مدیرکل اداره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش ۳۹ از کودکان قمی در دوره پیش دبستانی هستند، گفت: اخذ مجوز از آموزش و پرورش برای فعالیت مراکز پیش دبستانی الزامی می‌شود.
کد خبر: ۱۷۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ 07 February 2016
به گزارش تابناک قم، رخساره فضلی در همایش آموزشی مربیان پیش دبستانی استان قم که پیش از ظهر در مجتمع رفاهی فرهنگیان 2 استان قم برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر اظهار داشت: کودکان کودکند اما کوچک نیستند و این مسئله را در احادیث و روایات به خوبی می‌توان مشاهده کرد اینکه کودکان را دست کم نگیریم.

مدیرکل اداره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به احادیث و روایات فراوان درباره گرامی داشتن فرزند افزود: کودکان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور به دست ما مربیان سپرده شده‌اند و باید دید که چگونه از این سرمایه‌ها استفاده می‌کنیم.

فضلی با تأکید بر اهمیت سن کودکی خاطرنشان کرد: در روایات آمده که فرزندان خود را بر آداب خود تربیت نکنید چرا که عمق تربیت کودک کار جدی است و هر کسی لیاقت، توان و تخصص انجام تربیت کودک را ندارد، شاکله اصلی تربیت انسان در کودکی شکل می‌گیرد به همین دلیل دوره کودکی از نظر شکل گیری شخصیت و هویت دوره بسیار مهمی است.

مدیرکل اداره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکان از مهد کودک و دبستان تا دانشگاه باید به عنوان نیروی مولد سرمایه اجتماعی شکل بگیرند، گفت: اگر سرمایه گذاری در این دوره جدی گرفته شود در دوره‌های بعدی تربیت کودک انرژی کمتری نیاز است.

فضلی با بیان اینکه خانواده جایگاه مهمی در فرهنگ جامعه دارد، گفت: جایگاه پیش دبستانی در فرهنگ عمومی و ملی جایگاه مهمی است و هر یک کودکی که در نزد ما است سرمایه کشور است بنابراین دوره پیش دبستان کارکرد مهم فرهنگی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که دوره پیش دبستانی با کیفیت جایگاه مهمی در دنیا دارد و تأثیر دوره پیش دبستان را همه کشورهای دنیا بر عدالت را ثابت کرده‌اند و جزء آمار نگران کننده در استان قم و کشور این است که بیشترین آمار ترک تحصیل را در پایه اول دبستان داریم.

مدیرکل اداره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت دوره پیش دبستان گفت: دو نفر برنده جایزه نوبل علت برنده شدن جایزه خود را توجه به دوره پیش دبستانی بیان کرده‌اند و اقتصاد دانان ثابت کرده‌اند که پیش دبستانی با کیفیت 16 برابر سوددهی دارد.

فضلی با بیان اینکه افرادی که پیش دبستان با کیفیتی گذرانده‌اند میزان بزه کاری و طلاق کمتر است، تصریح کرد: یافته‌های عصب شناسی در دوره پیش دبستان بسیار کاربرد دارد و بعد از تولد تولید سلول مغزی نداریم و با ارتباط سلولهای مغزی با یکدیگر میزان یادگیری ما بالاتر می‌رود.

وی با بیان اینکه معماری سن کودک در زمان تولد است، خاطر نشان کرد: اگر نوزادی در شرایط کودکی از بینایی و شنوایی محروم شود برگرداندن این دو حس به آنها سخت خواهد بود.

مدیرکل اداره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اوج ادراک و مهارت ارتباط با همسالان در سه سال ونیم است، خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان داده که مادرانی که از کلمات مناسب برای کودکان خود استفاده کرده‌اند 8 برابر قدرت تکلم کودک بیشتر از فردی است که بهره هوشی دارد.

فضلی با بیان اینکه دوره پیش دبستانی در اسناد بالادستی کشور حامی جدی‌ای دارد، گفت: دربند دو سیاست‌های مقام معظم رهبری دو دوره پیش دبستانی و مهد کودک از هم جدا شده است همچنین هر دو پیش دبستان و مهد کودک امری حاکمیتی است که با کمک و توسعه دستگاه‌ها انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دوره پیش دبستان دوره‌ای رسمی در آموزش و پرورش صوت می‌گیرد، گفت: مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستان و عدالت دو مقوله‌ای است که در دوره پیش دبستانی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل اداره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مؤسسات قرآنی، بهزیستی و تمام موسساتی که برای دوره پیش دبستانی کار می‌کنند باید تابع قوانین آموزش و پرورش باشد، گفت: به استناد سیاست ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش مسئول آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی است.

فضلی با تأکید بر نظارت آموزش و پرورش بر پیش دبستانی‌ها گفت: در سال 95 تنها کسانی که مجوز از آموزش و پرورش دارند کارشان قانونی است و می‌توانند فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیش 27 از کودکان قمی در دوره پیش دبستان هستند، گفت: توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی باید مد نظر قرار گیرد و در استان قم باید به کیفیت بخشی و توسعه کمی دوره پیش دبستان توجه داشت.

مدیرکل اداره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هر کسی لیاقت خدمت در دوره پیش دبستانی را ندارد، گفت: دوره پیش دبستان دوره گذر از دوره پیش دبستان به دوره دبستان نیست و نیروی پیش دبستان مربوط به دوره خاص خود بوده و راه ورود به دبستان دانشگاه فرهنگیان است.

فضلی با بیان اینکه مربیان دوره پیش دبستانی اجازه ثبت نام در سامانه دانشگاه فرهنگیان دارند، گفت: این افراد مربیان سطح سه پیش دبستانی هستند و کسانی نیز با آوردن مدارک به سطح یک ارتقا می‌یابند.

مدیرکل اداره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دوره پیش دبستان دوره تربیت مدار است، گفت: نمایش خلاق، استفاده از بازی وقصه ابزاری هستند که می‌توان با استفاده از آنها اهداف متوازن با یکدیگر پیش روند تا اینکه شکوفایی در فطرت در انسان رخ دهد.

فضلی با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها را نخ تسبیحی به هم وصل می‌کند و آن انس با قرآن است، گفت: اگر انس با قرآن در دوره پیش دبستان شکل بگیرد هیچ چیز دیگری نمی‌تواند مانع شکوفایی فطرت الهی در کودکان شود.

وی با بیان اینکه تربیت دینی با رویکرد انس با قرآن بهترین راهی که پاسخ داده و پاسخ می‌گیرد ایجاد محفل دینی است، خاطر نشان کرد: در تربیت دینی بیش از کلام ما اعمال و رفتار ما است که تأثیر گذار است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار