مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: توسعه کاریکاتوری حوزه کتاب نقشی در رشد اجتماعی و فرهنگی نخواهد داشت.وی بیان کرد: همه باید تلاش کنند تا شیراز به‌عنوان نماد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی بتواند با جریان‌سازی مؤثر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود که در این راستا تداوم این نشست‌ها که با همکاری نهادهای فعال برگزار می‌شود می‌تواند کمک‌کننده باشد.
کد خبر: ۱۴۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 14 December 2015
تابناک فارس به نقل از فارس: محمدامین جعفری بعد از ظهر امروز در نشست خبری که در کتابخانه تخصصی حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد هدف اصلی این سلسله نشست‌ها را بررسی فرصت‌های پیش‌روی کتابداران و دغدغه‌مندان ترویج کتاب‌خوانی دانست و اظهار داشت: همه فرصت‌ها و بایسته‌های روزآمدی که می‌توان از آن‌ها در فضای کتابخانه برای خدمت‌رسانی بهتر به کتاب انجام داد در این نشست واکاوی می‌شود.

وی گفت: صاحب‌نظرانی که بسترهای تازه کتابخانه‌ها را از فضای دیجیتال و شنیداری گرفته تا طبقه‌بندی نوین کتاب‌ها را دیده‌اند در این همایش می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزایش توانمندی کتابداران را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خدمت به آن‌ها توصیف و خاطرنشان کرد: با ارتقای این توانمندی‌ها، میزان رضایتمندی شغلی افزایش‌یافته و خدمت‌رسانی به کتاب و کتابخانه مشکلات معیشتی را کمرنگ کرده یا حل می‌کند.

جعفری تصریح کرد: در حیات تازه کتابخانه‌ها، کتابداران فقط امانت‌دهندگان کتاب نیستند بلکه با جریان سازی مناسب در حوزه فرهنگ، روشنایی مطالعه را در جامعه نشر می‌دهند و حتی در برخی روستاها بار برخی دستگاه‌های متولی فرهنگی را نیز به دوش می‌کشند.

وی استمرار این سلسله نشست‌ها را حاصل هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با حوزه کتاب دانست و گفت: آستان مقدس احمدی و محمدی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فن‌آوری، اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه فارس دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این نشست‌های علمی نقطه عطفی در بالا رفتن میزان مطالعه و آگاهی جامعه باشد.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حرکت متوازن اداره کل کتابخانه‌ها در سراسر استان گفت: رشد و توسعه باید پایدار و متوازن باشد وگرنه توسعه کاریکاتوری به‌ویژه در حوزه کتاب و فرهنگ کمکی به پیشرفت فارس نمی‌کند.

وی بیان کرد: همه باید تلاش کنند تا شیراز به‌عنوان نماد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی بتواند با جریان‌سازی مؤثر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود که در این راستا تداوم این نشست‌ها که با همکاری نهادهای فعال برگزار می‌شود می‌تواند کمک‌کننده باشد.

معاون پژوهشی و فن‌آوری آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) نیز در این نشست گفت: آستان از ابتدای سال 1393 در توسعه فیزیکی حرم گام‌های بلند و محکمی برداشته و اکنون در کنار این توسعه، به دنبال رونق علم و پژوهش در جامعه است.

دکتر محمدرضا محمد جانی افزود: این آستان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بزرگی همچون داشتن پایگاه اعتقادی و مذهبی نزد مردم و بالطبع پژوهشگران، حمایت آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب تولیت و دبیر هیئت‌امنای آستان و نیروی انسانی متعهد و متخصص، تمام‌قد برای ترویج علم و پژوهش ایستاده است.

وی تشکیل کارگروه ترویج کتاب‌خوانی با محوریت برگزارکنندگان این همایش‌ها را امری مهم و قابل‌تحسین توصیف و خاطرنشان کرد: تشکیل این کارگروه ثابت کرد که فعالیت‌های گروهی در حوزه فرهنگ کیفی‌تر بوده و با آسیب بسیار کمتری اجرا می‌شود.

معاون آستان مقدس احمدی و محمدی در پایان پیشنهاد داد دبیرخانه دائمی کارگروه ترویج کتاب‌خوانی در معاونت پژوهشی و فن‌آوری آستان راه‌اندازی شود.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه فارس نیز هدف این نشست را توانمندسازی کتابداران به‌عنوان پشتوانه‌های فرهنگی جامعه دانست و گفت: همکاری دستگاه‌های متولی فرهنگی در این نشست توانسته است شکلی منسجم و هدفمند به نشست‌های علمی دهد.

دکتر محمدرضا قانع با بیان اینکه پروفسور فتاحی صبح روز پنج شنبه 26 آبان ماه از ساعت 8:30 تا 11 در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس در دومین نشست متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با عنوان «نقش‌های نو برای کتابخانه‌ها در پشتیبانی از پژوهش» سخنرانی می‌کند گفت: در این نشست، پنلی نیز با سخنرانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس، معاون پژوهشی آستان احمدی و محمدی و معاون مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فن‌آوری برگزار و مسائل روز و موردتوجه کتابداران بررسی می‌شود.

دبیر انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه فارس هم گفت: در این نشست یاد و خاطره زنده‌یاد «پوری سلطانی» بنیان‌گذار کتابداری نوین ایران گرامی داشته می‌شود.

دکتر حسن مقدس زاده گفت: در حاشیه این نشست دو کارگاه آموزشی مفید نیز اجرا می‌شود که شامل «کتاب‌درمانی: تحولی برای کودکان و نوجوانان» توسط دکتر بهنام جمشیدی و کارگاه «داوری مقالات علمی و پژوهشی: روش‌ها، چالش‌ها و راهکارها» با سخنرانی پروفسور فتاحی میزبان اعضای هیئت‌علمی خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار