برخی از اساتید حوزه رسانه و ارتباطات بر این باورند که با پیشرفت‌ روز افزون شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایی که در آینده می‌آیند، دیگر شانسی از آن خبرگزاری‌ها نخواهد بود و عمرشان طولانی نیست.
کد خبر: ۱۵۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳ 23 December 2015

سعید خال - استاد ارتباطات و علوم فرهنگی - معتقد است، با پیشرفت تکنولوژی نوین ارتباطاتی و اضافه شدن هر روزه یک شبکه اجتماعی جدید به سیستم شاهراه‌های ارتباطاتی، این پرسش به وجود می‌آید که آیا در آینده نقش خبرگزاری‌ها کم‌رنگ یا برعکس پررنگ‌تر می‌شود؟

این استاد ارتباطات که به چند دلیل عمده اعتقاد ندارد که با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی، نقش خبرگزاری‌ها در آینده کم‌رنگ می‌شود، سخنانش را اینگونه آغاز می‌کند: تکنولوژی‌های نوین ارتباطی به شدت دستخوش تغییر هستند؛ به سرعت وارد بازار و سپس دستخوش تغییر یا حدف می‌شوند. در واقع ما هیچ شبکه‌ای را نمی‌بینیم که دائمی باشد و همیشه در معرض دگرگونی هستند. اما خبرگزاری‌ها این نقص‌ را ندارند.

خال معتقد است «در اخبار شبکه‌های اجتماعی علاوه بر شایعه، هجو و مواردی از این دست، نوعی پراکندگی نیز وجود دارد که باعث می‌شود تا مخاطب نتواند اخبار را به صورت دسته‌بندی شده از این شبکه‌ها دریافت ‌کند.»

او با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه نمی‌توانند جای اطلاع‌رسانی منابع موثقی چون خبرگزاری‌ها را پر کنند، خاطرنشان کرد: اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بیشتر عوام جامعه را درگیر می‌کند. این شبکه‌ها بر عکس خبرگزاری‌ها، مشکل منبع دارند و به زودی هم نمی‌توانند این مشکل اعتبار منبع را حل کنند؛ همچنین مطالب منتشر شده در این شبکه‌ها علاوه بر عدم رعایت اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای از رعایت انسجام، تاثیرگذاری و خاصیت لازم خبر به دور هستند.

خال اظهار کرد: در حال حاضر هم اقلیت آگاه جامعه به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اعتماد نمی‌کنند؛ برای نمونه من خودم صحت اخبار شبکه‌های اجتماعی را در منابع معتبری مثل خبرگزاری‌های داخلی و خارجی جستجو می‌کنم. این شبکه‌ها کمترین اثر را از لحاظ اطلاع‌رسانی دارند چراکه هنوز هم که هنوز است کسی حاضر نیست به عنوان منبع خبر اسم یک شبکه اجتماعی را ذکر کند. این شبکه‌ها با وجود اینکه دامنه، سرعت انتشار و دربرگیری بالایی دارند، ولی صحت ندارند؛ همان‌ط‌ور که می‌دانید صحت خبر اساسی‌ترین بخش در انتشار اخبار است و عدم رعایت آن در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا این شبکه‌ها با یک نوع چالش و شکست بزرگ در آینده مواجه شوند.

این استاد ارتباطات معتقد است شبکه‌های اجتماعی به زودی اعتبارشان را از دست می‌دهند، مگر آنکه کارکرد‌های دیگری چون کارکرد‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.

او با بین اینکه مطمئن باشید به زودی جامعه به نادرستی شبکه‌های اجتماعی ایمان می‌آورد، ادامه داد: ممکن است این شبکه‌ها به صورت فصلی نتیجه بدهند، ولی در درازمدت خیر؛ و بنده به عنوان کارشناس ارتباطات به هیچ وجه اعتقاد ندارم نقش خبرگزاری‌ها در آینده کم خواهد شد؛ البته ناگفته نماند که برای ادامه‌ی حیات و دوام خبرگزاری‌ها در ایران باید اقتصاد رسانه‌ای شکل بگیرد.

خال با اشاره به اقتصاد رسانه‌ای و با بیان اینکه تا زمانی که کمک‌های دولتی باشد، عده‌ای فربه و چاق می‌شوند و یک عده‌ای هم لاغر و نحیف، توضیح داد: خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها باید از لحاظ اقتصادی بتوانند خودشان را اداره کنند، به راحتی دچار ناپایداری نشوند و روش‌هایی پیدا کنند که روزنامه‌نگاران امنیت شغلی داشته باشند. امیدوارم اقتصاد رسانه‌ای در ایران شکل بگیرد و رسانه‌ها بپذیرند که باید خودشان خرجشان را درآورند. از طرفی باید حرفه‌ای‌گری در خبرگزاری‌ها افزایش یابد؛ برای مثال سرعت انتشار اخبار بالا رود، اخبار با کیفیت منتشر شود و از روزنامه‌نگاران صادق و با کیفیت بهره ببرند و اینها عملی نخواهد شد مگر با تأمین مالی خبرگزاری‌ها.



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار