چندي پيش دريكي ازشبكه هاي صدا وسيما برنامه مستندي ازحادثه اي كه در يك مجتمع تجاري در هنداتفاق افتاد پخش شدكه تعداد زيادي كارگركشته ومجروح شدن.به نقل ازكارشناسان،دليل حادثه فوق غيراستاندارد بودن ساخت مجتمع گزارش شد.اين حادثه باعث شدكه مقامات ومسئولين دراين كشور به دليل عدم نظارت درساخت و ساز درافكار بين الملل زيرسئوال بروند.
کد خبر: ۱۷۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱ 28 January 2016

با كمال تأسف بايد گفت نظير اين حوادث در كشور ما نيز با بي دقتي و عدم نظارت از سوي مقامات و مسئولين مي تواند فجايعي غيرقابل جبران بوجود بياورد.

به گزارش تابناک همدان ؛ شايد طرح دولت براي خانه دار شدن اقشار ضعيف و كم درآمد جامعه مسئله حائز اهميتي باشد ولي مشروط به درنظر گرفتن موارد صحيح ساخت، مصالح و نيز وصول هزينه ها.

با كمال تأسف بايد گفت در برخي از اين ساخت وسازها كه به عنوان مسكن هاي مهر ارائه گرديد هيچكدام از اين بندها اجرا نشد و مصالح نامرغوب، ساخت غيراستاندارد و وصول هزينه هاي گزاف توسط افرادي كه هيچگونه صلاحيت ساخت وساز ندارد به عنوان مدير تعاونيها انجام پذيرفت .

وجود مستندات و مدارك موجود درخصوص غيراستاندارد بودن اين واحدها هيچيك از مراكز دولتي كه متولي و مسئول در نظارت وضعيت اين واحدها هستند را مجاب بر رد ادعاي شاكيان كه ساكنين واحدها هستند نكرد و همگي سازنده اين واحدها را مقصر مي دانند.

يك نمونه از اين واحدها مسكن مهر(3) در منطقه شهرك انديشه پشت اميداكباتان همدان است كه اعضاء با ساخت فيلم مستندي از وضعيت ساختمان و شكايت به اداره استانداري مشكلات خود رامطرح نمودند و استانداري با ارسال نامه اي به اداره تعاون و مسكن وشهرسازي خواهان بررسي مشكل شد.

اداره تعاون استان نامه را به اداره تعاون شهرستان همدان و آنها بعد از تأخير چند ماهه با ارسال نامه اي به مسكن و شهرسازي و بيان اينكه چون نظارت برساخت تخصصي بوده و به مهندسين مربوط مي شود بررسي موضوع را به مسكن وشهرسازي واگذار نمودند.

و اين اداره با اعزام اكيپي از مهندسين به محل موارد قيد شده در شكايت را طي نامه اي به شماره 772 تأئيد نمودند. نكته جالب توجه اين است كه مسكن و شهرسازي از نظام مهندسي نام افرادي كه به عنوان مهندس در ساخت نظارت داشته واين ساختمان را تأييد نموده اند را خواستار شد و آقاي مهندس ل معاونت نظام مهندسي با بيان اين مطلب كه حال مهندسين ما تخلفي را انجام داده اند، نهايتاً شاكيان بتوانند 6 ماه پروانه آنها را لغو كنند مشكلي از مشكل آنها برداشته نمي شود و نمي توانند خسارت دريافت كنند .

اين نكته كه معاون اداره اي كه به نوعي با جان مردم سروكار دارد بعيد به نظر مي رسد و باعث تأسف است. نكته جالب توجه اينكه زميني كه دولت در اختيار افرادي به عنوان تعاون قرار داده و وامي كه در اختيار آنها قرار داده و مبالغي كه آورده اعضاء محسوب مي شود كه در ابتدا از 4 ميليون آورده صحبت مي شد كه توسط مديران تعاوني به مبالغي بالاي 20 يا 25 ميليون تبديل شد.

ادعاي مديران تعاوني براين نكته بود كه چون تورم بالارفته آورده ها نيز بايد بيشتر شود.

با نا امیدی از پیگیری روال قانونی شکایت خود را نزد آقای خجسته نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بردیم که ایشان با حضور درمحل مجتمع و قول مساعدت حل مشکل وپیگیری تا شخص وزیر مسکنی بر درد مسکن شدند اما دریغ از یک گام عملی در حل معضل !؟

برای شکایت رفع مشکل به اتاق تعاون راهنمایی شدیم که برای رسیدگی به شکایت ،ازهرنفرمبلغ 1/800/000 ریال طلب نموده که با توجه به وضعیت مالی ، اهالی حاضر نشدند دریافت مبلغ را به بعد از رسیدگی و دریافت خسارت از پیمانکار نمایند و بناچار دست از پا درازتر به خانه مخروبه خود برگشتیم .

سئوال اينجاست چرا بعضي از واحدها با همان زمان صرف شده با كيفيت ساخت بهتر و نيز مصالح مرغوبتر وهزينه هاي كمتر دراختيار اعضاء قرار دهند؟

اين تناقص را چه كسي پاسخگوست؟

كوتاهي درنظارت و بررسي ونيز مجوز در اختيار قراردادن كليه امورات ساخت و واگذاري از طرف مديران تعاوني كه بعضاً مرتكب تخلفاتي مقاير با طرح اوليه مسكن هاي مهر از طرف دولت شده اند راچه كسي يا چه ارگاني پاسخگو است؟

شايد اگر اتفاقاتي كه در اين واحدها به دليل عدم رعايت استاندارد ساخت ونيز مصالح بيفتد كه موجب كشته شدن عده اي شود شايد مسئولين از خواب بيدار شده وتفاوت كشوري كه مسلمان واكثراً شيعه اميرالمؤمنين علي(ع) هستند با كشوري كه اكثراً هندو دارند را بفهمند !؟


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار