انگاری این شهر دارای شهرهایی در دل شهر است که با عوض شدن نام مناطق کلا زمین و آسمان آن هم عوض می شود؛ کلانشهری ایجاد شد که فقط اسمی دارد وسعت آن از قد و قواره ی مرزهای فعلی شهربیشتر است ولی حاشیه هایی دارد که نه در حاشیه بلکه در دل کلانشهر است .
کد خبر: ۱۶۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸ 24 January 2016

سواربر ون از مسیر بلوار ملت وارد جاده قدیم قاسم آباد می شویم مسیرمان شهرک شهید مدنی ؛ اما جاده ی معروف به جاده ی قدیم قاسم آباد در سر راهمان است که یکی از خیابان های اصلی برای دسترسی به شهرک مدنی و البته ستاد فرماندهی انتظامی استان و خیلی جا های دیگر؛ در آن که وارد می شوی بیشتر شبیه است به میدان موانع چرا که هر راننده‌ای بتواند بدون اینکه جلوبندی، کمک فنر و یا شاسی و... نشکند از آن بگذرد به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد.

به گزارش تابناک همدان ؛ در طول تاریخ از زمانی که انسان‌ها زندگی یکجانشینی را آغاز کرده و شهرهای بزرگ و کوچک ساخته شد، بشریت بحث مدیریت شهری را مورد توجه قرار داد.

با پای گذاشتن انسان به عصر جدید شهرهای مدرن شکل گرفتند و شهرها با این هدف که عنصری زنده هستند ایجاد شده تا فضایی مناسب را برای زندگی شهروندان فراهم کنند.

از نمودهای زندگی مدرن در مدیریت شهری ایجاد ساختار شهرداری‌ها بود که متولی شهرسازی شده واین شهرداری‌ها بودند که با اخذ عوارض ماهانه و سالیانه از شهروندان علاوه بر اینکه حقوق کارکنان خود را پرداخت می‌کند از محل درامدهای خود به عمران و آبادانی شهرها می ‌پردازند.

شهرداری‌ها باید به ابعاد مختلف زندگی شهروندان توجه کرده تا در شهرسازی رفاه، آسایش، شادی و نشاط را برای ساکنین به طرق مختلف و تکنولوژی‌های جدید فراهم کنند.

قانون شهرداری‌ها برای مدیریت شهری وظایف متعددی را پیش بینی کرده که یکی از این وظایف ایجاد خیابان و کوچه به شکلی منظم، آسفالت شده و با حاشیه ‌هایی برای پیاده راه، فضای سبز، جدول‌ گذاری و سنگ فرش است.

همدان به عنوان یکی از کهن ‌ترین شهرهای دنیا که در طی سه هزار سال گذشته شهرنشینی درآن به صورت مداوم در جریان بوده که همواره اصول شهرسازی با توجه به فرهنگ و اقلیم آن رعایت شده است.

جاده قدیم قاسم آباد که یکی از خیابان‌های اصلی برای دسترسی به شهرک مدنی و البته ستاد فرماندهی انتظامی استان است که بیشتر به میدان موانع شبیه است چرا که هر راننده‌ای بتواند بدون اینکه جلوبندی، کمک فنر و یا شاسی خودروش نشکند عبور کند به مرحله بعدی راه می‌یابد.

حسین راننده ی تاکسی می‌گوید: از بهار 94 با شروع بارندگی‌های شهرداری به جای ایجاد نهر برای مهار و هدایت آبها ی سطحی ، با بیل به جان جاده قدیم روستای قاسم آباد افتاد و بخشی از آن را تخریب کرد تا آب‌ها را به رودخانه مجاور هدایت کند.

این شهروند همدانی می‌افزاید: نهر ایجاد شده در این خیابان ظرفیت انتقال آب را ندارد و به خیابان سرزیز شده و باعث تخریب بیشتر می شود و در فصل تابستان نیز خاک های اطراف داخل خیابان آمده و فضای خیابان را باریک کرده است.

ظرف یک ماه گذشته نیز یکی از شرکت‌های خدمات رسان ورودی این معبر را از مسیر بلوار ملت تا ورودی مساکن مهر در دست احداث را حفاری کرده و بعد از اتمام کار معبر را نپوشانده و خیابان را به شکلی آشفته که بیشتر شبیه یک زمین شخم زده برای کشت است رها کرده است.

آسفالت این مسیر سال‌های سال است که ترمیم نشده و بیش از یک متر مربع آسفالت سالم در آن قابل رؤیت نیست این در حالی است که جاده قدیم قاسم آباد به خاطر وجود ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان و مرکز تعویض پلاک بار ترافیکی قابل توجهی دارد.

وقتی شهرداری به جای اقدامی اساسی برای ساماندهی این مسیر تردد که بخشی از ترافیک شهروندان ساکن در کوی شهید مدنی از آن انجام می‌شود، خود اقدام به تخریب آن کرده مطمئنا شرکت‌های خدمات رسان دیگر نیز اقدامی در راستای حفظ این سرمایه شهری نخواهند کرد.

به قول معروف حرمت امامزاده به متولی آن بستگی دارد و این مثل ایرانی مصداق شهرداری همدان است که با بیل مکانیکی جاده قدیم قاسم آباد را تخریب کرده و نباید انتظار حفظ این معبر را از دیگران داشته باشد.

بهای سوء مدیریت شهرداری همدان را شهروندان همدانی خصوصا رانندگان تاکسی، مراجعه کنندگان به ستاد فرماندهی انتظامی استان،مرکز تعویض پلاک و ساکنین شهرک شهید مدنی می‌پردازند چراکه مدیران شهری گویا هرگز گذرشان به این منطقه فراموش شده از کهن شهر همدان نمی‌افتد و همدان را فقط در مناطق خاصی ازشهر جستجو می‌کنند.

تخریب اموال عمومی چون جاده و خیابان که از محل پرداخت عوارض شهروندان ایجاد شده ضرری است که جبران آن هر سال نسبت به سال گذشته گران‌ تر می‌شود و از طرفی دیگر باید بتوان سرمایه‌های شهری را به نحو مطلوبی حفط کرد تا درآمدهای شهرداری را در پروژه‌های جدید و مدرن شهری هزینه کرد.

شهرداری همدان همچنان دچار سوء مدیریت است وبا گذشت نزدیک به یکسال از تخریب جاده قدیم قاسم آباد به نظر می ‌رسد شهرداری همدان در یک دور تسلسل افتاده و ظاهرا قصد بیداری از خواب زمستانی را ندارد.

شورای اسلامی شهر همدان نیز وظیفه نظارتی خود را فراموش کرده و بیشتر به فکر بازدید از کشورهای مختلف بوده و فعلا فرصت حضور آنها در شهر همدان نرسیده که به دور از هیاهوی رسانه ‌ای، نقاط مختلف شهر را مورد بازدید قرار داده و به یاد آورند که شهروندان آنها را برای نظارت بر عملکرد شهرداری در راستای کاهش نقاط ضعف وهدایت به سمت تعالی و پیشرفت انتخاب کردند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار