مدیر کل بهزیستی استان اردبیل از اجباری شدن انجام مشاوره های ژنتیکی قبل از ازدواج در استان خبر داد و گفت: دفترخانه های ثبت ازدواج و طلاق بدون گواهی مربوطه اقدام به صدور سند ازدواج نمی کنند.
کد خبر: ۱۶۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲ 19 January 2016

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهزاد ستاری روز سه شنبه در نشست توجیهی با مدیران دفاتر ازدواج و طلاق شهرستان اردبیل افزود: تولد فرزند معلول تنها درازدواج فامیلی اتفاق نمی افتد و همه زوج ها باید قبل از ازدواج آزمایش های ژنتیک را انجام دهند.
وی با بیان اینکه فرم های مخصوصی برای اطلاع از سابقه وجود بیماری خاص و یا تولد فرزند معلول در خانواده زوجین تهیه شده است ، گفت: این فرم ها در دفترخانه های ازدواج به زوج ها ارائه شده و توسط آن ها تکمیل می شود.
وی ادامه داد : این زوج ها در مدت یکساعته به مراکز مشاوره ژنتیک در سطح شهر مراجعه و بعد از انجام مشاوره میزان خطر تولد فرزند معلول در این زوج ها سنجیده می شود.
مدیر کل بهزیستی استان گفت: در بیش از 80 درصد زوج ها بیماری خاصی مشاهده نشده و در 20 درصد باقی مانده که علائم خطر دیده می شود به پزشک مشاور ژنتیک ارجاع داده می شوند.
وی افزود: این اقدامات به صورت کشوری و با هدف کاهش تولد فرزند معلول در خانواده ها اجرا می شود و همه زوج ها باید از این مشاوره ها که به صورت رایگان ارائه می شود ، استفاده کنند.
وی با اشاره به خدمت ارائه شده به زوج های دارای خطر تولید فرزند معلول افزود: در صورتی که مراکز مشاوره ژنتیک این خطر را تایید کنند زوج ها برای ادامه روند درمانی قبل از تولد فرزندان باید اقدام کنند.
ستاری بیان کرد: بسیاری از روش های درمانی برای جلوگیری از فرزند معلول به این خانواده ها توسط بهزیستی به صورت رایگان ارائه می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه تولد فرزند معلول معضلی برای جامعه ، خانواده و خود معلول است ، گفت: تولد فرزند معلول بر روی مسائل مختلفی چون اقتصادی ، اجتماعی و حتی زناشویی خانواده تاثیر گذار است و باید همه دستگاه ها و مردم دست به دست هم داده و از تولد فرزند معلول پیشگیری کنند.
وی در ادامه به آمار تولد فرزند معلول در استان اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده در سال 88 درصد معلولیت در استان 15.4 درصد بوده وهم اکنون نیز 50 هزار معلول در استان وجود دارد.
ستاری گفت: اگر در گذشته اقداماتی چون واکسیناسیون به موقع و اقدامات درمانی قبل از بارداری انجام می شد ، تعداد معلولان استان کمتر از این میزان می بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون غربالگری های مختلفی در بین 98 درصد از نوزادان در خصوص بینایی و شنوایی انجام می شود ، افزود: در این غربالگری ها نوزادان در صورت وجود عارضه در نوزادی مورد درمان قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه از نابینایی و ناشنوایی برای آن ها ارائه می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار