گامی در جهت توسعه صنعت گردشگری
مسئولین استانی اقدام به تهیه نقشه گردشگری برای مسافران کرده اند .در این راستا به منظور مدیریت سفر و استفاده مناسب از زمان برای مسافران، چهار محور گردشگری در نقشه گردشگری جدید استان تعریف شده است.
کد خبر: ۱۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰ 26 March 2015

ارومیه یک لغت آشوری است و از دو واژه «اور» به معنی نزدیک و «میه» به معنی آب گرفته شده است؛ که مرکز استان چکمه ای شکل آذربایجان غربی در شمال غرب کشور ایران واقع شده است، قدمت شهر اورمیه با قدمت شهرهای تاریخی و باستانی سارد و نینوا برابری می کند اما از این دو شهر قدیمی اثری جز توده ای خاک برجای نمانده، در حالی که این شهر پس از چندین قرن هنوز پابرجاست و به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می رود.

به گزارش تابناک ارومیه ،این شهرستان که در جلگه ای بطول ۷۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر در کنار دریاچه ارومیه گسترده است از شرق با دریاچه ارومیه، از غرب با کشور ترکیه، از جنوب با شهرستانهای مهاباد، نقده و اشنویه و از شمال با شهرستان سلماس همسایه است.

اخیرا مسئولین استانی در راستای احیای صنعت گردشگری و جذب گردشگر ،تلاشهایی را آغاز کرده و در این راستا اقداماتی را نیز انجام دادند.از جمله این اقدامات تهیه نقشه گردشگری برای مسافران جهت سیاحت و مسافرت در نقاط مختلف استان میباشد.

در این خصوص جلیل جباری در جمع رسانه ها، ضمن معرفی استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب‌ها و مقاصد مهم گردشگری کشور، اظهار کرد:" به منظور مدیریت سفر و استفاده مناسب از زمان برای مسافران، چهار محور گردشگری در نقشه گردشگری جدید استان تعریف شده است.

وی افزود: یک محور مربوط به مسیر جاده ارومیه به پیرانشهر و سردشت است که مسافران می‌توانند در این مسیر از دره شهدا و چشمه‌علی بلاغی ارومیه، بازارچه مرزی، دره پردانان و چشمه و آب معدنی شیخ معروف نقده، جنگل‌ها و جاذبه‌های طبیعی بی نظیر سردشت همچون چشمه گراو، آبشار شلماش که از جمله جاذبه‌های این مسیراست و گردشگران می‌توانند از زیبایی‌های این مسیر استفاده نمایند.

محور دوم گردشگری استان جاده ارومیه به مهاباد، میاندوآب و تکاب میباشد.در این مسیر؛ غار آبی سهولان دومین غار آبی بزرگ کشور به همراه تالاب کانی برازان دومین سایت پرنده نگری کشور در مهاباد و زرینه رود و سیمینه رود در مسیر ارومیه میاندوآب قرار دارد که از دیدنی‌های این محور گردشگری در شمال استان است .

وی اظهار کرد: مجموعه فاخر میراث جهانی تخت سلیمان بعنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی استان که همه ساله پذیرای خیل عظیم مسافران است، به همراه کوه زندان سلیمان اولین اثر ثبت شده طبیعی استان در فهرست آثار ملی نیز، از مهم ترین جاذبه‌هایی است که در این محور و در جنوب غربی آذربایجان غربی قرار گرفته است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی محور تجاری گردشگری ارومیه- بازرگان را سومین محور گردشگری آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: در این مسیر گردشگری نیز مسافران می توانند از کاخ موزه باغچه جوق ماکو، دشت بورالان و چشمه ثریا که از آثار طبیعی زیبای این منطقه می باشد دیدن نمایند.

جباری گفت: محور ارومیه به چالدران مسیر چهارم گردشگری استان است که در این مسیر نیز مجموعه میراث جهانی قره کلیسا و مقبره شمس تبریزی و مسجد مطلب خان خوی و کتیبه خان تختی سلماس که از جاذبه های تاریخی و دیدنی مهم این محور است."

اما از آنجایی که پذیرش گردشگر بدون وجود ساختارهای مناسب ممکن نمیباشد.محور دیگر تلاش مسئولین امر در این خصوص ایجاد و توسعه زیر ساختهای پذیرش گردشگر در استان میباشد.در این رابطه نیز "جباری با اشاره به ساماندهی هتل‌ها و مهمانپذیرهای استان، بیان داشت: 91 باب واحد اقامتی و 5 هزار تخت و 43 مجموعه غذاخوری و رستوران های بین راهی که مستمرا مورد نظار ت مامورین ستاد قرار دارند آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی هستند."

اما به نظر میرسد هتل ها و محلهای اقامتی هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت با استانداردهای جهانی فاصله داردکه نیازمند سرمایه گذاری داخلی و خارجی با حمایت مسئولین استانی برای ارتقاء کمیت و کیفیت در امر هتلینگ و اقامتگاه مسافران میباشد.

از سوی دیگر به نظر میرسد اختصاص کلاسهای درس و یا اتاقهای برخی از نهادها و دستگاههای دولتی مسکنی بیش نبوده و نمیتواند بعنوان یک برنامه پایه بدان نگاه کرد.چرا که توجه به صنعت گردشگری صرفا برای فصل و یا زمان مشخصی نیست و باید کلیه زیر ساختهای صنعت مذکور برای تمامی فصول و شرایط آماده و مهیا گردد.

جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در راستای آماده کردن محل اقامت مسافران به آماده سازی برخی کلاسهای درس اشاره نموده و گفت:"با همکاری ستاد اسکان فرهنگیان آذربایجان غربی نزدیک 12 هزار کلاس درس با 7 هزار 483 اتاق، ظرفیت اسکان 11 هزار مسافر در استان فراهم شده است."

با توجه به اینکه آب و هوای استان آذربایجان غربی تقریبا مدیترانه ای و چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان در آن به وضوح دیده می شود.لذاتدارک محلهای اقامتی متناسب با وضعیت طبیعی و اقلیمی استان ضروری به نظر میرسد و ایجاد کمپینگهای موقت و غیر استاندارد و بدون لوازم گرمایشی و سرمایشی مناسب آنگونه که جباری بدانها اشاره دارد نمیتواند در امر جذب گردشگری کمکی داشته باشد.

جباری پیرامون کمپینگهای موجود گفت: "کمپینگ‌های چی چست ارومیه، پیرانشهر، بسطام چایپاره، ماکو، قره کلیسای چالدران، تخت سلیمان تکاب و کمپینگ گردشگری سهولان مهاباد 7 کمپینگی می باشند که به منظور اسکان گردشگران تمهید شده است."

یکی از عوامل بسیار مهم و کلیدی در امر جذب گردشگر و ایجاد زمینه های گردشگری ،تربیت نیروی انسانی مناسب میباشد.صنعت گردشگری همانند بسیاری از صنایع دیگر نیازمند نیروی انسانی تربیت شده و آموزش دیده میباشد.که در این خصوص مسئولین استانی گامهایی را برداشته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی آموزش عوامل و دست اندرکاران حوزه گردشگری استان را از مهمترین اقدامات انجام شده در استان خواند و گفت:" نزدیک هزار نفر در این دوره ها شرکت داشته اند که پرسنل هتل ها، دهیاران، عوامل نیروی انتظامی، پلیس و اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر از جمله آموزش دیدگان این دوره ها می باشند."

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار