بودجه 95 از نگاه کارشناسان
غلامرضا سلامی تنها راه دولت برای برون رفت از وضعیت بدهکاری کنونی را انتشار اوراق بهادار با پشتوانه نفت می‌داند و معتقد است که دولت باید از طریق ایجاد انضباط مالی به بدهکاری‌های خود نظم بخشیده و با فروش اوراق بهادار به مردم فقط به آن‌ها بدهکار باشد.
کد خبر: ۱۷۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 29 January 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

غلامرضا سلامی تنها راه دولت برای برون رفت از وضعیت بدهکاری کنونی را انتشار اوراق بهادار با پشتوانه نفت می‌داند و معتقد است که دولت باید از طریق ایجاد انضباط مالی به بدهکاری‌های خود نظم بخشیده و با فروش اوراق بهادار به مردم فقط به آن‌ها بدهکار باشد.

غلامرضا سلامی، اقتصاددان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چه منطقی بر تعیین نرخ 2997 تومانی برای دلار حاکم است؟ بیان کرد: اکنون ارز در بازار ما در حدود 3600 تومان است و این نرخ نشان می‌دهد که تحولات اخیری که در برجام مشاهده کردیم نه تنها اثر کاهشی نداشته است، بلکه اثر افزایشی هم داشته است.

رئیس پیشین شورای عالی انجمن حسابداران خبره ادامه داد: چنین چیزی نشان می‌دهد که قیمت ارز بیش از آنکه از اخبار خوش اثر بگیرد، تحت تاثیر قیمت نفت و درآمد کم نفت است و ادامه این وضعیت باعث خواهد شد که عرضه ارز کم تر شود؛ بنابراین اگر قرار باشد ارز تقاضا را تامین کند، قیمتش بیشتر خواهد شد.

این اقتصاددان همچنین گفت: از سوی دیگر باید در نظر بگیرید که همه ساله برای هر کشوری هم تورم داخلی وجود دارد و هم تورم بین‌المللی و قیمت ارز هم باید مطابق با تفاوت تورم داخلی و بین‌المللی رشد کند.

او ادامه داد: بنا بر آنچه گفته شد اگر تورم داخلی را برای سال جاری 10 درصد فرض کنیم، این رقم با میزان تورم بین‌المللی هشت درصد فاصله دارد و در واقع نرخ ارز باید با توجه به این فاصله نسبت به پارسال هشت درصد افزایش می‌یافت.

او در خصوص پیش‌بینی قیمت 35 تا 40 دلاری برای هر بشکه نفت و افزایش 1000 بشکه‌ای صادرات نفت ایران برای سال آینده در بودجه سال 1395 توضیح داد: چنین پیش‌بینی‌هایی در ظاهر خوش بینانه است. امیدواریم که برای تعیین آن موارد کار کارشناسی انجام شده باشد. در نظر بگیرید که پیش‌بینی افزایش فروش یک میلیونی، برای نفت ما باید با این ارزیابی صورت بگیرد که ایا تقاضایی برای فروش این میزان نفت وجود دارد؟

سلامی ادامه داد: ضمن اینکه همین موضوع مستقیما روی قیمت نفت هم تاثیر گذار است وزمینه را برای کاهش قیمت نفت فراهم خواهد کرد. این در حالی است که دربودحه سال 1395، پیش‌بینی شده است که هم قیمت نفت بالا می‌رود و هم فروش نفت بیشتر می‌شود.

عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور، همچنین درباره پیش‌بینی‌های خوش بینانه دولت درباره درآمدهایش در بودجه سال 1395، توضیح داد: این درآمدهای خوشبینانه ممکن است منجر به آن شود که بودجه عمرانی تحقق نیابد. به هر حال دولت نمی‌تواند از برخی هزینه‌های خود مانند هزینه‌های جاری کم کند و استقراض دولت هم تورم و آسیب به همه مردم را به دنبال خواهد داشت.

سلامی درباره درآمدهای مالیاتی توضیح داد: از سوی دیگر در نظر بگیرید میزان درآمدهای مالیاتی برای کشور ما بسیار مرتبط با فروش نفت است. اگر قیمت نفت کاهش بیاید و درآمدهای ارزی کشور کافی نباشد؛ شرکت‌های تولیدی نمی‌توانند مواد اولیه خود را به کشور وارد کنند، در نتیجه چنین وضعینی درآمد آن‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفته و در پرداخت مالیات دچار مشکل می‌شوند. متاسفانه اقتصاد کشور ما وابستگی شدیدی به نفت دارد و و این وابستگی هم در گذر زمان شدید تر شده است. اکنون نیز اگر درآمد نفتی کاهش یابد درآمد مالیاتی هم کاهش خواهد یافت.

مشاور وزیر مسکن و راه و شهرسازی، درباره لزوم ایجاد بازار بدهی توسط دولت توضیح داد: دولت در شرایط کسری بودجه به بانک‌ها، پیمانکاران، صندوق‌های بازنشستگی و ... بدهکار شده است و چنین وضعیتی برای اقتصاد کشور مناسب نیست. به نظرم راهکار دولت این است که انضباط مالی بر قرار کند و بازار بدهی ایجاد کند که فقز به مردم بدهکار باشد.

عضو پیشین شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران افزود: البته همانطور که دیدیدم دولت در 10 ماهه گذشته نتوانست جز اسناد خزانه چند ماهه، اوراق دیگری منتشر کند، چون این اوراق خریداری ندارند مگر اینکه دولت بخواهد نرخ بهره آن‌ها را افزایش دهد.

سلامی همچنین درباره راه برون رفت دولت از وضعیت کنونی‌اش توضیح داد: دولت باید به سمت انتشار اوراق ارز و به ویژه انتشار اوراقی برای پیش‌فروش‌های نفتی پیش‌ برود تا به این وسیله یک بازار بدهی با پشتوانه نفت ایجاد کند و به این ترتیب به بدهی‌های خود نظم بدهد و با استفاده از درآمدهای نفت بدهی هایش را مستهلک و تسویه کند











مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیهمصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار