امام جمعه ارومیه:
برخورد امریکا با ما کاملاً مشخص است. اینان برای به فساد کشیده شدن ما ذره‌ای کوتاهی نمی کنند و دشمنی آنان از گفتارشان محرز است. اینان می خواهند که ما در فشار زندگی کنیم.
کد خبر: ۱۵۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳ 01 January 2016

خطبه های نماز جمعه ارومیه - 94/10/11

 

خطبه اول:

سَلامُ علیکم وَ رَحْمَةُ اللَّهِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم ، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي خَلَقَ الْخَلائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ اَلرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ، الَّذِي بَعُدَ فَلا يُرَى وَ قَرُبَ فَشَهِدَ النَّجْوَى ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدنَا و حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ ، الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ ، وَ الرَّسُولِ المصدد الْمُصْطَفِي الْأَمْجَدِ الَّذِي سُمِّيَ فِي سَمَاءِ بَا احْمَدِ وَ فِي الْأَرَضِينَ بِأَبِي الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین ، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ ، وَ اللَّعْنَة الدَّائِمَة الأبدية عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ ، السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ اَلسَّلامُ علی اَسیرِ الْکُرُباتِ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ ، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ.

خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌کنم؛ تبعیت از دستورات الهی، دوری از معصیت الهی و زندگانی باتقوا که تنها راه نجات انسان در دنیا و آخرت عبارت است از اینکه انسان دستورات الهی را تبعیت کند و از معصیت‌های الهی پرهیز کند.

از درگاه خدای متعال عاجزانه طلب می‌کنیم که باتقوا زندگی کرده و ان شا الله با متقین از دنیا برویم و با آنان در قیامت محشور شویم. تنها راه نجات عبارت از تقوا و ترس از خدا در دل و با خشیت الهی زندگی کردن است.

آنچه سبب می‌شود که در وجود انسان تقوا حاکم شود یکی هم این است که انسان واقعیت را خوب بفهمد و خوب به حقایق توجه کند، سبک و سیاق امام علی(ع) از روی فرمایشات ایشان که مرحوم رضی(ره) برخی از سخنان ایشان را جمع‌آوری کرده است روش و سبک و سیاق حضرت عبارت است از اینکه مردم را به حقایق متذکر می‌شود تا خوف و خشیت الهی در دل مردم ایجاد شود و مردم صاحب تقوا شده و باتقوا زندگی کنند. در خطبه 114 نهج‌البلاغه نسخه صبحی صالح امام علی(ع) می‌فرمایند: ای مردم بدانید که از دنیا هر چیزی که می‌شنوید بزرگتر از آن چیزی است که می‌بینید؛ یعنی هر چیز دنیا را مردم طوری وصف می‌کنند که از واقعیت اش بزرگتر است. می‌گویند فلان پست، فلان مقام و فلان مال دنیا! چنان تعریف می‌کنند که وقتی فرد خود به طرف شان رفت و به دست آورد می‌بیند که آنگونه نیست. فلان ثروت و فلان امکانات را خیلی باعظمت وصف می‌کنند اما وقتی انسان به آن می‌رسد می‌بیند که آنگونه نیست.

امام علی در ادامه خطبه 114 می‌فرمایند که ای مردم این را بدانید که هر چه از آخرت را در نظر بگیرید دیدن آن از شنیدن آن عظیم تر است؛ به‌طور مثال توضیح می‌دهند که انسان هنگام فوت با سکرات مرگ مواجه می‌شود هر چقدر که توضیح دهند باز انسان هنگام مرگ می‌بیند که نتوانسته‌اند درست وصف اش کنند و چهره حقیقی را مرگ را توضیح دهند و یا سؤال و جواب در قبر را انسان می‌شنود اما هنگام سؤال و جواب می‌بیند که خیلی سخت و باعظمت بوده است و یا نعمت‌های بهشتی را وصف می‌کنند اما انسان هنگام رفتن به بهشت می‌بیند که با شنیده‌هایش متفاوت و بسیار عظیم تر است، اما دنیا برعکس است شنیدنش از دیدنش بزرگتر است.

امام علی(ع): ای مردم بدانید که هر چه از دنیا بکاهد و بر آخرت انسان اضافه کند بهتر از آن چیزی است که از آخرت انسان بکاهد و بر دنیا او اضافه کند؛ این یک حقیقت است که حضرت به آن اشاره می‌کنند و این یک معیار است، و باز می‌فرمایند: خیلی از کاستی‌ها است که به خیر انسان است؛ می‌بینید که پست کسی را از او گرفته و او را به مقام پایین‌تری می‌آورند در ظاهر احساس می‌کند که به ضرر اوست اما بعداً متوجه می‌شود که به نفعش بوده است و یا خیلی از مسائل و امکانات است که افزوده می‌شوند اما می‌بینید که به ضرر انسان است. به‌طور مثال در مورد حجاج بن یوسف که فردی بسیار شقی بود و از کشتار شیعیان لذت می‌برد نوشته‌اند که در زمان او گفتند فردی مستجاب الدعوه است حجاج گفت باید این فرد را به نزد من بیاورید، وقتی آن شخص را آوردند حجاج از او خواست تا در حقش دعا کند، فرد مستجاب الدعوه گفت از خدا می‌خواهم که هر چه زودتر خدا تو را بکشد، گفت بدبخت این چه دعایی است که می‌کنی؟ گفت: بهترین دعا را برای تو کردم چون هرچقدر بیشتر بمانی بیشتر ظلم و جنایت می‌کنی و عذابت در آخرت شدیدتر می‌شود، پس هرچقدر که زودتر از دنیا بروی به نفع تو است.

امام علی(ع) می‌فرمایند که برخی از مسائل خدای متعال از دست انسان می‌گیرد که اگر بماند به ضرر او است، عمر برخی از افراد را خدا از او می‌گیرد که اگر زنده بماند خدا می‌داند که به چه گناه‌هایی مبتلا شده و چه جنایت‌ها می‌کند. مسائل زیادی وجود دارد که انسان را بدبخت می‌کنند، در وسایل الشیعه حر عاملی می‌نویسد که یکی از اصحاب پیامبر اکرم(ص) از مال دنیا محروم بود و همیشه در صف اول نماز می‌ایستاد، روزی گفت یا رسول‌الله(ص) من وضع مالی خوبی ندارم برایم کمکی یا چاره‌ای کنید؟ حضرت دو درهم به او داد و به‌مرور مال و ثروت این فرد بیشتر شد و دامداری می‌کرد به حدی ثروتش بیشتر شد که نتوانست در داخل شهر بماند و درجایی خارج از شهر برای گله‌اش جایی تهیه کرد و آنجا ماند، نمی‌توانست به نمازها برسد و کم کم نمازهایش می‌رفت تا این‌که دیگر به نماز نمی‌آمد، روزی پیامبر(ص) او را صدا زد و فرمود که دو درهم مرا پس بده وقتی درهم‌های پیامبر خاتم(ص) را پس داد برکت هم از مالش رفت و دوباره فقیر شد و در صف اول نماز قرار گرفت. بعضی از مباحث در دنیا وجود دارد که بیشتر شدن آن‌ها چون از آخرت انسان کم می‌کند به ضرر ما است، لذا حضرت علی(ع) می‌فرمایند که آنچه از آخرت شما کم و به دنیایتان اضافه کند به ضرر شما است و اما آنچه از دنیای شما کم و بر آخرتتان اضافه کند به نفع شما است و سپس فرمودند که‌ای مردم بشتابید به‌سوی عمل، بترسید که مرگ به ناگاه از راه برسد و انسان نتواند کاری بکند و از خدا بترسید آنگونه که شایسته او است آنگونه از او ترسیدن؛ تا وقت هست به بشتابید به‌سوی عمل و از فرارسیدن ناگهانی عمل بترسید، پروردگار که از تمام ذره‌های عالم باخبر است و حمد مخصوص همان خدایی است که صدای حیوانات وحشی را در جنگل‌ها و بیشه و صحراها و در همه‌جا می‌شنود و از گناهان بندگان در پنهانی آگاه است و از هر آنچه که در ترک اقیانوس‌ها می‌جنبد خدا از آن باخبر است در قعر اقیانوس هر حیوان و ماهی که بخواهد حرکت کند می‌داند؛ بادها که می‌وزند و در دریاها و اقیانوس‌ها موج ایجاد می‌کنند خدا از تک‌تک شان با خبر است؛ از خدا بترسید آنگونه که تنها شایسته او است که خدا از هر چیزی آگاه است؛ خدا خیانت چشم ها را می داند و از هر آنچه که در دل‌ها پنهان کرده‌ایم خدا باخبر است؛ پس هنگام مرگ مسلمان از دنیا بروید و تسلیم مطلق پروردگار تبارک‌وتعالی باشید؛ مؤمن باید اینگونه زندگی کند و در مقابل خدای متعال و احکام دین الهی مانند موم نرم و تسلیم باشد و اینگونه از دنیا برود. امیدواریم خدا به ما توفیق عنایت کند تا باتقوا زندگی کرده و باتقوا از دنیا رفته و مسلمان و سلم محض به پیشگاه الهی وارد شویم.

ازجمله مسائلی که مؤمنان و مسلمانان و متقین در مورد خود و خانواده‌شان باید به آن دقت کنند و به فرزندان و اعضای خانواده یاد دهند عبارت است از اینکه از چشم هم‌چشمی پرهیز کنند، ازجمله از مسائلی که واقعاً جامعه را به فساد مبتلا و دچار مشکل می‌کند چشم و هم‌چشمی است؛ چشم و هم‌چشمی این است که انسان دارایی خود را به رخ دیگران بکشد و خود را در نگاه مردم خوب نشان دهد و مال خود را بیشتر نشان دهد و به‌طور خلاصه خود را در نگاه مردم باعظمت جلوه دهد، این مسئله‌ای است که خانواده‌ها را با مصیبت مواجه کرده و ازدواج را مشکل کرده است، مهمانی‌ها را مشکل کرده است، زندگی‌ها به خاطرش مصیبت شده؛ طرف هر چه دارد می‌برد قرض می‌کند تا مثلاً خانه را مبلمان کند یا فلان ظرف و فرش را بخرد؛ چرا فلان همسایه یا دوست من این وسایل رادارند و من نداشته باشم؟ درست بر ضد عقل رفتار می‌کنند و انسان عاقل این کارها را نمی‌کند. امام علی(ع) از بازار رد می‌شد قصاب گفت یا امیرالمؤمنین(ع) گوشت خوبی دارم خوب نیست که ازش بگذری، حضرت فرمودند که پول خریدش را ندارم، قصاب گفت یا امیرالمؤمنین صبر می‌کنم نسیه ببرید و بعداً پولش را پرداخت کنید، حضرت فرمودند که من صبر می‌کنم و هر وقت که پول داشتم می‌آیم و می‌خرم. عقل این را حکم می‌کند، می‌بینید فردی یک‌میلیون حقوق دارد و به حدی وسایل بیهوده خریده است و به وسایلی چشم و هم چشمی هزینه کرده است که مجبور شده است مدام وام بگیرد که الان 900 هزار تومان از حقوقش را قصد می دهد و برای خرج زندگی معطل‌مانده است. امام علی(ع)، پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) همه ایشان ما را از این روش زندگی نهی فرموده‌اند. وجود مبارک پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند که هرکس اگر چشم اش به دنبال دارایی مردم باشد غصه این فرد تمام نمی‌شود و تا آخر عمرش با غصه زندگی می‌کند، انسان عاقل به ماشین و خانه و طلا و دارایی کسی دقت نمی‌کند و به دنبال چنین چیزهایی نمی‌رود، عاقل اصلاً به چنین مسائلی اهمیت نمی‌دهد، خدا می‌فرماید ای پیامبر من به قدرت و مال این افرادی که به آن‌ها مقداری امکان داده‌ایم نگاه نکن این‌ها همه غنچه‌های دنیا است و فردا روز پژمرده شده و از بین می‌رود تا آن‌ها را آزمایش کنیم و انسان متقی نباید به دارایی دیگران نگاه کرده و چشم و هم‌چشمی کند و بگوید بگذار منم بخرم و منم بپوشم و منم از این ثروت‌ها جمع کنم، مؤمن بجای جمع‌کردن ثروت و تجمل‌گرایی در جای دیگری چشم و هم‌چشمی و رقابت می‌کند. خدا در قرآن می‌فرماید که ای مؤمنان بدانید انسان‌های خوب در روز قیامت در میان نعمت‌ها غرق می‌شوند در میان تخت‌های بهشتی می‌نشینند و به تماشا می‌پردازند، تر و تازگی نعمت‌های بهشتی را در چهره‌های آنان می‌بینی از شراب‌ها و نوشیدنی‌های بهشت به خدمت این افراد می‌آورند که مهر آن‌ها از مشک است؛ خدای متعال در ادامه این آیه می‌فرماید که ای مؤمنان محل و جایگاه چشم و هم‌چشمی و رقابت اینجا است در اینجا برای سبقت از هم تلاش کنید، لذا در خانواده مؤمن و متقی کسی اجازه نمی‌دهد که خانواده‌اش به چشم و هم‌چشمی مذموم و دنیایی مبتلا شوند بلکه برای مسایل اخروی و جمع کردن نعمت های الهی و جذب رضایت او فرزندان خود را تربیت می کند.

امیدواریم خدای متعال ما را با قرآن و اهل بیت(ع) و پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) محشور کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

***************************

خطبه دوم


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم ، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ، بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ بَاعِث الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ علی سَيِّدَنَا و حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ ، الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ ، وَ الرَّسُولِ المصدد الْمُصْطَفِي الْأَمْجَدِ أَبِي الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ علی آلِهِ الطیبین الطاهرین ، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ ، و اللَّعْنِ الدَّائِمِ عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ ، من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ ، اللهم و صل علی علی امیر المومنین، سید الوصیین و آیَتِکَ الْکُبْرَى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ و امامی الهدی، الحسن و الحسین، سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، اللهم و صل علی ائمة المسلمین، علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الخلف الحجة القائم المنتظر المهدی، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، اللهم و صل علی ولی امرک المؤمّل و العدل المنتظر، و حفه به ملائکتک المقربین و ایده بروحِ القدس یا رب العالمین، اللهم هؤلاء ائمتنا و سادتنا و قادتنا بهم نتولی و من اعدائهم نتبرء الی یوم القیامه، اللهم وصل عَلَيْهِمْ صَلاةً لا يَقْوى عَلى اِحْصائِها و غیرک، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ.

خودم و همه ی شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی و عمل به دستورات الهی و پرهیز از محرمات دعوت می کنم. تنها راه نجات و رسیدن به سعادت به سعادت ابدی در دنیا و آخرت رعایت تقوای الهی است.
مسئله ی اول:

مسئله‌ی اول عبارت است از جریان شیعه کشی در نیجریه و منطقه‌ی نارداران کشور آذربایجان. بنا به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب وظیفه‌ی همه ماست برای نجات یافتن شیعیان و شیخ زکزاکی و محکوم کردن ارتش نیجریه قیام کنیم. همچنین شیعه کشی که در منطقه‌ی نارداران آذربایجان صورت گرفته از سردمداران آنان می‌خواهیم اجازه‌ی فعالیت‌های دینی و مذهبی را به شیعیان و مسلمانان بدهند و از آنان می‌خواهیم که دین‌مدار باشند و به آن عمل کنند.
مسئله‌ی دوم:

تشکر می‌کنم از مردم به خاطر اینکه در حماسه‌ی نهم دی شرکت کردند. درواقع مردم بعد از فتنه‌ی ۸۸ بصیرت خود را به نمایش گذاشتند و نشان دادند که بصیرت خود را حفظ کرده‌اند وجای دارد گله کنم از برخی مسئولین˓ چراکه حماسه‌ی نهم دی برای عده‌ی خاصی نبوده و یک حزب نیست. این‌یک مسئله‌ی ملی است. باید همه در این مسئله شرکت کرده و درواقع این وظیفه‌ی همه‌ی ماست. بنا به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب شفاف‌سازی˓ دشمن است و انسان باید شفاف و روراست مسائل را بیان کند.

مسئله‌ی سوم:

یادمان نرود مقام معظم رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری کرده اند. عده‌ای می‌خواهند این را زیر پا گذارند باید بر اساس مقررات نظام نگذاریم عده‌ای از این جریان سوء استفاده کرده و شکاف ایجاد کنند. از خدا اطاعت کنید و نزاع نکنید که در این صورت قدرتتان از بین می‌رود. درسال ۸۸ ˓۴۰ میلیون نفر به میدان آمدند. همه‌ی ما مسلمانیم و یک قانون اساسی داشته و زیر نظر ولایت‌فقیه هستیم. همه چیز شفاف و روشن است. نباید بگذاریم انتخابات به دشمنی تبدیل شود. اینها نه با خواست خدا و نه با خواست رهبرمطابقت دارد. هرکس صلاحیت دارد به میدان بیاید و هرکس بخواهد دشمنی را در مملکت گسترش دهد باید در مقابلش بایستیم.

مسئله‌ی چهارم:

برخورد امریکا با ما کاملاً مشخص است. اینان برای به فساد کشیده شدن ما ذره‌ای کوتاهی نمی کنند و دشمنی آنان از گفتارشان محرز است. اینان می خواهند که ما در فشار زندگی کنیم. فرانسه فقط ۲۰ میلیارد یورو از پایین آمدن نرخ نفت منفعت برده و عربستان هم که خود عامل اصلی در این جریان بوده در بودجه به مشکل برخورد کرده است. اینان می‌خواهند مسلمانان با ذلت زندگی کنند.

مسئله‌ی پنجم:

عرض آخرم این است و به‌عنوان یک طلبه می‌گویم: تمامی عزیزانی که به‌عنوان کاندید در مجلس شورای اسلامی به صحنه آمده‌اند باید هدفشان برای خدا و خدمت به خلق باشد و این حماقت است که کسی برای ریاست‌طلبی به میدان بیاید. روایتی از جویره نقل‌شده که حضرت امیر المومنین می‌رفت و جویره گفت: دوان‌دوان به سمتش دویدم. فرمود: ای جویره برای چه به دنبالم آمدی؟ مؤمن نمی پسندد پشت سرش کاروانی راه بیفتد. انسان نباید ریاست طلب باشد و هرکس این‌چنین باشد عقل ندارد. مؤمن و متقی را باید به دنبالش بیفتیم تا به میدان بیاید. نیت خود را خالص کنیم و برای جلب رضایت خدا کارکنیم در این صورت چه رأی بیاوریم چه نه! پیروز میدان هستیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار