شانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه تبریز، با تقدیر و تجلیل از 31 نفر در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 14 December 2015
به گزارش  تابناک تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این مراسم با تبریک هفته پژوهش و اعلام اینکه این هفته، فرصتی مناسبت برای تجلیل از زحمات اساتیدی است که در عرصه پژوهش و دانش گام بر می دارند، گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، ایران باید کشوری عالم شود و جوانان ما باید با حرکتی جهادی علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعه کشور وصل و مرتبط کنند .
دکتر محمد رضا پور محمدی، فناوري را توانايي تبديل ورودي‌ها به خروجي‌هايي كه مزيت رقابتي ايجاد مي‌كنند، عنوان کرد و افزود: منابع ایجاد ثروت قبلا زمین، منابع طبیعی و منابع انرژی بود، اما امروزه اصلی ترین منبع ایجاد ثروت، دانش است که باید با تمام توان در این زمینه کار کرد.
وی در ادامه به اقتصاد دانایی محور اشاره کرد و اضافه کرد: در اين اقتصاد، مهمترين عامل، توليد نيروي كار و سرمايه نیست، بلكه" دانايي" و " فنّاوري" است . اقتصاد دانايي، اقتصاد كميابي منابع نيست بلكه اقتصاد فراواني منابع است. در این اقتصاد، دانايي به كالا تبديل شده و به فروش مي رسد، لذا امروزه بازارهاي مجازي براي مبادله دانايي در جهان شكل گرفته است و كشورهايي با عنوان « رهبران فنّاوري» دنيا معرفي شده اند که بيشترين بهره برداري را از دانايي به عمل آورده و نه تنها آنرا توليد كرده اند، بلكه نقش عمده اي هم در صادرات آن ايفا مي‌كنند.
دکتر پورمحمدی یادآور شد: در جهان امروز، درصد نرخ بازگشت سرمایه در امور کشاورزی 4 الی 12 درصد، در امور صنعتی 10 الی 20 درصد، در فناوری پیشرفته 40 درصد، در دارو 300 درصد است، اما این نرخ بازگشت سرمایه در بحث تحقیق و توسعه 3000 درصد است که قابل مقایسه با هیچ امری نیست و سرمایه گذاری در این امر، افق های روشنی را فراروی پژوهش و توسعه علمی کشور می گشاید.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این مراسم به ارایه عملکرد حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز طی یک سال گذشته پرداخته و گفت: 52 عنوان طرح تحقیقاتی مصوب درون دانشگاهی، 65 طرح تحقیقاتی خاتمه یافته درون دانشگاهی، تعداد 2117 مقاله نمایه شده در ISI و سایر پایگاه های معتبر بین المللی، 140 ارایه مقاله در همایش های علمی بین المللی خارج از کشور و 10 عنوان اعطای فرصت های مطالعاتی بلندمدت و کوتاه مدت، بخشی از فعالیت های پژوهشی انجام یافته در مدیریت امور پژوهشی دانشگاه تبریز است.
دکتر محمد مقدم واحد همچنین به فعالیت های پژوهشی انجام یافته در مدیریت امور فناوری دانشگاه تبریز اشاره کرد و افزود: عقد 51 عنوان قرارداد پژوهشی، 48 عنوان طرح تحقیقاتی خاتمه یافته، 2 عنوان قرارداد آموزشی و عقد 21 عنوان تفاهم نامه همکاری با سازمان ها و مراکز صنعتی نیز از عمده فعالیت های این مدیریت در طی یک سال گذشته بود.
وی در ادامه در خصوص عمده فعالیت های مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه تبریز گفت: برگزاری اجلاس هم اندیشی روسای هفتاد دانشگاه عضو اتحادیه دانشگاه های منطقه قفقاز، برگزاری 25 جلسه آزمون اینترنتی تافل بین المللی در منطقه شمالغرب کشور، برگزاری اولین جشنواره بین المللی اعطای نشان فرهنگی شهریار با همکاری مرکز آذربایجان شناسی دانشگاه، انعقاد 25 مورد تفاهم نامه جدید همکاری با دانشگاه های خارجی و افزایش آن به 85 مورد و پیشنهاد 10 طرح بین المللی همکاری های پژوهشی دانشگاه ها نیز از جمله عملکرد این مدیریت است.
دکتر مقدم همچنین در خصوص عملکرد بخش مالکیت فکری و کارآفرینی، گروه همکاری های فناوری، کلینیک صنعت و جامعه دانشگاه تبریز، کمیته ایمنی، بهداشت و محیط زیست، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، مرکز فناوری اطلاعات و خدمات رایانه ای، اداره چاپ و انتشارات دانشگاه، مرکز رشد واحدهای فناوری، موسسه تحقیقاتی علوم اسلامی-انسانی، موسسه تاریخ و فرهنگ ایران و موسسه آذربایجان شناسی مطالبی را عنوان کرد.
بر اساس این گزارش، در شانزدهیمن جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه تبریز از 23 نفر پژوهشگر نمونه دانشگاه، چهار تن از دانشمندان یک درصد برتر جهان و چهار نفر مدیران نهادها و سازمان های دولتی و صنایع استان که بیشترین همکاری را با دانشگاه داشتند،تجلیل به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار