کد خبر: ۱۶۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳ 19 January 2016
در مقدمه بحث بایستی به نتایج آخرین نظرسنجی انتخاباتی قبل از اجرایی شدن برجام(نظرسنجی گاردین، اواسط دی ماه) اشاره نمود که 32درصد مردم به سمت اصاح طلبان، 27 درصد به سمت اعتدالیون و 31درصد به سمت اصولگرایان گرایش داشته اند.

اما در تبریز

مانند فضای کلی کشور می توان کاندیداهای دو گروه عمده سیاسی را در انتخابات تبریز و استان شناسائی نمود و تحلیلی بر وضعیت لیست های شب انتخابات نگاشت.

از یک سو اصولگرایان از همان روزهای ابتدایی سال 94 با محوریت یکی از مسئولین پرنفوذ شهر، اقدام به رایزنی های انتخاباتی خود نموده و در 22 دی ماه 93 لیست ائتلافی ایشان در یکی از مراسمات رسمی سیاسی قرائت گردید و از همه فعالین شبکه رسمی این طیف درخواست شده تا نسبت به اطلاع رسانی مناسب، تا آخرین رده های شبکه ای خود در قالب سخنرانی های سیاسی اقدام نمایند. اسامی این لیست عبارتند از فرهنگی، بیگی، تاج الدینی، سعیدی، آجودان زاده و خانم راشد.

همچنانکه پیش بینی می شد

-1این لیست با مشکل چندانی در مورد صلاحیت ها با مشکل چندانی مواجه نگردید. صرفا صلاحیت آقای تاج الدینی محل بحث است که با توجه به ارتباطات مناسب این طیف با اعضای شورای نگهبان ، مشکل چندانی متصور نیست.

-2 به صورت حتم در این لیست برای ممانعت از پخش آرای روشنفکری بانوان تبریز به سمت اردوگاه اصلاح طلبان ، وجود یک خانم محتوم بود که این قرعه بنام خانم راشد افتاد. فردی که چندان صبغه سیاسی نداشته و صرفا بدلیل عدم وجود رقیب هماوردی در این لیست قرار گرفته است.

-3 انتخاب لیست هم حاصل رایزنی دو نفر از افراد پرنفوذ استانی بوده و فرمول خاصی بغیر از رای آوری مبنا قرار نگرفته است. مثلا ارجحیت آجودان زاده نسبت به دیگر کاندیدای اصولگرا، علاوه بر جوانی ، مستظهر بودن او به رای 85هزاری خود در انتخابات سال 90 است.بنابراین سطح گفتمانی لیست بسیار پائین بوده و حضور افراد تئوریک و نظریه پرداز، ابدا جدی گرفته نشده است.

4-فرهنگی از طیف رهروان، سعیدی از طیف پایداری، آجودان زاده از موئتلفه، راشد بدون خاستگاه سیاسی و تاج الدینی از جریان نزدیک به یکتا و بیگی بخاطر رای آوری بالایش بدون توجه به گرایش سیاسی اش در لیست گنجانیده شده است.

مشکل اصلاح طلبان

از طرف دیگر اصلاح طلبان ، همچنانکه بیم آن داشتند ، با مشکل عمده رد صلاحیت ها مواجه گردیدند. بنا بر اخبار موثقی که دریافت شده، اگر این مشکل وجود نداشت ، مجمع مشورتی اصلاح طبان به رهبری پورشریفی، تقوی، شاهدی و .. .. بنا داشتند با اخذ مصاحبه از کاندیداها به دو روش لیست خود را تکمیل کنند.

-1 روش مقبولیت: یعنی افراد دارای رای بالا که مورد وفاق همه اصلاح طبان باشند مانند شکوراکبرنژاد، پزشکیان، مولوی و .. هسته مرکزی را تشکیل داده و نسبت به انتخاب سه نفر بعدی اقدام کنند. روشی که برای انسجام صد در صدی نمایندگان بسیار مفید بود.

-2 روش سهمیه ای که در این امر، هرکدام از احزاب و گروهها نسبت به معرفی کاندیدای متبوع خود اقدام کنند و سپس از بین این افراد 6نفر با توجه به رای مجمع انتخاب گردد.

حال که اکثریت قریب به اتفاق این افراد ، اکنون با مشکل صلاحیت مواجه گردیده اند، چند ساریو محتمل است.

میدان داری جوانان

1-تلاش فردی کاندیداها برای احراز صلاحیت از شورای نگهبان . در این صورت کاندیداهای خانم جوانی مانند منیژه موسوی، زهرا ساعی و از آقابان نیز دکتر سرمست و مهندس مولوی و ... می توانند با تمسک به دفاعیات مقبول خود احراز صلاحیت شوند. و در ادامه علیرغم حضور پزشکیان، با افراد جوان و ناشناخته، لیست ضعیفی را تشکیل داده و در برابر لیست ضعیف اصولگرایان مقابله کنند.

مایوس از استاندار

-2تلاش های جمعی  و رایزنی رییس جمهور ((درخواست حکم حکومتی روحانی از رهبری و حتی استاندار ، مقبول افتد. البته با توجه به شخصیت بسیار محافظه کار آقای جبارزاده (بعضی از اصلاح طلبان، منتقد جدی وی بوده و او را از جریان راست می دانند)و از آن مهمتر ضعف سیاسی معاونش،دکتر شبستری، اغلب اصلاح طلبان امیدی به رایزنی استانی نداشته و چشم به رایزنی های سطح بالا دارند. اگر این مورد به نتیحه برسد افرادی چون شکور اکبرنژاد و حتی مهندس پورحسن نیز می توانند امید به تایید صلاحیت مشروط داشته باشند که در این صورت لیستی قوی در برابر لیست ضعیف طرف مقابل قرار حواهدگرفت.

-3سناریوی سوم اینکه رایزنی ها نتیجه نخواهد داشت و اصلاح طلبان بالاجبار برای ممانعت از پیروزی رقیب تن به انتخاب لیستی با حضور تنها یک چهره شاخص مانند پزشکیان و حضور 5 چهره اصلاح طلب کاملا ناشناس و غیر سیاسی و یا چند مهره مستقل میانه خواهند داد.

متضرر شدن مردمسالاری دینی در استان در صورت عملی شدن سناریو سوم

-1بخشی از سبد آرای اصلاح طلبان با صندوق رای قهر خواهد نمود یعنی بین 30 تا 40 درصد آرای این اردوگاه .

-2بخشی از آرای این اردوگاه به سمت افراد مستقلی که مفاهیمی غیر سیاسی صرف(مانند مباحث خصوصی سازی کارخانجات، ماحث هویتی مانند تیم تراکتورسازی و یا محیط زیست مانند دریاچه ارومیه) را طرح و مطالبه می نمایند سوق پیدا خواهد نمود. که در این صورت شخص بیگی(استاندار سابق) توان بیشتری برای جذب این آرا خواهد داشت که معادل سرلیستی وی در منتخبین و به معنای شکست فاحش استاندار فعلی خواهد بود.

-3باتوجه به نهایی و عملی شدن برجام و حلول نتایج مثبت آن و البته گرایش بیش از پیش مردم به سوی اعتدالیون و اصلاح طلبان، به نظر می رسد اگر افراد شاخص اصلاح طلب ، صلاحیت نگیرند در آن صورت آن دسته از نمایندگان و یا کاندیداهایی که بدون هیچ نوع مطالبه سیاسی و صرفا با اتکا به توان مالی خود و همچنین شبکه های وسیعی که در چندسال گذشته ایجاد و تغذیه نموده اند ، پیروز بزرگ انتخابات خواهند بود. افرادی که تعدادشان کم هم نیست و بنام دلالان سیاست شهره اند.

Montagedrealist62@yahoo.comارتباط با نویسنده



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
جمال پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
بی شک آینذه اقتصادی و سیاسی پر فراز و نشیبی در پیش روست. اصل محفوط ماندن میانه رویست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
با این ضعف مدیریت حزبی فضا برای رشد چهره های جدید بسیار فراهم است.
جمشیدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
ازلیست سرخود اصولگرایی در تبریز چه خبر؟ انگار اعتلاف اصولگرایی کشور هنوز لیستی ندادند بیرون!!!
صمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
تاج الدینی و سعیدی اصلح ترین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :