همایش شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران قم فرصتی بود تا دهیاران و اعضای شورای روستاها به بهانه افزایش مشارکت روستاها برای انتخابات پیش رو گرد هم جمع شوند.
کد خبر: ۱۷۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴ 10 February 2016
به گزارش تابناک قم، رضا سیار فرماندار قم در این همایش با تأکید بر این‌که اعضای شوراهای روستایی و دهیاران بر اساس قانون نباید موضع‌گیری خاص علنی با بهره‌گیری از امکانات دولتی از نامزد یا جناح خاصی داشته باشند، اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 97 صندوق اخذ رأی در روستاها برای جمع‌آوری آرای مردمی فعال می‌شود.

به گفته وی، اعضای صندوق و نمایندگان فرمانداری در بخشداری‌ها تا پایان بهمن‌ماه آموزش‌های لازم را می‌بینند.

وی با انتقاد از عملکرد شوراها و دهیاران در ارائه مطالبات مدون، تصریح کرد: در بسیاری از بازدیدهایی که با مسئولان در بخش‌ها و روستاها صورت می‌گیرد هیچ درخواست مدونی در قالب طرح برنامه‌ریزی‌شده ارائه نمی‌شود و عمدتاً درخواست‌ها کلیشه‌ای و پیش پاافتاده است.

فرماندار قم با اشاره به این‌که دهیاران و اعضای شورای روستاها باید بر اساس منابع و امکانات موجود درخواست‌های معقول خود را ارائه دهند، عنوان کرد: 15 بهمن‌ماه موعد انتشار آگهی وضع عوارض برای شوراهای شهر و روستا بود اما متأسفانه هیچ تقاضایی از شورای اسلامی روستاها و بخش‌های برای سال 95 ارائه نشد.

سیار ادامه داد: تلاش ما این است که در روستاها و بخش‌های استان با بهره‌گیری از بسترهای قانونی و مورد حمایت دولت خدمت‌رسانی داشته باشیم اما نکته این است که در اوهام به سر نبریم. ما هیچ سرمایه‌گذار کمیته امدادی نداریم. سرمایه‌گذاران باید نفع ببرند تا برای سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.

وی با اشاره به این‌که در فضای کسب‌وکار بعد از انجام خدمات زیربنایی باید اشتغال روستاییان به‌ویژه جوانان در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: برای ماندن جوانان در روستاها باید تغییر رویکرد بدهیم، در همین راستا هم باید از ظرفیت تولید بهره برد.

فرماندار قم با اشاره به این‌که کشاورزی در روستاهای قم اشتغال‌محور نیست، گفت: جهاد کشاورزی در امور افزایش بهره‌وری آب تمام تلاش خود را به کار گرفته است اما اشتغال باید در زمینه‌هایی غیر از کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

سیار خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع‌دستی، صنایع تبدیلی، خدماتی و گردشگری فرصت‌های زیادی در روستاها وجود دارد که با برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی خاص هر منطقه و روستا می‌توان گامی رو به جلو برای رشد اقتصادی و اشتغال جوانان برداشت.

اجرای 38 پروژه در روستاها

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم در این مراسم با اشاره به این‌که تا پیش از تشکیل شوراهای اسلامی روستا امور مربوط به روستاها متولی خاصی نداشت و دستگاه‌های اجرایی هم برای خدمات‌رسانی دچار مشکل می‌شدند، بیان کرد: با شکل‌گیری این ساختار امروز شاهد این هستیم که در استان قم تنها در سال جاری 38 پروژه با اعتبار یک میلیارد و 110 میلیون تومانی از محل اعتبارات دهیاران، خودیاری اهالی و خیران انجام شده است.

حسین خدمتی با اشاره به این‌که 330 روستا در استان قم وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد 230 روستا دارای سکنه است که 127 روستا دارای شورای اسلامی روستایی هستند. 102 مجوز دهیاری برای روستاهای با بیش از 20 خانوار صادر شده است.

وی با تأکید بر این‌که از ابتدای امسال 3/5 میلیارد تومان اعتبار در اختیار شورای اسلامی روستاها و دهیاران قرار گرفته است، تصریح کرد: تا پیش از دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت دهیاران برای برنامه‌های خود استفاده نمی‌کردند اما امروز برای موفقیت بیشتر باید شوراها و دهیاران را در امور مختلف با خود همراه کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با تأکید بر این‌که مهاجرت از روستا به شهرها هنوز مهم‌ترین دغدغه مسئولان است، عنوان کرد: اشتغال در روستاها هنوز نهادینه نشده است از همین رو باید در اولویت قرار گیرد و تا زمانی که مسأله اشتغال روستاها حل نشود مشکل مهاجرت نیز به قوت خود باقی است.

وی با اعلام خبر اعطای وام مقاوم‌سازی اماکن روستایی، گفت: دهیاران این موضوع را پیگیری کنند تا مردم برای مقاوم‌سازی و فنی سازی خانه‌های خود ترغیب شوند. در بخش اشتغال نیز طرحی با عنوان «مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستا» راه‌اندازی شده است تا بحث سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در روستاها انجام شود.

خدمتی ادامه داد: بیمه اجتماعی روستاییان طرح دیگری است که بر اساس آن مستمری پیری، از کارافتادگی و فوت به‌عنوان مزایایی برای بیمه‌شدگان لحاظ می‌شود.

صدور 120 مجوز فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این همایش با تأکید بر اهمیت مسائل فرهنگی در رشد اقتصاد و جامعه گفت: در همین راستا تلاش می‌شود با صدور مجوز برای سازمان‌های مردم‌نهاد میزان مشارکت‌های مردمی در برنامه‌های استانی افزایش یابد. تاکنون 120 مجوز در این زمینه صادر شده که تنها یک مورد آن روستایی بوده است.

عطاء‌الدین قاسمی تأکید کرد: زمینه و بستر برای مشارکت مردمی در خدمت به مناطق شهری و روستایی از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد فراهم است.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار