مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی :
با اندک تاملی در آثار شعرایی چون قطران و خاقانی در اعصار گذشته و یا شهریار شعر ایران در دوران معاصر می توان دریافت که آذربایجان و تبریز در همه اعصار مهد حضور و ظهور بزرگانی بوده که در رشته های مختلف هنری و ادبی درخشیده و سبک آفرین بوده اند.
کد خبر: ۱۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱ 31 March 2015

مقبره الاشعرا در تبریز از 29 اسفند تا یازدهم فروردین ماه جاری حدود 15 هزار نفر بازدید کننده داشته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: روزانه یکهزار و 200 گردشگر از مقبره الاشعرا به عنوان گنجینه شعر و ادب ایران اسلامی بازدید می کنند.

علی اکبر صفی پور افزود: مقبره الاشعرا شیرازه کتاب پرمحتوا و افتخارآفرین شعر و ادب ایران زمین بوده و چون گنجینه ای گوهرهای گرانبهای ادب این مرز و بوم را در سینه خود جای داده است.

 

وی اظهار کرد: با اندک تاملی در آثار شعرایی چون قطران و خاقانی در اعصار گذشته و یا شهریار شعر ایران در دوران معاصر می توان دریافت که آذربایجان و تبریز در همه اعصار مهد حضور و ظهور بزرگانی بوده که در رشته های مختلف هنری و ادبی درخشیده و سبک آفرین بوده اند.

وی مقبره الاشعرا را تفرجگاه اندیشه گران و فرهیختگان برشمرد و گفت: مقبره الاشعرا نه تنها یک محل گردشگری، بلکه تفرجگاهی معنوی و ادبی است و حضور در این مکان موجب تفکر در پیشینه غنی و ادبیات متعالی این مرز و بوم می شود.

صفی پور همچنین اظهارکرد: براساس موافقتنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهرداری تبریز مدیریت مجموعه مقبره الاشعرا به شهرداری تبریز سپرده شده است ولی مدیریت داخلی مجموعه بر عهده اداره کل و انجمن ادبی تبریز است.

رییس انجمن ادبی تبریز و مسوول برنامه های فرهنگی مقبره الاشعرا نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری نمایشگاه های نقاشی، خوشنویسی و عکس در خصوص جلوه ها، زیبایی ها و معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری، تاریخی، طبیعی و فرهنگی تبریز و آذربایجان شرقی از جمله برنامه هایی است که در مقبره الاشعرا برگزار می شود.

ایوب شهبازی افزود: برپایی نمایشگاه سفال، چرم و نمایشگاه کتاب ازآثار نویسندگان و شاعران معاصر آذربایجان شرقی و ایران تا 14 فروردین ماه جاری از برنامه های پیش بینی شده برای میهمانان نوروزی است.

مقبره الاشعرا آرامگاه شهریار شیرین سخن و شاعران نامی کشور از جمله خاقانی شروانی، اسدی توسی و قطران تبریزی است که در جوار امامزاده سید حمزه در محله قدیمی سرخاب تبریز واقع شده است.

مجموعه فرهنگی تاریخی مقبره الاشعرا که شاعرانی از کشورهای مختلف منطقه از یکهزار سال پیش در آن سکونت داشتند ابتدا به حضیره الشعرا (مکان اقامت شاعران) شهرت داشت که با دفن آنان به مقبره الاشعرا تغییر نام داد.

نماد مقبره الاشعرا تبریز تلفیقی از هنر معماری سنتی و مدرن است که در بلندای این مجموعه فرهنگی و تاریخی خود نمایی می کند وهمه ساله در تعطیلات نوروزی پذیرای نزدیک یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

در این مجموعه فرهنگی و تاریخی که در بافت قدیمی تبریز واقع شده نزدیک 400 شاعر و عارف دفن شده اند که قدیمی ترین آنها اسدی توسی شاعر قرن چهارم هجری است.

به عقیده کارشناسان حوزه فرهنگی کشور مقبره الاشعرا تبریز مجموعه ای از تاریخ ادبیات است که مرزهای جغرافیایی فرهنگی ایران را در می نوردد.

مقبره استاد شهریار در وسط مجموعه تاریخی و فرهنگی مقبره الاشعرا که بیش از 30 متر ارتفاع دارد، واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :