میراث فرهنـگی ، صنـایع دستی و گردشگری زمان خواست
زمین‌های اطراف یخچالهای تاریخی سبزوار متعلق به حدود ۲۷ مالک است که جلب رضایت آنها و نحوه واگذاری این زمین ها، نیاز به زمان و پیگیری دارد.
کد خبر: ۱۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶ 28 March 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، رییس اداره میراث فرهنـگی ، صنـایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: این سازه های قدیمی که با شماره ۴۸۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در جنوب شهر سبزوار و حاشیه جاده تهران - مشهد قرار دارند.
حسنعلی حبیب پور افزود: قبلا ۲۹ یخچال تاریخی در شهر و روستاهای شهرستان سبزوار وجود داشت که هم اینک از این تعداد، سه یخچال سه قلو و یک یخچال تک در کنار یکدیگر باقی مانده است.
وی گفت: یخدانهای تاریخی شهر سبزوار قابلیت تبدیل شدن به موزه آب، بازارچه صنایع دستی، فضای خدماتی و رستوران سنتی را دارد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار با اشاره به اقدامات و پیگیریهای فراوان این اداره برای مرمت و تغییر کاربری یخدانهای تاریخی، گفت: زمینهای اطراف این یخچالها متعلق به حدود ۲۷ مالک است که جلب رضایت آنها و نحوه واگذاری این زمین ها، نیاز به زمان و پیگیری دارد.
حبیب پور گفت : این یخچالهای تاریخی در مکانی مناسب واقع است؛ لذا بنا داریم طرحهایی برای احیا و تغییر کاربری این اثر تاریخی به شهرداری سبزوار ارائه دهیم.
وی افزود: با توجه به تردد سالانه میلیونها مسافر و زائر از این مسیر بویژه در ایام پیک سفر مانند نوروز، این مکان قابلیت تبدیل به مراکز فرهنگی و خدماتی را دارد.
حدود هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده در شهرستان سبزوار وجود دارد که قدمت آنها مربوط به دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و اسلامی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار