کد خبر: ۱۶۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸ 13 January 2016

حمله به سفارت خانه و مراکز دیپلماتیک بر خلاف حقوق و عرف بین الملل است و در کنوانسیون های مختلف عملی مذموم و ضد دیپلماتیک شمرده شده و در نظر اکثر کشورها مبادرت به این اقدامات امری خلاف شئون و شخصیت بین المللی است دولت ها وظیفه دارند حمله و شورش بر علیه وله دیپلمات ها و سفارتخانه ها امری غیر قانونی تلقی کرده و از بروز چنین اعمال ناپسندی ممانعت کنند.

اما معتقدم این قانون شامل دولت های دمکراتیک و دارای شخصیت حقیقی و حقوقی دیپلماتیک است نه جاسوس خانه ها و سوراخ موش های مرتجعین عرب، که تمام هم و غم آنها توطئه،اهانت،نفاق،حمایت و پرورش تروریسم،خدمت به رژیم صهیونیستی وسرکوب گری ملت خویش است . بایستی اقداماتی شایسته و لازم در برابر توطئه های سعودی ها که محصول نامشروع ازدواج امریکا و بریتانیا است انجام گیرد.

مردم خشمگین ایران اسلامی پس از خبر مرگ آیت الله نمر در اکثر شهرهای بزرگ،بالاخص مشهد و تهران در مقابل سفارتخانه و کنسولگری عربستان در این دو شهر راهپیمایی اعتراضی انجام دادند که متعاقب آن آسیب هایی به نقاط دیپلماتیک و کنسولی این رژیم مرتجع وارد آمد

بنده این عمل را نه محکوم می کنم نه تایید.ولی شخصا در مقام یک ایرانی شیعه با توجه به گرایشات و جهت گیری های درونیم پس از شنیدن این خبر موجبات سرور برایم فراهم شد و چه بسا عربستان پس از جنایات های فرودگاه جده،مسجد الحرام،کشتار منا به این ضرب شست نیازمند بود اما حمله به سفارتخانه هاو عدم کنترل خشم مردم در بلند مدت باعث تشدید بحران خواهد شد.و اثار سوء بر شخصیت بین المللی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی در روابط بین المللی دارد.

در این برنامه نیروی انتظامی و سازمان تبلیغات تا حدی قصور داشتند و دیرتر وارد عمل شدند چرا که امکان داشت این حرکت، اتفاق بدتر و خطرناکتری را رقم میزد.اشخاص دیپلماتیک آسیب جانی می دیدند آنگاه ضربه ای به پرستیژ بین المللی ایران وارد می شد و به تبع آن دستگاه دیپلماسی در این امر متضرر ؛ چه بسی کارمندان دیپلماتیک و سفرای ایران در کشورمتخاصم موردتهدید قرار گرفته و اقدام متقابل در موردآنهاصورت می پذیرفت.ولی عملی متقابل و خطرناک تر در یمن تحت سکوت رسانه ها و داعیان حقوق دیپلماتیک بوقوع پیوست که در این حمله خساراتی هم به سفارتخانه ایران در صنعا واردآمد.

به هرحال روند تحولات نشان می دهد سناریو و بازی جدیدی شروع خواهدشد که یکی از سکانس های آن قطع دومینووار روابط دیپلماتیک عربستان و عناصر مزدور و وابسته آنها "کشورهای ذره ای عرب" است که در دستورکار ارتجاعیون قرار گرفته است.

به نظرمی رسد بهتر آن بود که قبل از اقدام عربستان به قطع روابط ؛ ایران اقدامی پیش دستانه می کرد چرا که الان رژیم سعودی ژست حق به جانب دارد/ما که از هیچ کدام ازتوطئه های عربستان مصون نماندیم" از کشتارحجاج دهه60تا منا94و بیشترین تعداد کشته ها را دادیم.آیا لازم وشایسته نبود که واکنشی سریع و پیش دستانه تر در قطع روابط با این کشور نامشروع انجام می دادیم؟

و بنده و امثال من حتی کسانی که کمترین تعصب ملی رادارند شاید انتظار مذکور را داشتند سوالاتی از این طیف مطرح می گردد که جوابی قانع کننده را طلب می کند.

آیا بهتر نبود ایران در قطع رابطه با رژیم سعودی پیشگام می شد؟

اگر عربستان چنین ضربه هائی را از ما متحمل می شد آیا به این آسانی ها آرام می گرفت؟ چراحج را تحریم نمی کنید و عوایدش را صرف مسکین و فقرا نمی کنید؟

آنها با اندک ترین ضربه از جانب ملت ایران این واکنش را نشان دادند اما ما با چندهزار کشته ایرانی در حادثه منا برخوردمان چه بود؟ بله عربستان دست پیش را گرفت تا پس نیافتد.

آیا این برای ملتی باسابقه تمدنی چندهزار ساله مصیبت نیست که بحرین استان ساحلی ایران در خلیج پارس که چند دهه پیش دریک رفراندم فرمایشی از ایران جدا شده بود با ایران قطع رابطه کند و جیبوتی که در زیر ذره بین نیز مشخص نمی شود برای ایران طاقچه بالا بگذارندو دیگر ارتجاعی های منطقه...

معتقدم بحران فراخواندن سفرا و قطع رابطه با ایران دستاویز و بازی جدید سعودی ها برای ضربه به ایران خواهد بود و ز این پس بحران فراگیرتر خواهدشد و اکثر کشورهای بی خاصیت اتحادیه عرب جبهه ضدایرانی خویش را تقویت می کنند.

باراک اوباما در اظهار نظری جالب توجه مسئولان عربستان را مورد خطاب و عتاب قرار داده است " با مسئولیت خودتان ریسک کنید" بر این اساس دیدگاه غرب با ایران تقریبا یکسان است.

هدف ریاض ورود به مقابله با ایران است همانگونه که فیلیپ گوردون دستیار سابق اوباماعقیده دارد قطع روابط عربستان با ایران عامدانه و پیامی به واشینگتن است.

معتقدم با این عمل؛ تنور سعودی ها داغ تر می شود و سفره خود را به عداوت با ایران رونق می بخشند.

آنچه محرکی برای این ابراز دشمنی است تحولات یک دهه اخیر جهان عرب است که سعودی ها را به تنگ آورده است در عراق بغداد را که علاوه بر ریاض برای کل جهان عرب مهم است و جایگاه خاصی دارد در چنگال ایدئولوژیکی ایران است.

درلبنان باپیروزی حزب الله در جنگ با اسرائیل در جنگ33روزه ضرب شست ایران را به خوبی حس کردند و خاورمیانه امریکائی نیز به خیالی خام تبدیل شد.

در یمن؛ عربستان به سان خری در گل و دام ایران گیر کرده است. در سوریه مهلک ترین ضربه ایران در قالب محور مقاومت به عربستان وارد آمد. با کشته شدن زهران علوش فرمانده گروه تروریستی جیش الحرام" در مقاله قبلی در زمینه ارتباط تنگاتنگ هلاکت علوش با اعدام آیت الله نمر تحلیلی به عمل آوردم که واکنش کارشناسان و تحلیلگران برجسته ای را در کشور بر انگیخت و این ادعا را جالب توجه و مثبت خواندند و البته شایسته توجه و بحث بیشتر دانستند"

متاسفانه بعضی با سطحی نگری وقوع رویارویی عربستان با ایران را حتمی می خوانند که البته این ادعا بلوف مضحک عربی است که فکر

کردن به آن نیز شایسته استهزا است." در مقاله بعدی احتمال رویاروئی ائتلاف عربی عبری غربی را به چالش خواهیم کشید پس خواننده مقاله بعدی باشید"

روزنامه معروف نیویورک تایمز چنین نوشته است:

درحوادث اخیر افکار عمومی جهان با ایران همراه است و چند دیپلمات برجسته غربی در اروپا و امریکا معتقدند که این تنش ها به سود عربستان نیست و این کشور را منزوی می کند.

بله واقعیت این است انزوای ریاض عامل اصلی عداوت این کشور با ایران است چرا که عادی سازی روابط ایران با غرب کابوس دهشتناک وهابی هاست.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
حرفه ای
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار