مشکلات امر قضا در گفتگوی اختصاصی تابناک تبریز با دکتر جواد پور:
کد خبر: ۱۶۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 25 January 2016

آیا بحث حقوق و وکالت در ایران در جایگاه واقعی خود قرار گرفته اند؟

هر کشوری در ابتدای استقلال خود برای اداره کشور قانون اساسی که به منزله شناسنامه است را تصویب میکند . و براساس این قانون ، حقوق اساس را می نویستد. قاونو اساسی را اول انقلاب مجلس خبرگان نوشت وتصویب کرد اما حقوق اساسی را امروز مجلس شورای اسلامی تصویب و با تایید شورای نگهبان قابلیت اجرایی دارد.

حقوق در اولین مرحله در ذهن انسان قانون الهی را تداعی میکند. یک سوم قوانین حقوقی از قرآن وفقه استنباط شده است. قوانینی مانند طلاق ، مهریه و حقوق زن و سرقت و تهمت و غیبت منبعث از کتاب الهی است. قوانینی هم که در مجلس تصویب میشود نیز با فیلتر شورای نگهبان با شرع و قانون اساسی مطابقت داده می شوند .


روابط اجتماعی در حقوق اولویت دارد یا عرف؟

مسلم است که عرف جلوتر از قانون است. عرف و هنجارهای هر منطقه است که نمایندگان از همه مناطق کشور جمع می شوند و براساس این عوامل قانون تصویب میکنندو عرف را بدون قانون نمیتوان اجرا کرد. چون اگر قانون حقوق هر فرد را مشخص نکند موجب شکستن حد ومرز سایر افراد میشود.

فکر میکنید که مردم تاچه حدی با حقوق خودشان آگاهی دارند؟

الحمدالله با توجه به پیشرفت های عرصه رسانه ، مردم آگاهی خوبی نسبت به این موضوع دارند ولی باز نسبتا تعداد کسانی که با حقوق اولیه آشنا هستند خیلی کم است.

طبق آمار های رسمی قوه قضاییه سالیانه بیش از 15 میلیون پرونده در این سیستم ثبت میشود ، این از چه مسائلی منشائ میگیرد؟

اگرما بتوانیم فرهنگ سازی صحیح و آشناکردن بیشتر مردم را با قوانین از طریق رسانه ها اجرایی کنیم، می توان از آمار ورود پرونده به سیستم قوه قضاییه کم کرد.برای مثال اگر بحث آموزش قبل از امر ازدواج به خوبی و با حضور کارشناسان مشاوره ای انجام شود می توان جلوی بسیاری از پرونده های مربوط به امر طلاق ومهریه را کاهش داد.

یا اگر در زمان انعقاد قرا دادهای مال مانند بنگاه های املاک، یک کارشناس حقوقی باشد و یا خود صاحب بنگاه با مسائل حقوقی آشنا باشد میتوان بسیاری از پرونده های مربوط به دعوای مباحث مالی را کمتر کرد.

آیا حذف داد سراها در مقطعی کار درستی بود؟

کار حذف داد سراها در آن مقطع کار کارشناسی شده و درستی نبود.دادسراها محل جمع آوری مدارک، تعقیب و کارهایی از این دست است و وقتی پرونده تکمیل شد به دادگاه میفرستد.

چون دادگاه ها جای تحقیق و باز کردن پرونده نیست. با حذف دادسراها، قاضی هم مدعی العموم میشود، هم بازپرس و هم قضاوت کننده و این موجب میشد حکم درستی صادر نشود. بعد از یک مدتی این مشکلات را دیدند باز دادسراهارا احیا کردند.

آیا فساد در وکالت را قبول دارید؟

قاضی و وکیل دو بال قضاوت هستند.برای اعاده حق همفکری میکنند. این سری شایعات به واقعیت نزدیک نیستند.چون قاضی و وکیل هردو سوگند میخورند که همه موازین شرعی را رعایت کنند.علاوه بر این موارد یک سری نظارت هایی هم از طریق کانون وکلاو خود وه قضائیه بر نحوه عملکرد وکیل وجود دارد.

دو سیستم برای تعیین وکلا وجود دارد؟

بله. کانون وکلا یک نهاد بین المللی است و در زمان های گذشته در جهت دفاع از حق مردم بنا شده است.موازی این کار  اخیرا وکلای 187 قوه قضائیه به وجود آمده که در ماهیت هیچ فرقی باهم ندارند و هردو برای دفاع از حق مردم تلاش میکنند.


آیا قبول وکالت افراد مساله دار صحیح است؟

هیچ منع قانونی ندارد.ولی اگر یک وکیل تشخیص بدهد که حق با این افراد نیست (هر وکیلی بالای 50 درصد میداند که حق با کدام طرف دعوی است)نباید وکالت این افراد را قبول کند.

پس آن موقع فلسفه وجود وکیل تسخیری چیست؟

در قانون اساسی داریم که اگر کسی نمی تواند از خود دفاع کند ، دولت موظف است که برای آن ، وکیل تعیین کند ولی هنوز در ایران جایگاه خودرا نگرفته است.در بعضی از جرایم مانند اعدام و حبس ابد ، اگر چنانچه فردی نتواند برای خود وکیلی تعیین کند دادگاه برای او وکیل تعیین میکند.

چرا کاهش جرم اتفاق نمی افتد؟

دادگاه دنبال علت نمی رود.براساس ارتکاب عمل، به گناه نگاه میکندو ریشه ای دنبال حل مشکل نیست.امروزه واقعا فقر اقتصادی و بیکاری عامل بسیاری از جرم هاست.باید این مسائل ساسی حل شوند.

آیا به قضات متخصص در حوزه های مختلف مانند قرار داد های خارجی، رسانه ای و پزشکی و سایر موارد نیاز است؟

مسلم است که حتما باید کسی که در حوزه های تخصصی حکم صادر میکند باید در آن زمینه هم متخصص باشد. بر این اساس است که الان دادگاه های کیفری و حقوقی از هم تفکیک شده است. و به تازگی هم رشته ای مرتبط با قوانین پزشکی در رشته حقوق تدریس میشود.

البته قضات هنوز در همه موارد متخصص نیستند . به همین علت در این سری موارد ، پرونده را به کارشناس ارجاع میدهند و بر ساس نظر کارشناس مرتبط ، رای را صادر میکند.

آیا وکالت جایگاه خودش را در ایران پیدا کرده است؟

خیر. متاسفانه هنوز در تیرتن وکالت جایگاه خودش را نیافته و هرکس که دچار مشکل حقوقی میشود شخصا به دادگاه رجوع میکند و شاید بدون وکیل کار را هم پیچیده تر کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
یحیی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
با سلام. احترامأ با تشکر فراوان مصاحبه فوق العاده ای بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
سایت تابناک سایتی بدون واسطه و سلطه احزاب. سپاسگزاریم.
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
اگر امکان داشته باشد بیشتر با چهره های حقوقی اینچنینی گفتگو کنید تا مشکلات مردم کمی حل بشه.
امین قادری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
سلام امروز اولین باره سایت رو کامل دنبال کردم
چشم به این صفحه افتاد
دکتر یکی از اساتید لیسانسمه
من کسی هستم که پشت این آدم نماز میخونم چون واقعا قبولش دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
آقای دکتر انسانی وارسته و متخصص است.
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
دکتر جواد پور از یادگاران دوران مقدسه و به پای خود ایستاده
صفرحسینزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
انصافا لذت بردم ازاین گفتگوکه صادقانه وبی پروا گفتنی هارو بیان کردند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :