گفتگو
با لغو تحریم های ایالات متحده امریکا واتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل) ذیل فصل 7 و 8 منشور(ایران به رهبری هژمونیک خاورمیانه و جهان اسلام مبدل خواهدشد و نوع و شکل ژئوپولیتیکی خاورمیانه تغییر خواهد کرد و به شکل مطلوب و دلخواه تشکیل خواهدشد.
کد خبر: ۱۵۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰ 31 December 2015
روند اجرای توافق هسته ای موسوم به برجام پس از فراز و نشیب های فروان، روزهای پایانی خود را می پیماید. در صورت اجرای تمام تعهدات ایران بر اساس برجام، قرار است همه تحریم های مربوط به هسته ای برداشته شود و این روند تا هشت سال یا زمان زودتری که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کند، ادامه یابد و برنامه هسته ای ایران با محدودیت به فعالیت خود ادامه دهد تا بتواند گواهی نامه نهایی راستی آزمایی را دریافت کند.
خبرنگار تابناک ایلام در گفتگو بامحمدرضا یوسفی تحلیلگر مسائل استراتژیک به موضوع موقعیت ژوپولیتیکی ایران پسابرجام پرداخته است ،این کارشناس مسائل استراتژیک در باره موقعیت ایران درخاورمیانه وجهان اسلام در دوران پساتحریم گفت:با لغو تحریم های ایالات متحده امریکا واتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل) ذیل فصل 7 و 8 منشور(ایران به رهبری هژمونیک خاورمیانه و جهان اسلام مبدل خواهدشد و نوع و شکل ژئوپولیتیکی خاورمیانه تغییر خواهد کرد و به شکل  مطلوب و دلخواه تشکیل خواهدشد.

وی درادامه افزود:خوش بختانه پس از برجام امیدملی روبه فزونی نهاده شده است و این انگیزه در مردم ایجاد شده است که آینده تحولات روشن است و ظلم های ضدبشری امریکا در قالب تحریم رو به پایان است البته که اگر شرارت های کنگره در گذراندن لایحه ضدایرانی روادید و منع سفر به ایران را که هجومی جهت دار به برجام است را با عدم توشیح و وتوی اوباما به فال نیک بگیریم" در مقاله قبلی اینجانب مفصلا تفسیرشد" روند اجرائی شدن برجام و لغو تحریم های مرتبط باعث ایجاد روشنائی هایی در اقتصاد مملکت می شود.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد:در سایه توافق هسته ای ایران می توند با شرکای سابق و کنونی خویش به بازسازی و نوسازی استراتژیکی در صنعت و تکنولوژی مبادرت ورزد در این راستا روسیه و چین و ایتالیا و آلمان) رهبر اتحادیه اروپا ( می توانند راهگشا باشند و شرکای مناسبی به نظر می رسند.

وی ادامه داد:معتقدم همکاری سیاسی و صنعتی با روسیه آینده خاورمیانه را تحت شعاع قرار می دهد و به عنوان عاملی تسریع بخش در روند چشم انداز برنامه بلندمدت بیست ساله(1414)موثر ایفا می کند و ایران را در نیل به اهداف مطروحه در این برنامه یاری می رساند.

حیدری بیان داشت:همانگونه که شاهدیم روسیه شریک قدیمی ایران در حال پیشی جستن از رقبا بر سر بازارایران پس از لغو تحریم هاست. مسکو در حال گسترش همکاری ها در حوزه نظامی و تجاری و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران است.

مسکو و تهران در زمینه ائتلاف موثر ضدتروریستی همکاری گسترده ای با یکدیگر دارند.

وی درادامه درخصوص چشم انداز همکاری های ایران وروسیه تصریح کرد:سفر اخیر ولادیمیرپوتین برادعاهای فوق صحه گذاشت که در این سفر دستور راه اندازی یک گروه تحقیق برای ایجاد منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اقتصاد اوراسیائی با ایران را صادرنموده بود. که متعاقب آن کمسیون اقتصادی اوراسیا تصمیم گرفت به روال بررسی کاهش عوارض گمرکی محصولات کشاورزی ایران سرعت بخشد و هم چنین براساس قرارداد فی مابین ایران و روس تحویل سامانه دفاع موشکی اس 440ام.یو.2 به ایران را آغاز خواهدنمود که شماری از متخصصان نظامی ایران در مرکز آموزش نظامی)موژایسکی( در حال یادگیری در یک بازده زمانی 1ماهه هستند.

شایان ذکراست ایران در حال حاضر چهارمین اقتصاد بزرگ جهان اسلام و یکی از پیشرفته ترین ها در تکنولوژی است.

پرواضح است رقابت بر سر رهبری جهان اسلام بین ایران و ترکیه و عربستان در جریان است که در آینده تشدید می شود.

ایران در مصاف با ترکیه و عربستان و اسرائیل به بیانی یک تنه به مبارزه پرداخته است که این مهم ضرورت تقویت محور تهران- مسکو را می طلبد.

وی اظهارداشت:معتقدم که ما به یک شریک استراتژیکی قدرتمند در جامعه بین المللی نیازمندیم تا راه را برای اهداف متعالی و برنامه های جاه طلبانه خویش فراهم سازیم البته نقش رو به گسترش ایران در معادلات منطقه ای توجه واشینگتن و متحدانش را به خویش جلب نموده است.

 این کارشناس سیاسی در خصوص ورود سرمایه گذاران اروپایی به بازار ایران گفت:در زمینه سرمایه گذاری نیز سرمایه گذاران ایتالیایی, آلمانی , اتریشی و بریتانیائی و...) اتحادیه اروپائی( برای ورود به بازار امن ایران کمرهمت بسته اندو صف های طویل دیپلماتیک تشکیل داده اند که یادآور سالهای قبل و رهبری اتحادیه اروپا درزمان جک استراو و... با ایران است)حتی بی سابقه تر)

وی ادامه داد: هم چنین پس از لغوکامل تحریم ها میلیاردها دلار از حساب های بلوکه شده ایران به مام بیت المال وطن باز می گردد روح تازه ای به کالبد خسته اقتصاد مملکت می دمد.

با توجه به نقش سازنده روسیه در مذاکرات هسته ای در بازار سرمایه گذاری رجحان بیشتری در مقایسه با دیگران دارد.

حیدری درپایان گفت:باید یادآور شد منافع روسیه و ایران با گذشت زمان برهم دیگر انطباق بیشتری می یابند. از مبارزه مشترک ضد تروریسم تا همکاری های متقابل سودمند...

پس اینجاست که ضرورت تقویت محور تهران مسکو و رفع ابهامات و ارتقای نقاط مثبت بالقوه احساس می شود.

در کل اقدامات ایران در راستای پیشرفت روزافزون صنعتی, تکنولوژیکی , سیاسی و ژئوپولیتیکی منطقه ای و به تبع آن ترک تازی در معادلات جامعه جهانی را سازنده و مثبت توصیف می کنم.
















اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار