بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه؛
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز چهارشنبه به نوعی حال و هوای نوروزی گرفتند و از شرایط آخرین روز های زمستان نوشتند.
کد خبر: ۱۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷ 18 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز چهارشنبه به نوعی حال و هوای نوروزی گرفتند و از شرایط آخرین روز های زمستان نوشتند.


روزنامه نسل فردا در مطلبی تحت عنوان "چند قدم مانده به سال نو" درباره فلسفه سفره هفت سین نوشت: کمتر کسی است که به هنگام تحویل سال نو سفره هفت سینی پهن نکند و در کنار آن دعای تحویل سال نو را قرائت نکند اما بیشتر مردم از فلسفه هفت عنصر قرار گرفته در سفره هفت سین اگاهی چندانی ندارند.در این زمینه با محمود بهزادمهر،محقق در زمینه فرهنگ و علوم ایران گفتگویی ترتیب دادیم که در زیر می خوانید.

بر چه اساسی ایرانیان خود را دارای فرهنگ والایی می دانند؟

کشور ایران از قومیتهای گوناگون تشکیل شده و هر قوم،گروه و طایفه ای از فرهنگ ویژه خود برخوردار است .فرهنگ ایرانی مجموعه ای از این عقاید و نظرات است که همچنین با فرهنگ عرب تلفیق شده و مجموع این عوامل به ارتقای فرهنگ ایرانی کمک کرده است.

یکی از مصادیق این فرهنگ بالا مراسم ویژه سال نو به ویژه پهن کردن سفره هفت سین است؛بفرمایید که چرا هفت ماده را در این میان قرار می دهیم؟

اولا اینکه عدد هفت عدد مقدسی است و در فرهنگ ایرانی اسلامی ما به کرات از آن استفاده شده مانند جهان در هفت روز،هفت روز از ایام هفته،هفت طبقه از آسمان و... ثانیا این مواد طبیعی هریک خاصیتی دارند که می توانند الگوی رفتاری خوبی برای انسانها باشند.هر یک از این هفت ماده سمبل و نمایه یک صفت خوب انسانی هستند.

چرا در میان مواد گوناگون هفت ماده خوراکی انتخاب شده است؟

زیرا از نظر روانشناسی زمانی می توانیم موضوعی را ملکه ذهن خود کنیم که آن مطلب را به صورت تجسمی در ذهن داشته باشیم.حال اگر این مواد خورده شود و طعم آنها احساس شود به فراموشی سپرده نمی شود و توصیه هایش آویزه گوش می گردد.

چیدن سفره هفت سین چه کمکی به تحول انسان در سال نو می کند؟

برای هر کاری آمادگی کافی لازم است پس از اینکه با خصوصیات هفت سین آشنا شدیم و پذیرفتیم که ما هم مثل طبیعت در فصل بهار سرسبزی را تجربه می کنیم که در کنار سفره هفت سین به پروردگار خود می گوییم"ای تغییر دهنده همه حالات،حال ما را به بهترین حال متحول ساز" و در اینجاست که همه هستی به کمک ما می آید که حال خود را بهتر سازیم.

برسیم به سراغ هفت سین و فلسفه وجودی هر یک از آنها

بله هر کدام از هفت سین فلسفه خاصی دارد و هریک سمبل یک صفت ارزنده طبیعت به شمار می آید؛صفاتی که هر انسانی می تواند به آنها مجهز شود تا زندگیش را ارتقا بخشد.

از سیب شروع کنیم؛بر چه اساسی سیب را در سفره هفت سین قرار می دهیم

سیب سرآمد میوه ها نام دارد و در اکثر نقاط کشور به خوبی می روید.دارای پروتئینها و مواد معدنی چون کلسیم،فسفر،اهن و... است که برای سلامت بدن بسیار مفیدند.از سوی دیگر سیب ویتامینهای گروه A,B,C را داراست که هریک به تسریع دهها فعل و انفعال مختلف کمک می کند.

همچنین باید گفت سیب سیب خاصیت احیاکنندگی و ضد سرطانی دارد و در درمان اکثر بیماریها مفید و اثر مند می باشد.بر اساس موارد ذکر شده فلسفه کلی قرار گرفتن سیب در سفره هفت سین این است که سعی کنیم مانند سیب بسیار مفید و خوش اثر باشیم.

سماق چطور؟

سماق ماده خوراکی با خاصیت اسیدی است که همیشه به رنگ و مزه خود باقی می ماند و نماد ثبوت و یکرنگی به شمار می آید.خاصیت کلی آن در سفره هفت سین این است که سعی کنیم در ارزشهای ثابت خود استوار بمانیم.

یک دیگر از ارکان هفت سین،سیر است در اینباره توضیح دهید

این ماده حیاتی دارای ترکیبات خاصی است که میکربهای موذی بدن را از بین می برد ولی به میکربهای مفید بدن آسیبی نمی رساند.ضمن اینکه از رسوب گرفتگی رگها جلوگیری می کند و در نتیجه سکته را به تعویق می اندازد.گفته می شود اگر سیر و آبلیمو با هم مصرف شوند نیازی به عمل باز قلب به وجود نخواهد آمد و... . سیر به طور کلی نماد بصیرت،درک و شعور است و خاصیتش این است که مثل سیر موثر و بصیر باشیم.

در مورد سبزه نیز توضیح دهید

سبزه جامه نو طبیعت و نماد نرمی،صلح و ارامش است.از ترکیب نور زرد خورشید که منبع انرژیست و آب که آبی بی رنگ است حاصل می شود و رنگ سبز آن صفای زندگی را شامل می شود.سبزه نماد طراوت جسم و جان است و خاصیتش این است که طراوت و پاکی طبیعت را شعار خوب سازیم.

سنجد چطور؟

میوه زرد رنگ مایل به قرمزی است که همه محتویات آن قابل خوردن است و هسته سختش نیز در صورت آسیاب کردن به درمان پوکی استخوان کمک می کند.این میوه نماد قدرت،فعالیت و حرکت است و فلسفه اش در سفره هفت سین این است که مثل سنجد محکم و با ثبات باشیم.

از علت قرار گرفتن سرکه در سفره هفت سین برایمان بگویید

قند انگور و سایر میوه ها به سرعت به ضد خود یعنی سرکه تبدیل می شود و سرکه نیز به سرعت به ضد خود یعنی الکل تبدیل می شود.سرکه نماد استحاله به معنی حال خود را عوض کردن است و این خاصیت را در مجموعه هفت سین دارد که تغییرات کلی و دگرگونی را از سرکه بیاموزیم.

و در نهایت سمنو

سمنو از ساده ترین،مغذی ترین و مفیدترین غذاها محسوب می شود و گفته می شود که این ماده ی تولید شده از گندم خالص دارای 94 عنصر تشکیل دهنده جدول تناوبی مندلیف از مجموع 105 عنصر می باشد.سمنو دارای ارزش غذایی فوق العاده بالا بوده و در نتیجه بسیار مثبت،مفید و موثر است و نماد مفید بودن به شمار می اید.خاصیت کلیش در سفره هفت سین این است که افراد در اغاز سال نو ساده،موثر و مفید باشند.

*****


روزنامه زاینده رود هم از نشان تقلبی شاه عباسی ، در دست ترک ها گفت و نوشت: مدت‌ها بود که بازار صنایع دستی اصفهان به محصولات چینی آلوده شده و هنر اصفهانی را مسموم کرده بود و این بار خبر ورود کالاهای ترکیه‌ای با برند اصفهان در بازارهای این شهر صنایع دستی اصفهان را به کما برده است.

صنایعی که گرچه نام و ظاهری از اصفهان را دارند و هر بیننده‌ای گمان می برد که این کالاها در کارگاه‌های همین شهر ساخته شده است؛ اما فقط ظاهر تاریخ و نشان اصفهان را یدک می کشند.

موضوع ورود صنایع دستی قاچاق و وارداتی به کشور و حضور آن در بازارهای صنایع دستی کشور یکی از چندین مشکلی است که سال هاست گریبان صنایع دستی کشور را گرفته است.

بازار صنایع دستی اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و صنایع دستی نامرغوب و قاچاق طی 10 سال اخیر بازار خالص صنایع دستی را با ناخالصی های قاچاق به هم ریخت.

گرچه بسیاری از بازاریان اصفهان به ویژه در میدان امام از این موضوع گلایه مند هستند؛ اما برخی دیگر نیز هستند که سود فروش را بر کیفیت و حفاظت از میراث چند صد ساله اصفهان ترجیح می دهند.

برخی از فروشندگان صنایع دستی در میدان امام در سال های گذشته برای فروش بیشتر اقدام به خرید صنایعی کردند که بیشتر از کشور چین، پاکستان و هند به بازار اصفهان وارد شده بود. صنایعی که عمدتا قاچاق و از مواد دست دوم و اغلب بازیافتی تهیه شده بود.

ناگفته پیداست که قیمت این دسته اقلام در مقایسه با صنایع دستی ظریف و با کیفیت اصفهان کمتر است و همین موضوع می تواند در رقابت بازار و وضعیت مالی مردم، سبب پیشی گرفتن فروش صنایع دستی قاچاق از صنایع دستی اصفهان شود که همین امر هم اتفاق افتاد.

با شیوع این وضعیت و تعطیل شدن چندین کارگاه صنایع دستی در اصفهان، سازمان میراث فرهنگی استان طی چهار سال گذشته فروش هرگونه صنایع دستی خارجی در میدان امام را ممنوع کرد و فروشندگانی که اقدام به فروش آن می کردند را نیز ملزم به پرداخت جریمه می کرد.با این تصمیم گیری بازار صنایع دستی اصفهان توانست بخشی از جان از دست رفته خود را بازیابد؛ اما ترفندهای بازار قاچاق برای حضور خود در بازار صنایع دستی به همین جا ختم نشد و اخیرا در بازارهای صنایع دستی میدان امام و حتی دیگر واحدهای فروش در سطح شهر، شاهد فروش صنایع دستی با ظاهر ایرانی اما ازجنس ترکیه ای هستیم.

سرویس های بلور و شیشه شاه عباسی اعم از استکان و نعلبی، لاله، جام و لیوان که با رنگ های مختلف و اغلب با تصویر شاه عباس در بسیاری از مغازه های میدان امام اصفهان به فروش می رسد، از بلورهای ترکیه ای و با نقش های اصفهانی رنگ و لعاب یافته اند و با نام صنایع دستی اصفهان به فروش می رسد.صنایعی که گرچه نام و ظاهری از اصفهان را دارند و هر بیننده ای گمان می برد که این کالاها در کارگاه های همین شهر ساخته شده است؛ اما فقط ظاهر تاریخ و نشان اصفهان را یدک می کشند.

یکی از فروشندگان این کالا در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: این اجناس از ترکیه وارد می شود؛ چراکه بلور اصفهان و ایران شکننده تر و در مقایسه با ترکیه کیفیت پایین تری دارد.

وی همچنین می افزاید: نقش های کار شده بروی بلورهای ایرانی در بازار با ماژیک حک شده است و بعد از مدتی استفاده این نقش ها از بین می رود؛ اما اجناس ساخت ترک به دلیل کیفیت بهتر، با گذشت زمان هم آسیبی نمی بیند.

گرچه صحبت های این فروشنده با واقعیت هم منافاتی ندارد و اغلب بلورهای این چنینی ایرانی کیفیت پایین تری در مقایسه با اجناس ترکیه ای دارد، اما این موضوع دلیل فروش کالاهای ترکیه ای در کنار صنایع دستی با قدمت و ظرافت ایرانی نمی شود.

اتحادیه صنایع دستی به عنوان واحد نظارتی بر بازار صنایع دستی می تواند با تقویت کارگاه های داخلی در این زمینه و همچنین نظارت بر فروش اجناس خارجی در کنار صنایع دستی ایرانی، علاوه بر اینکه به سلیقه مشتری پاسخ می دهد، تولید داخلی و صنایع دستی اصفهان را تقویت کند و نگذارد همانند سال های گذشته پای اجناس خارجی به بازارهای سنتی اصفهان باز شود و رقابتی نابرابر را در بین اجناس قاچاق ارزان قیمت و تولیدات داخلی ایجاد کند.

****

صفحه نخست دیگر روزنامه های اصفهان


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار