کد خبر: ۱۷۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 06 February 2016
در ادامه روند گفتگوهای تیم رسانه ای تابناک تبریز گفتگو با استاندار سابق دکتر علیرضا بیگی را در نظر گرفتیم. در این دیدار صمیمی که حدود 2 ساعت طول کشید در زمینه های مختلفی صحبت کردیم.

لازم به توضیح است که به استاندار در زمان صفویه بیگلر میگفتند بر همین اساس تیتر این خبر را بیگلر بیگی یعنی استاندار بیگی انتخاب کردیم.

باسلام و خیر مقدم خدمت جنابعالی جهت تشریف فرمایی به دفتر تابناک تبریز با کسب اجازه سوالات را شروع کنیم.

تحلیلتان در باره شرایط پسا برجام و سیاست های اقتصادی دولت چیست؟

من هم خدمت شما سلام عرض میکنم و خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم.

دولت بواسطه اینکه نماینده یک قشر خاص اقتصادی است و یک فکر و جربان خاص اقتصادی را دنبال میکند و در بطن این تفکر ، تنها راه نجات کشور از مشکلات، صرفا در ارتباط با خارج از کشور است در نتیجه بر همین اساس تمام تلاش خودرا در دوره پسابرجام میکند تا در مسیر مصالح غرب سیاست های اقتصادی خود را مدیریت کند.اولین فرکانس های این مدیریت را در ارتباط با اتحادیه اروپا و سفر اخیر رئیس جمهور به دو کشور اروپایی و خرید هواپیماهای غول پیکر میبینیم که از این علاقه مندی دولت حکایت دارد.بجای اینکه دولت به فکر حل مشکلات مردم باشد و در این فرصت بدست آمده محبوبیت خود را بالا ببرد، منابع مالی را در قالب خرید هواپیما می برد و این در حالی است که باید این کار توسط شرکت های خصوصی انجام شود ولی دولت ناچار شد با رانت به شرکتهای خصوصی این شرکتها را در مقابل کمپانی های خارجی متعهد کند.


آیا واقعا به خرید هواپیما نیاز داشتیم؟

مسلم است که اگر دولت می خواست بر روی سیستم حمل و نقل سرمایه گذاری میکرد ارزش افزوده فراوانی برای کشور در پی داشت. بهترین مورد سرمایه گذاری، خطوط راه آهن میباشد که هم در مسیر اقتصاد مقاومتی است و هم موجب اتصال ایران به کشورهای روسیه و چین میشود که این خط  اتصال برای ایران استراتژیک است.اگر پولی داریم باید براساس نیازمان سرمایه گذاری کنیم. در همین خرید هواپیما ها، بالای یک میلیارد دلار متعهد شدیم و دستاورد آن چند هواپیماست که فقط در فرودگاه امام خمینی در تهران میتواند فرود بیاید.

الان مسکن مهر مانده و مردم منتظر تحویل این مسکن ها هستند . دولت میتوانست که این منابع مالی را در این مسکن مهر ها سرمایه گذاری کند و و با باز پرداخت اقساط مردم باز منبع مالی برای خود تهیه کند.ولی عملا نتوانست کار مفیدی انجام دهد. و رکود بخش مسکن را بیشتر از پیش منجر شد.به خودروسازی وام دادند ولی بازپرداخت این سودها به دوش مردم افتاد.دولت در موضوع پسابرجام کمترین اراده خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی معطوف کرده است . وزیر مسکن و شهرسازی این دولت میاید و میگوید که سازمان حمایت از مصرف کننده ها یک نهاد سوسیالیستی و کمونیستی است و باید از بین برود و قیمت را بازار تعیین کند . ولی برخلاف این ادعا ؛ در مورد خودرو نگذاشتند که بازار قیمت آن را تعیین کند. درمورد خودرو دولت دخالت کرد . دولت در موارد اقتصادی با مردم صادق نیست.یک بار می آیند و میگویند پرداخت یارانه مصیبت عظماست ولی از آن طرف سخنگوی دولت اخیرا می آید و میگوید که در قبال یارانه متعهدیم.


درباره ادعای آقای بجانی که اخیرا مطرح کرده است (اعتراض به شورای تصمیم گیری اصولگرایان استان) چه نظری دارید؟

من هم شنیدم ولی نخواندم. ولی همین قدر میتوانم بگویم که یک نفر زنش را گم کرده بود. دنبال زنش به همه جا سر زدولی نتوانست آن را پیدا کند. در آخر سر با دوستش رفت به کلانتری و به رئیس کلانتری گفت که من زنم را گم کردم. رییس کلانتری گفت مشخصات خانمت چیه ؟مرد گفت که خانم من یه خانم زیبا و چشم سبز و قد بلند بود. دوستش در گوش مرده یواش میگه که این مشخصاتی که گفتی به زنت نمیخوره که. مرد گفت و بذار الان که میخوان خانمم را پیدا کنند یه خوبشو برام پیدا کنند.(خنده)

خوب الان حکایت ما هم این قضیه است .

در باره استدلال های جناب دکتر جبارزاده درباره تخریب دولت قبلی چه نظری دارید؟

ما تئوری مدیریتی داریم به نام سه پاکت. یک نفر تازه مدیر شده بود مشاوره خواست. مشاورهم سه پاکت داد. گفت که به ترتیب بعد از اتمام اثرات هریکی پاکت دیگری را باز کن.

تو پاکت ها هم به ترتیب نوشته شده بود : سیاه نمایی مدیر قبلی ، شعار های طلایی موکول به آینده و در پاکت سومی هم نوشته بود که وقت آن رسیده که باید بروی.

دکتر جبارزاده الان پاکت اول را باز کرده است این درحالی است که دولت پاکت دوم ر ا باز کرده است. موضوعاتی که دکتر جبارزاده مطرح میکنند موضوعات ساده ای هستند. مثلا میگوید که اتاق بازرگانی کاسه خرج مدیران دولت قلبی دراستان بود. یا در دولت قبلی در تبریز معتاد زیاد بود.تبریزی که به پاس زیر سازی هایی که داشته و دارد بعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب میشود ، ولی استاندار هی تلاش میکند که به سر تبریز بزند. اینها با انگیزه سیاسی اتفاق می افتد.

یا موضوعاتی که استاندار به آن اشاره میکند عدم اتمام پروژه های عمرانی در استان است.این درحالی است که پروژه ها به دو قسمت پروژه های استانی و ملی تقسیم بندی مشوند. قبل از اتمام مدیریت من در استان اعلام کردم که باید تمام پروژه های عمرانی استانی تمام شود. اما در مورد پروژه های عمرانی ملی بالتبع پروژه هایی از دولتی شروع می شود و در آخر عمردولت یا در دولت های بعدی افتتاح میشود. برای مثال سد خدا آفرین در زمان سازندگی شروع شد ولی در زمان دولت عدالت محور تکمیل شد . یا سد شهید مدنی هم تکمیل کردیم ولی چون موضوعیت نداشت و به خاطر دریاچه ارومیه آبگیری نکردیم. یا پروژه های اتوبان پیامبر اعظم و کنار گذر غربی تبریز هم همینطور.


آقای نوین در قضیه مترو شجاعت به خرج داد

درباره مترو من خودم شخصا قراردادهای واگن ها را رفتم و امضا کردم. یک بار دیگر هم برای تحویل واگن ها به چین رفتم که به خاطر تحریم ها نتوانستیم واگن ها را به تبریز بیاوریم.خط دوم مترو تبریز را با قرارگاه خاتم توافق کردیم. متعهد شدند که خط دو مترو تبریز را شروع کنند و ما ترک تشریفات را از دولت بگیریم. آن ها منتظر پول نشدند وکار را شروع کردند و ما هم به تعهدات خودمان پایبند شدیم.جا دارد از دکتر نوین هم تشکر ویژه ای در باره مترو انجام بدهم. واقعا در قضیه مترو شجاعت نشان داد.

حال اگر دولت بخواهد که برای کلانشهر ها خط دوم را تصویب کند تبریز در اولویت است.

ما باید در مدیریتمان شجاعت داشته باشیم و نباید منتظر بمانیم تا همه چیز آماده شود . اون موقع باید منتظر مرگ باشیم.

پس چرا الان مدیریت استان اعلام میکند که به اندازه دولت قبل به مترو اعتبار داده است؟

این اعتبار را دولت نداده است بلکه این اعتبار را شهرداری تزریق کرده است.

پروژه ی شهر صنعتی بعثت امتیازی برای استان است

یا پروژه عظیمی که ما دنبال آن بودیم شه صنعتی بعثت بود که این مجموعه را من به پیوست های زیست محیطی ، میراث فرهنگی،منابع طبیعی و مصوبه دولت به عوض اثرات زیست محیطی خشک شدن دریاچه ی ارومیه گرفتم. در دولت گفتیم که باید یک امتیاز عوض خشک شدن دریاچه ارومیه به تبریز بدهد.

تمام ده هزار هکتار را ما مصوبه دولت کردیم دولت خود را موظف میداند برای برنامه ی 5 ساله ی ششم،  بودجه  آن را مشخص کند یعنی در واقع ما 5 سال جلو هستیم .مبنای حقوقی و اداری را حل کردیم . ما کار هایی کردیم که دولت های قبل فقط در باره ی آن صحبت میکرد.اما ما به آن ها عمل کردیم شهر ده هزار هکتاری بعثت را زیر سازی کردیم و در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار دادیم.


در صحبتاتون چند بار به لغو تحریم ها اشاره کردید. آیا این موفقیت دولت دکتر روحانی نیست؟

این موفقیت مال دولت نیست متعلق به نظام است. سیاست رهبری معظم تا مقطع سال 92 ایستادگی بود . افزایش غنی سازی و موضوع آب اراک از این جمله است. ولی در انتخابات 92 سختی هایی که از تحریم ناشی بود و این در حالی است که همین شعار ها را نیز دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در انتخابات میداد ولی آدرس هایی که دکتر روحانی داد در پیروزی دولت موثر بود.

در زمان مدیریت شما بر استان یک حادثه ای تلخ زلزله در منطقه ارسباران اتفاق افتاد. بدنبال این حادثه حضور رهبری معظم انقلاب در استان و شرکت در جلسه مدیریت بحران استان یود از حال وهوای این سفر توضیح دهید؟

بعد از وقوع زلزله و تلاش های صورت گرفته،خبر دادند که رهبر معظم انقلاب به تبریز می آیند. من به همراه آیت الله شبستری رفتیم به فرودگاه جهت استقبال . بدون هیچ تشریفات و اسکورت ماشین های پلیس با 5 ماشین رفتیم به سوی منطقه زلزله زده. درراه من در ماشینی بودم که مقام معظم رهبری سوار بودند. جالبه که مطرح کنم در راه بودیم که از رادیو مصاحبه رئیس وقت هلال احمر استان پخش میشد که در آن جا مدیر عامل هلال احمر گفت که مردم پول نقد کمک کنند و اجناس غیر نقدی کمک نکنند. همین جا آقا به من فرمود که زود به ایشان بگید که این حرف را تکرار نکنندو مردم هرچی آوردند را قبول کنند و از مردم پول نخواهید.


کاندیدا های ریاست جمهوری ، می آمدند و انتقاد می کردند. فردوسی پور برنامه ی 90 را اختصاص داد به زلزله ی ورزقان  و در این برنامه نیز به ما انتقاد کردند.

جالب است بدانید که چون ما در سال 90 آمار گیری دقیقی از استان کرده بودیم و آمار جمعیت این مناطق را به صورت دقیق در دست داشتیم . ما پیگیری کردیم و پی بردیم که کسانی که در این مصاحبه ها علیه مدیریت زلزله انتقاد میکنند اصالتا اهل آن منطقه بودند ولی از جمعیت فصلی شمرده میشدند و در زمان زلزله در منطقه زلزله نبودند.

تایید رهبری از خدمات به مردم زلزله زده

در آن زمان ما خیلی از طرف برخی نمایندگان مجلس تحت فشار بودیم. تا جایی که حتی در شبکه های ضد انقلاب به مردم القا میکردند که خدمتی صورت نمیگیرد. با تشریف فرمایی حضرت آقا و رضایت ایشان از نحوه کار و خدمت رسانی واقعا خستگی ما در رفت.

ایشان فرمودند که من زلزله های زیادی را چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب دیده ام ولی این بار از نحوه خدمات دهی راضی ام.

قباله ی پیشرفت ارس باران نیز در این سفر امضا شد.

یکی از انتقاداتی که به شما مطرح است کمک به توسعه ی ایران خودرو در تبریز است تا پیکان وانت تولید کند ولی الان میبینیم که مدیریت جدید استان دنبال تولید خودرو با برند اروپایی در تبریز است؟

در آن قرارداد ما ایران خودرو را متعهد کردیم که نسل پیشرفته وانت پیکان را در تبریز تولید کند. ما مصوبه دولت را هم گرفتیم. قرار شد که فاز توسعه ای ایران خودرو در تبریز منجر به تولید ماشین پژو 206 و رانا در تبریز تولید شود.سرمایه گذار خصوصی هم وارد میدان شده بود و تفاهم نامه ای نیز نوشته شد که ایران خودرو متعهد به اجرای این تعهدات کرد ما 300 نفر را هم به تهران فرستادیم تا مقدمات و آموزش های لازم را جهت تولید این خودرو ها ببینند. ولی ایران خودرو بواسطه تحریم اعلام کرد که ما در تهران با 10 درصد ظرفیت کار میکنیم . این بود که ایران خودرو به تعهدات خود عمل نکرد.

من در دوره مدیریتم هیچ توصیه ای را نپذیرفتم.

در میان مردم جا افتاده که شما با توصیه آقای فرهنگی ، اقای شیاری را بعنوان مدیر آموزش استانداری منصوب کردید؟

نه به هیچ وجه. چون آقای شیاری در ستاد  انتخاباتی آقای احمدی نژاد فعال بود و براین اساس تشخیص دادم که در این سمت فعالیت کند.

چرا رابطه گرمی با نمایندگان استان نداشتید؟

من در ابتدای دوره مدیریتم به نمایندگان گفتم که شما در کار خودتان در بحث نظارت و قانون گذاری باشید ومن هم در کارهای اجرایی وسعی نکنید کسی را به من تحمیل کنیدوشما باید مطالبه گری کنید . کمترین چالش را با نمایندگان داشتم.

من اگر نماینده مردم شوم مطالبه گر خواهم بود و براساس قانون اساسی و چشم انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله عمل خواهم کرد

آیا کسی را نیز برای پست مدیریتی در استان پیشنهاد خواهید کرد؟

من کسی را برای پست های مدیریتی در استان کسی را توصیه نخواهم کرد. چطور میتوان برای زنان ساپورت پوش به وزیر کارت زرد داد، ولی برای قضیه تراکتور نتوان وزیر ورزش را به مجلس کشاند و کارت زرد داد. قضیه عدم قهرمانی تراکتور  به خاطر کم عرضگی مدیریت بود و  نمایندگان همگرایی خوبی نیز نشان ندادند .جالب این جاست که سفر رئیس جمهور را به خاطر جشن قهرمانی تراکتور در لیگ برتر به عقب میندازیم تا یک جشن استانی صورت بگیرد . من هم بودم این کار را میکردم ولی باید داور را توجیه میکردیم که در این بازی با دقت قضاوت کند و اشتباه نکند. دیدید که با اشتباه داوری چقدر به استان ضربه وارد شد. من بودم داور را صدا میزدم و قبل از بازی توجیهش میکردم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
بهمني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
با سلام و تشكر فراوان به خاطر ترتيب دادن اين مصاحبه فوق العاده. انصافآ تيترتون بيگلر مثل بلديچي عالي بود.
پاسخ ها
زهرا سادات
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
كسيكه انديشه اش گروهك بازيست و فقط به دليل فعاليت در ستاد انتخاباتي مدير انتصاب ميكند نميتواند نماينده مردمي شايسته سالار باشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
من به شخصه جاي ايشون بودم با توجه به كارنامه دوران مديريتي خودم خجالت ميكشيدم بعضي انتقاد ها بكنم. شايدم اصلأ از مردم عذرخواهي ميكردم و جرأت نميدادم با شعور مردم بازي كنم و كانديد بشم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
خجالت کشیدن خصلت خوبی هست...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
من موندم شورای نگهبان به آدمی که اینطور راحت در خصوص خرید داور صحبت میکنه و هدفش وسیلش رو توجیه میکنه صلاحیت داده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
جناب سعیدی و تاج الدینی چرا با ایشون اعتلاف کردند. این دو تن مورد اعتماد مردمند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
استاندار مردمي بوده و خواهيد بود. شما نماينده دكتر احمدي نژاد كه نماد واقعي عملگرايي و خدمت به قشر مستضعف بود هستيد و انشالله نماينده ي شريف براي اين شهر و استان خواهيد بود.
پاسخ ها
ندا سلطاني
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
ميشود ماهم بدانيم كدام مردم؟ مردمي كه در زير تورم مديريت اينجانب در استان زير بار فشار مالي له شدند؟ مردمي كه در دانشگاه ها ستاره دار شدند؟ مردمي كه رانت نداشتند در مدرك دكتري تخصصي بورسيه شوند؟ كدام مردم!!!!
نادر پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
سلام. در اين مصاحبه هم مانند جاي جاي اين شهر درخششي از خدمات جناب نوين شهردار اسبق كلانشهر تبريز موج ميزند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
درست است كه بيگي و نوين هردو نظامي بودند اما به حق تفاوت بسيجي جامه تكليف پوشيده در جنگ و جبهه كه نظامي بودنش هم از روي تكليف بوده است متفاوت تر از بيگي نظامي ژاندرمريست. نوين نماد عرصه خدمت بوده و هست براي تبريز و تبريزي.
تبریزلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
ایشون وقتی استاندار بودن ما چیزی ازش ندیدیم در عرصه خدمت به مردم و فقط شعار بود الانکه اپوزیسیون شدند و کاندید مجلس شعار های آنچنانی میدهند!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
قانون مداری شما را دهم دیدیم بهتر است رو راست باشید چون دنیا فانی است برای رفاه خوتان زندگی دیگران را تباه نکنید اگه دنبال قدرت نیستید برید بازنشته شوید
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
در دیاری که همه منتقد میشوند نقد ارزان است و ارزش واقعی خودش را از دست میدهد. کسیکه در دوران استانداری نتوانسته کاری بکند در دوران نمایندگی هیچ کار مفیدی انجام نخواهد داد.
پاسخ ها
زندي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
دوران خفگان انديشه هنوز در يادمان هست. گويا استان پادگاني بود كه شما فرمانده انتظامي آن بوديد. البته از يك نظامي ژاندارمري توقعي بيشتر از اين نيست.
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
در ابتدا باید تشکر کنم از مدیر پایگاه خبری بخاطر این مصاحبه زیبا
دوستان اگر با انصاف به قضایا نگاه کنیم ، الحق والانصاف مدیریت دکتر بیگی در استان جهادی بود برای این سخنم دلیل دارم بیش از 120 هزار واحد مسکن مهر ، بازسازی وتکمیل 100 هزار واحد مسکن روستایی ، آزاد راه ها ، اماده سلزی بستر سرمایه گذاری در استان ، ارتباط سازمنده و عملیاتی با کشور های همسایه ، ملاقات چهره به چره که در نوبت خود بی نظیر است ملاقات با 17000 هزار نفر از مردم به صورت چهره به چهره ، ایجاد اشتغال برای بیش از 400 هزار نفر در طول مدت دولت نهم و دهم در استان و..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
آمار دقیق نشون میده خیلی به دکتر نزدیکند جناب سینا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
سلام وعرض ادب به تمام دوستان
یه خواهش دارم اینکه دوستان منطقی به مسائل نگاه کنید در دوره استانداری ایشان تنها چیزی که نبود مدیریت بود وکلاس بازی خیلی به چشم میخورد ایشان فقط با فرهنگی وحامیانش بود وبس .وشیاری و بحث تراکتور وتعاونی مسکن وجوانان خیر محل قضاوت ایشون میتونه باشه وبس
پاسخ ها
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
ایشون زلزله رو مدیریت کردند که بزرگترین بحران منطقه در دهه های اخیر بود. از مدیریت ایشون زلزله و مسکن مهر استان کافیه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
توی زلزله مردم از تمامی شهرا سرازیر شدند. تمامی مسئولین از همه جای ایران برای کمک و سرکشی اومدند ! البته درسته که ایشون اون هارو متهم به بهره برداری سیاسی میکند. زلزله تمامی ارکان استان از بسیج و سپاه گرفته تا حلال احمر درگیر بود و ایشون به فکر کلاس و پزش بود و هامر روندنش. بسه جان این حرفا. مردم که گوششون مخملی نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
ایشان خوب شعار میدن ولی کو عمل ؛ مگه در 8 سال چکار برا استان کرده بود ؛ چقدر پررو؟؟؟!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :