دکتر عباسعلیزاده رئیس مرکز طب سنتی شاهد در گفتگو با تابناک تبریز:
کد خبر: ۱۴۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳ 21 December 2015

در گفتگوی تابناک تبریز با دکتر عباسعلیزاده رئیس مرکز طب سنتی شاهدبه بررسی طب سنتی و طب مدرن پرداختیم که به مشروح زیر است.

در ابتدای سخنانتان در باره طب سنتی توضیح مختصری بفرمایید؟

طب سنتی و هومیوپاتی جزو  طب کل نگر می باشند . چ طب کل نگر و جزء نگر دارای تفاوت هایی هستند. طب جزء نگر که بیشتر شناخته شده است شامل تخصص هایی مانند چشم ، اعصاب و پوست و خیلی از تخصص های پزشکی داخلی می باشد. یعنی به هر موضوع به صورت جزئی نگاه میکند یعنی پزشک در این تخصص به آن عضوی که دچار نقص شده متمرکز می شود. اما در علم طب کل نگر به انسان به صورت کلی نگاه میکند .طبی که اعتقاد دارد تمام مشکلات بدن انسان به هم مربوط است. برای مثال وقتی فردی دچار درد قلب می شود ما میبینیم که استرس هم دارد  طب سنتی به دنبال درمان آن استرس است که به موجب آن فرد دچار قلب درد شده است.

طب سنتی در ایران شامل سه رشته است:1- طب سنتی ایران 2- طب سنتی چینی که همان طب سوزنی است 3 - و طب سنتی اروپاییان که همان هومیوپاتی است.

قدمت طب سنتی به قبل از میلاد می رسد . منشاء این طب به بقراط و سقراط و جالینوس می رسد . بعد ها در ایران نیز دانشمندان بزرگی همچون ابوعلی سینا و رازی این علم را گسترده تر کرده اند.در زمان های دور علم رایج برای درمان بیماری ها  طب سنتی بوده است. امروزه نیز با نگاه مدرن به طب سنتی  مینگرند تا جایی که  در دانشگاه های بزرگ کشور همچون علوم پزشکی تبریز دارای دانشکده طب سنتی هست و به صورت تخصصی تدریس می شود.


مفاد علمی این طب از کدام دروس است؟

دروس این طب را وزارت بهداشت تصویب کرده است . تنها کسی که  پرشکی عمومی تمام کرده است می تواند طب سنتی را در دوره تخصصی بخواند.

در بحث طب سنتی درمان برساس مزاج های انسانی است. انسان داری 4 مزاج است. این مزاج ها عبارتست از گرم وخشک، گرم وتر ، سردوخشک، سردو تر .افراد جامعه مابین این مزاج ها هستند.

از نگاه علم طب سنتی ، مرض زمانی حاصل می شود که انسان خارج از مزاج خود تغذیه کرده است. برای مثال بیماری آرتروز از نظر طب سنتی زمانی بروز می کند که فرد به مزاج رطوبت رفته است. افزایش رطوبت باعث التهاب مفاصل شده است. هرگونه تغییر در مزاج انسان باعث بروز بیماری می شود.

هومیوپاتی نیز کلی نگر است نه براساس مزاج بلکه براساس روحیات فردی درمان میکند. هومیوپاتی بیماری های انسان را در گرو مشکلات روحی فرد میبینید. هومیوپاتی میگوید که مشکلات جسمی ناشی از مشکلات روحی هست.


آیا بافته های طب سنتی با علم پزشکی کلاسیک تعارض دارد؟

در کل علم پزشکی براساس آزمون و خطاست. شاید درمانی که امروز برای یک بیماری استفاده می شود بعد از 10 سال ممکن است این درمان نقض شود. طب سنتی سالهاست که امتحان موفقی پس داده است.

تمام علوم طب سنتی در حاشیه طب کلاسیک حرکت می کند؟

در تعریفی ، طب سنتی را مکمل طب مدرن میدانند.طب سنتی به طب مدرن برای درمان می تواند کمک کند. طب سنتی براساس طب داخلی است و به رشته های جراحی نمی پردازد. طب جراحی جدید و قدیم ندارد.


در این مرکز چه خدماتی ارائه میدهید؟

در مرکز طب سنتی و همومیوپاتی شاهد  که در سه راه توکلی قرار دارد ،درمان بیماری ها براساس طب سنتی انجام میگیرد. در این مرکز اعمالی شامل حجامت ، زالودرمانی و مراقبت های پوستی ،مشاوره و هومیوپاتی انجام میگیرد.

پذیرش در این مراکز به چه نحوی است.؟

مردم اخیرا به طب سنتی علاقه مندی بیشتری نشان  میدهند. فردی که بیمار می شود ابتدا به دنبال درمان های شیمیای میرود . بالتبع این دارو ها نیز دارای عوارض هستند. طبیعی است که مردم  به طب سنتی که بدون عارضه هستند روی بیاورند.

هزینه های درمان براساس طب سنتی به چه میزان است؟

قطعا این موارد خیلی کمتر از هزینه های پرداختی در طب مدرن است.

اکثر مراجعان با رضایت از درمان وهزینه های پرداختی از این مراکز خارج می شوند.طب سنتی اغلب آخرین انتخاب مریض هاست. افراد اول دنبال درمان های شیمیایی است و اگر جواب نگیرند به سوی طب سنتی می آید.

در کدام کشورها طب سنتی دارند؟

اغلب کشور های منطقه ما دارای طب سنتی هستند کشورهایی که از لحاظ اعتقادی به ما نزدیک ترند دارای طب سنتی هستند.

به کدام افراد توصیه میکنید که سراغ هومیوپاتی بیایند؟

به افرادی که مشکلات عصبی دارند هومیوپاتی به خوبی جواب میدهد.برای بیماری هایی مانند میگرن و استرس هومیوپاتی درمان خوبیست.

چند جلسه برای درمان کافی است؟

حداقل برای بهبودی مفید 6 جلسه لازم است.

اعتقاد ما این است که طب سنتی سالیان دارازی است که در کشور ما جواب داده. ما با علم مدرن مخالف نیستیم . در مقابل نیز نباید طب سنتی را مثل 100 سال قبل از میدان خارج کنیم. باید این دو علم باهم و برای درمان بیماری دست به دست هم بدهند و درمان را تکمیل کنند

جایگاه طب سنتی در استان چگونه است؟

در آذربایجان طب سنتی دارای جایگاه خوبی است. چون پدران و مادران ما نیز از قدیم در درمان بیماری ها سراغ گیاهان دارویی می رفتند و الان نیز این تجربه ها به نسل جدید منتقل شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
من که تصمیم دارم حتما به تب سنتی مراجعه کنم. ممنون از مطلب زیباتون.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :