأمل اینجاست که مسافران به اجبار و به دلیل نبود تاکسی به این خودروها روی می آورندوساعتها از وقت خود را صرف پر شدن آن می‌کنند.

به گزارش تابناک همدان؛ یک شهروند با ابراز گلایه در خصوص وضعیت نامناسب خودروهای ون گفت:وقتی سوار ون می‌شویم همیشه بین اینکه چه کسی جلو یا عقب سوار شود بحث ایجاد می‌شود، زیرا سوار و پیاده شدن در طول مسیر با مشقت زیادی همراه است.

وی ادامه داداین‌یکی از مشکلات اصلی تاکسی‌های ون است که ۱۰ نفر در یک اتاقک می‌نشینند و چیدمان صندلی‌ها که بیشتر پشت سر هم است؛ موجب می‌شود، مسافرانی که انتهای خودرو نشسته‌اند، برای سوار و پیاده شدن، هم خود و هم مسافران دیگر را به دردسر بیندازند.

این شهروند تصریح کرد:در بیشتر مواقع هنگام سوار یا پیاده شدن سر مسافران به سقف ون می‌خورد، به همین دلیل است که بیشتر رانندگان تاکسی‌های ون برای هر بار که مسافری بخواهد در طول مسیر سوار یا پیاده شود مجبورند دائم یادآوری کنند:مواظب سرتان باشید!

یکی دیگر از مسافران دائمی این خودروها گفت:باز و بسته کردن در ون‌ها نیز دردسرهای زیادی دارد و بسیاری از افراد مسن و حتی زنان به زور می‌توانند این درها را باز یا بسته کنند. حتی بعد از پیاده شدن مسافر برای دقایقی در باز می‌ماند که این خود جان سرنشینانی که در صندلی جلو نشسته‌اند را تهدید می‌کند.

او افزود:اگر ون از روی موانعی حتی کوچک در راه عبور کند مسافران با شدت هرچه تمام از روی صندلی خود به بالا و پایین پرتاب می‌شوند. در برخی از مواقع رانندگان این خودروها بدون توجه به سرعت‌گیرها عبور می‌کنند و سر مسافران در مواجه با بدنه خودرو آسیب می‌بیند.

این شهروند ادامه می‌دهد:هر بار که سوار این خودروها می شوم، به دلیل کثیف بودن داخل ون تمام لباس‌هایم گردوخاک می‌گیرد و آلوده می‌شود و مجبور هستم بعد از بازگشت تمام لباس‌هایم را بشویم.

وی با ناراحتی این سؤال را مطرح می‌کند، که چرا نظارتی بر خودروهای ون صورت نمی‌گیرد.

درحالی‌که خودروهای ون با وجود مسافران زیاد، پول بیشتری را از مسافران دریافت می‌کنند، اما بازهم خدماتی را ارائه نمی‌دهند.

از سویی پاره بودن روکش صندلی‌ها، کثیف بودن داخل خودرو، دیده نشدن شیشه خودرو به دلیل آلوده بودن و ناامن بودن این نوع ون‌ها موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است.

به دلیل تمام این مشکلات است که تجربه این چند سال رفت و آمد ون‌ها در خیابان‌ها ثابت کرده طراحی این خودروها مناسب با ویژگی‌های مسافرکشی در خیابان‌ های شهرها نیست.

از سوی دیگر حتی توسعه نیافته تر ین کشورها از خودرو ون به عنوان وسیله بارکشی استفاده می‌کنند، اما متأسفانه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین از این خودرو به عنوان مسافر کش استفاده می‌شود.

با وجود آن که در زمان واگذاری تاکسی‌های ون، بسیاری از کارشناسان حمل و نقل معتقد بودند این خودروها وسیله نقلیه مناسبی برای به‌کار گیری در ناوگان تاکسیرانی کشور نیستند و مشکلات آنها را پیش‌بینی کرده بودند، اما حضور ون‌ها تا آنجا ادامه پیدا کرد که امروز بیش از هزاران دستگاه ون در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فعالیت می‌کند.

سوالی که مطرح است آن 2 ویا گاها 3مسافری که اضافه بر قوانین راهنمایی و رانندگی سوار این وانت بار های مسقف می شوند تحت چتر کدام بیمه قرار می گیرند؟

آیا مسئولین فکر می کنند بعد از آنکه به صندلی ریاست رسیدند همه چیز تما م است و دیگر رسیدگی به امورشهروندان از آنها سلب است و دیگر سازمان ها موظف به پرداختن به این حقوق هستند چرا شورای شهر، شهرداری ، سازمان تاکسی رانی و یا پلیس راهور ناجا که حافظ حقوق شهروندی و مجری قانون هستند از این موضوع غفلت می کنند؟

تابناک همدان آمادگی دارد توضیحات مسئولین عزیز شهرهمدان را در این خصوص منعکس نماید.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
یک بار سوار ون شدم چنان سرم به سقف ماشین خورد یک هفته سر درد گرفتم از اون موقع قسم خوردم شده پیاده برم سوار ون نشم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار