کیوسک بین المللی «تابناک»؛
مخالفت هیأت نمایندگی دولت سوریه در ژنو با هرگونه پیش شرط در مذاکرات، موافقت ائتلاف معارضین سوری برای حضور در مذاکرات و استقبال آمریکا از این موضوع، هشدار فرانسه به رژیم اسرائیل درباره مذاکره با فلسطینی ها، انتقادات کم سابقه سناتور آمریکایی از عربستان و توافق انگلیس و فرانسه بر سر توسعه روابط با ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۷۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳ 30 January 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

مخالفت هیأت نمایندگی دولت سوریه در ژنو با هرگونه پیش شرط در مذاکرات، موافقت ائتلاف معارضین سوری برای حضور در مذاکرات و استقبال آمریکا از این موضوع، هشدار فرانسه به رژیم اسرائیل درباره مذاکره با فلسطینی ها، انتقادات کم سابقه سناتور آمریکایی از عربستان و توافق انگلیس و فرانسه بر سر توسعه روابط با ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش های مربوط به برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. شبکه خبری«المیادین» در گزارشی در این زمینه، از مخالفت هیأت مذاکره کننده دولت سوریه با هر گونه پیش شرط در مذاکرات خبر داده است. هیأت نمایندگی دولت سوریه در مذاکرات صلح ژنو تأکید کرده که مذاکرات سیاسی باید بدون هر گونه پیش شرط برای طرف های ذیربط باشد. همچنین برخی منابع در ژنو می گویند، هیأت دولت سوریه بار دیگر به استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه گفته است که مبارزه با تروریسم باید در اولویت باشد. در این میان، گفته می شود شمار اعضای هر هیأت برای مذاکراتی که روز دوشنبه آغاز می شود، 15 نفر خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس برخی اخبار، هیأت مذاکره کننده ائتلاف معارضین که در ابتدا حاضر به شرکت در مذاکرات نبود، قرار است در ژنو حضور پیدا کند. بر اساس گزارش شبکه خبری «العربیه»، گروه «هیأت عالی مخالفان سوری» تصمیم به مشارکت در مذاکرات ژنو گرفته است. گفته شده که این گروه مخالفان سوری بعد از دریافت تضمین‌هایی درباره خواسته‌هایش، چنین تصمیمی گرفته است. ریاض حجاب، رئیس هیأت عالی مذاکره کننده معارضان، پیشتر گفته بود که پیش از برآورده شدن مطالبات آنها در این مذاکرات شرکت نخواهند کرد. معارضان ادعا دارند که مطالبات آنها مبنی بر توقف بمباران افراد غیر نظامی و لغو محاصره شهرهاست. وی همچنین اعلام کرده بود، حتی در صورت حضور در ژنو نیز در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه از واکنش دولت آمریکا به این تصمیم معارضین و استقبال از حضور معارضین در مذاکرات خبر داده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا کری دربیانیه ای اعلام کرد، آمریکا از تصمیم مهم مخالفان سوری برای شرکت درمذاکرات به میزبانی سازمان ملل در ژنو استقبال می کند. وی ضمن بیان این موضوع افزود: «آمریکا همچنین تأکید می کند، قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل، از جمله بندهای مربوط به دسترسی فوری مناطق محاصره شده به منظور ارسال کمک های انسانی، باید توسط تمام طرف های مذاکرات به طور کامل اجرا شود». کری در ادامه گفته: «آمریکا همچنین انتظار دارد، هر دو طرف مذاکرات با حسن نیت در گفت وگوها شرکت کنند و در روزهای آینده به پیشرفت قابل سنجشی برسند». 

اما در میان دیگر موضوعات، موضع گیری وزیر خارجه فرانسه درباره ضرورت به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح فلسطین و رژیم اسرائیل نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با اعلام اینکه قصد دارد در تلاش برای کمک به حل مناقشه بین رژیم اسرائیل و فلسطینیان گام دیگری بردارد، هشدار داد، اگر تلاش های فرانسه شکست بخورد، کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. فابیوس تصریح کرد، اگر این تلاش جدید به منظور یافتن راه حلی برای پایان دادن به مناقشه بین اسرائیل و فلسطین با بن بست روبه رو شود، ما با به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی به وظیفه خودمان عمل خواهیم کرد. در همین حال، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه شهرک سازی اسرائیل را اقدامی تحریک آمیز نامید.

روزنامه «هافینگتون پست» اظهارات کم سابقه یک سناتور آمریکایی در انتقاد از عربستان سعودی را بازتاب داده است. به نوشته این روزنامه، کریس مورفی، سناتور ارشد حزب دموکرات، در اظهاراتی کم‌سابقه از رابطه دولت آمریکا با عربستان سعودی انتقاد کرد. او در اظهاراتی که روز جمعه در اندیشکده شورای روابط خارجی در نیویورک مطرح می‌کرد، گفت: «هیچ‌ کس برای خاورمیانه راهبرد بلندمدت معتبری ندارد، چون این کار مستلزم رو به رو شدن با حقایقی بسیار تلخ، درباره ماهیت پیکار پیش روی ما و یکی از مهم‌ترین متحدان ما در خاورمیانه است». مورفی افزوده: «برای تمام جوانب مثبت رابطه ما با عربستان، روی دیگری هم هست که آمریکا اغلب آن را نمی‌بیند و با پیچیده‌تر و دقیق‌تر شدن پیکار ما علیه افراط‌گرایی، این بُعد از قضیه را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت». 

در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، خبرگزاری «اسپوتنیک» از توافق مقامات ارشد فرانسه و انگلیس برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران خبر داده است. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در گفت و گویی تلفنی توافق کردند روابط تجاری با ایران، اکنون که تحریم ها علیه این کشور لغو شده است، می تواند تقویت شود. کامرون و اولاند در این تماس تلفنی علاوه بر تأکید بر تلاش برای تقویت روابط تجاری با ایران، درباره موضوعات دیگر از جمله مقابله با تروریسم و اوضاع در سوریه نیز گفت وگو کردند. سران انگلیس و فرانسه توافق کردند که هم اکنون فرصت برای تقویت روابط تجاری با ایران فراهم شده است. 




مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار