اعضای کارگروه فرهنگی و اجتماعی ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه و دفتر استانی در آذربایجان غربی و همچنین جمعی از اساتید دانشگاه های تهران از پروژه های طرح توسعه کشاورزی پایدار در آذربایجان غربی، پارک ملی دریاچه ارومیه و تالاب کانی برازان مهاباد بازدید کردند.
کد خبر: ۱۶۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 17 January 2016

به گزارش محمدی خبرنگار تابناک آذربایجان غربی ، هدف از این بازدید بررسی میزان تاثیر گذاری کشاورزی در احیای دریاچه ارومیه و همچنین تاثیر پروژه های احیای دریاچه ارومیه در احیای تالاب های اقماری این دریاچه بود.

اولین گام در بازدید حضور در پارک ملی دریاچه ارومیه بود که در این بازدید دکتر قریشی مسئول آموزش اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ بخش جنوبی دریاچه ارومیه به طور کامل آب خود را از دست داده است، گفت: از لحاظ تنوع زیستی نیز بیشترین ارزش ها و حساسیت ها در بخش جنوبی دریاچه ارومیه می باشد که این قسمت در برگیرنده ۹۰ درصد مجاری ورودی آب به دریاچه است.

وی همچنین با بیان اینکه خدمت رسانی پرسنل پارک ملی دریاچه ارومیه با وجود بحران شکل گرفته بسیار سخت است، اظهار کرد: اکثر جزایر در بخش جنوبی دریاچه بوده و گونه منحصر بفرد گوزن زرد ایرانی و گوچ و میش در این جزایر زندگی می کنند که فراهم کردن شرایط زندگی برای آنها بسیار سخت است.

همچنین در این بازدید حاضرین در خصوص چگونگی حفظ دریاچه ارومیه برای جلوگیری از نابودی حیات در منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بازدید کنندگان با سفر به شهرستان نقده در اداره جهاد کشاورزی این شهرستان حاضر شدند و با کشاورزان نمونه در اجرای طرح توسعه کشاورزی پایدار دیدار کردند.

رییس اداره جهاد کشاورزی نقده در این دیدار با بیان اینکه کشاورزی معیشت اصلی شهرستان نقده می باشد، اظهار کرد: کشاورزی منطقه نیاز به تغییر الگوی کشت و روش های آبیاری دارد که در این راستا کاهش میزان مصرف آب و بالا بردن بازدهی زمین های کشاورزی را در دستور کار قرار داده ایم.

ناصر قره پاپاق تسهیلات دولتی برای تغییر روش های آبیاری کشاورزی را از اقدامات بسیار خوب دولت تدبیر و امید دانست و ادامه داد: ریشه زندگی در منطقه به دریاچه ارومیه گره خورده است و باید برای نجات زندگی همه دولتمردان و دانشگاهیان و کشاورزان و گروه های مختلف مردمی در صحنه مبارزه با خشک شدن دریاچه ارومیه حاضر شوند.
وی همچنین گزارشی از چگونگی اجرای طرح توسعه کشاورزی پایدار در این شهرستان ارائه کرد.

صلاحی یکی از کشاورزان نمونه در اجرای طرح توسعه کشاورزی پایدار در شهرستان نقده در این دیدار نیز با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با امکانات موجود کار بسیار سختی است گفت: به دلیل کمبود آب در منطقه یازده نفر از کشاورزان منطقه به صورت تجمیعی از یک چاه با استفاده از روش های نوین آبیاری به کشاورزی خود ادامه دادیم و در حال حاضر نیز خواستار استمرار تغییر الگوی کشت و حذف بروکراسی های اداری و توجه به ثبات بازار محصولات کشاورزی هستیم.

وی اضافه کرد: با تغییر الگوی کشت و آبیاری حق برداشت ما ازچاه عمیق از ۳۸۰ هزار مترمکعب در سال به ۱۸۰ هزار مترمکعب رسیده و برای آبیاری ۲۴ هکتار زمین کشاورزی هیچ گونه مشکلی نداریم و امیدواریم سایر کشاورزان منطقه نیز برای کیفی تر کردن کشاورزی خود و کمک به احیای دریاچه ارومیه قدم های خوبی بردارند.

بازدید از تالاب کانی برازان مهاباد آخرین بخش بازدیدها بود که با آشنایی مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه و اساتید دانشگاهی با تالاب ها اقماری این دریاچه توسط سازمان های مردم نهاد زیست محیطی محلی همراه شد.
به عقیده کارشناسان محیط زیست احیای تالاب های اقماری دریاچه ارومیه نقش بارزی در احیای خود دریاچه خواهند داشت چراکه حیات و ممات منطقه به وابسته به دریاچه ارومیه و تالاب های حوضه آبریزش است.

باید خاطر نشان کرد که تالاب کانی برازان مهاباد از نظر تنوع زیست محیطی یکی از تالاب های ثبت شده در عرصه های بین المللی است که در سال های اخیر با خشکسالی مواجه شده بود ولی با اجرای لایروبی رودخانه های اصلی حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه، امسال آب از مهاباد چای دوباره وارد این تالاب شده و جان تازه ای به این تالاب بخشیده است.

همچنین در پایان بازدید با حضور مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه و اساتید دانشگاهی و همچنین رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد، یک قطعه اردک سر سفید از گونه های در حال انقراض حیات وحش جهان که از شکارچیان در شمال کشور خریداری شده بود، به دامن طبیعت بازگردانده شد.

این گونه منحصربفرد نیز در طول عمر خود مسیر بین دریاچه ارومیه و تالاب های اطرفش تا کشور سوییس را به صورت متناوب طی می کند که قطعه رها شده تنها قطعه باقی مانده از این گونه در کشورمان بود و در کل دنیا نیز نزدیک به ۱۶ هزار قطعه از آن باقی مانده است.


برچسب ها: دریاچه ، ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار