کد خبر: ۱۴۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰ 09 December 2015

مردم هراسان از اخبار شیوع آنفلوآنزا (h١n١) در استان کرمان به داروخانه‌ها هجوم آورده‌اند تا ماسک و واکسن بخرند.

به گزارش «اقتصاد آنلاین» به نقل از اعتماد ، عصر سه شنبه هفدهم آذرماه ساعت چهار و نیم بعدازظهر در یکی از داروخانه‌های شهرستان سیرجان جمعیتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر برای خرید ماسک در صف ایستاده‌اند. کمی آن‌طرف‌‌تر هم عده‌ای برای خرید واکسن آمده‌اند اما فعلا از واکسن خبری نیست. حسین احمدی یکی از شهروندان سیرجانی است که به گفته خودش بعد از یک روز جست‌وجو موفق شده تعدادی ماسک برای اعضای خانواده‌اش بخرد. او  می‌گوید: «این آنفلوآنزا خوب نونی درست کرد برای بعضیا. همین ماسک‌ها تا یک ماه پیش دونه‌ای ۵۰۰ تومن بود اما الان دونه‌ای سه هزار تومن پول دادم. می‌ترسم ماسک نایاب بشه فعلا ۶۰ تا خریدم که توی خونه داشته باشیم.»

حسین از شهروندان خوش شانس این روزهاست چرا که بسیاری از شهروندان هم بوده‌اند که حوصله جست‌وجو و فرصت کافی نداشته‌اند برای همین ماسک‌ها را در بسته‌های چهار تایی با قیمتی بالا‌تر خریده‌اند.  «مهدی» یکی از شهروندان کرمانی است که در دو روز گذشته دو بار به داروخانه‌های شهر کرمان مراجعه کرده اما دست خالی بازگشته است: «دو روز قبل برای خرید ماسک به شش داروخانه رفتم اما همه گفتند تمام شده. امروز که دوباره مراجعه کردم بعضی داروخانه‌ها ماسک معمولی داشتند ولی من ماسک ۹۵n می‌خواستم. دکتر‌ها گفتند استفاده از ماسک‌های معمولی فایده‌ای نداره.» به گفته مهدی یکی از مسوولان داروخانه‌ها به او وعده داده چهار عدد از ماسک‌های مورد نظر را برایش پیدا کند آن هم به قیمت هر ماسک پنج هزار تومان. این در شرایطی است که یک پزشک ساکن کرمان  می‌گوید: «متاسفانه مدیریت بحران را فرا نگرفته‌ایم.  شما به قیمت ماسک نگاه کنید ماسک‌های معمولی هر دانه ۲۰۰ تومان و ماسک‌های  n٩٥ هر دانه تا ۲۵۰۰ تومان باید به فروش برسد اما برخی سودجویان از اعتماد و تقاضای مردم سوءاستفاده می‌کنند.»

این پزشک که تمایلی به انتشار نامش ندارد؛ ادامه می‌دهد: «استفاده از ماسک هم برای همه شهروندان ضروری نیست و استفاده مداوم از آن حتی ممکن است موجب بروز آلودگی شود؛ ماسک فقط باید برای حضور در تجمعات استفاده شود. اما متاسفانه ترس، مردم را سردرگم کرده است.»
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم استفاده از ماسک را ضروری نمی داند. نوذر نخعی در یک نشست خبری گفت: «ویروس آنفلوآنزای h١n١ از طریق هوا سرایت نمی کند که مردم استان کرمان رو به استفاده از ماسک آورده اند بلکه این ویروس از قطرات دهانی منتقل می شود و استفاده بی جهت افراد از ماسک نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث ایجاد اضطراب در جامعه و شکل گیری بازار سیاه می شود.»
از یک ماه و نیم قبل که اولین مورد مشکوک به آنفلوآنزا در شهرستان رفسنجان جانش را از دست داد تا الان چهار شهر کرمان، رفسنجان، بردسیر و سیرجان بیش از سایر شهر‌ها با شیوع این بیماری روبه‌رو بوده‌اند. بنا به اعلام ابوالقاسم سیف‌اللهی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران استان کرمان، تاکنون بر اثر بیماری آنفلوآنزا ٣١ نفر جان باخته‌اند و به طور متوسط روزی ٦٠٠ تا ٧٠٠ نفر فقط در شهر کرمان به مراکز درمانی مراجع کرده‌اند. اعلام آمار و در کنار آن هشدارهای مکرر مسوولان موجب شده تا موجی از هجوم مردم شهر‌های استان برای خرید ماسک و واکسن شکل بگیرد.

خرید واکسن اما به آسانی ماسک نیست و توان پاسخگویی به تقاضای مراجعه کنندگان را ندارند.
«زهرا حسینی» زن میانسال سیرجانی سه روز است که در پی خرید واکسن برای فرزندش به چند داروخانه این شهر مراجعه کرده و هر بار دست خالی به خانه برگشته. به گفته حسینی، مسوول یکی از داروخانه‌ها قول داده که تا فردا واکسن‌های جدید برسد و یکی هم سهم او شود. رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیرجان در گفت‌وگویی کمبود واکسن در داروخانه‌ها را تایید می‌کند اما می‌گوید: «بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت بهترین زمان استفاده از واکسن از شهریورماه تا اواسط آبان است. ضمن اینکه تزریق واکسن مصونیت صددرصدی ایجاد نمی‌کند.» دکتر موسی نصرالله‌پور این حجم از مراجعه به داروخانه‌ها را ناشی از فضای هیجانی در استان کرمان می‌داند و می‌گوید: «فقط گروه‌های در معرض خطر مثل مادران باردار، کودکان زیر پنج سال، افراد دارای بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن و افراد مسن بهتر است از واکسن استفاده کنند.» به گفته نصرالله‌پور، سهمیه اولیه سیرجان که حدود هزار واکسن بوده تمام شده اما قرار است به زودی نزدیک به ۷۰۰ واکسن دیگر هم به این شهرستان ارسال شود.

این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی کرمان در روزهای اخیر از خرید ۳۰ هزار واکسن برای استان خبر داده است. کمبود واکسن باعث شده در برخی مناطق شهر کرمان هم بازار سیاه شکل بگیرد به طوری‌که به گفته «آرمان» یکی از کارکنان مراکز درمانی، واکسن ۲۳ هزار تومانی بعضا تا ۳۵ هزار تومان نیز فروخته شده است.  اما در حالی که مردم استان کرمان این روز‌ها در پی اطلاع از آخرین اخبار مربوط به آنفلوآنزا هستند انتشار برخی شایعات در شبکه‌های اجتماعی فضای استان را ملتهب‌تر هم کرده است.
«درود بر عزیزان. همین الان خبری به دستم رسیده مبنی بر قرنطینه کردن مردم کرمان. که از فردا نه کسی توان خروج از شهر رو داشته باشه و نه کسی توان برگشتن به شهر رو داشته باشه... گویا قرار هست دانشگاه‌ها هم از فردا تعطیل شوند...»  این یکی از ده‌ها پیام عجیب و غریبی است، این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل شده است؛ پیامی که بر اساس آن اعلام شده ورود و خروج مردم به استان هم ممنوع است. همچنین مشاهدات میدانی خبرنگار  نشان می‌دهد انتشار گسترده یک «شبه‌خبر» مبنی بر تاثیر استفاده از لیمو ترش و نمک در درمان بیماری آنفلوآنزا، موجب شده قیمت لیمو ترش در دو روز گذشته از هر کیلو پنج هزار تومان در برخی مناطق به هر کیلو ۱۲ هزار تومان افزایش یابد.

شاید همین فضای ملتهب باعث شد که وزیر بهداشت روز سه‌شنبه بگوید: «درباره آنفلوآنزا بیش از حد نیاز اطلاع‌رسانی می‌شود؛ این مورد هم تقریبا مشابه پروژه‌هایی است که دارد مردم را می‌ترساند. ما با تعطیلی مدارس مخالف هستیم.»  به گزارش ایسنا، هاشمی اطمینان داد که شرایط عادی و تحت کنترل است. اشاره وزیر بهداشت به تعطیلی دو روزه مدارس استان کرمان است که از مصوبات دو روز قبل ستاد بحران استان کرمان بوده است. اما به نظر نمی‌رسد مردم ترسیده از آنفلوآنزا چندان به سخنان امیدبخش اطمینان کنند، چرا‌که چشمان نگران مردم استان کرمان پشت ماسک‌های سفید رنگ نشان‌دهنده نگرانی‌ای است که ظرف یکی دو روز کاهش نمی‌یابد.

 وزیر بهداشت: آنفلوآنزا در کشور کنترل شد

با گذشت یک هفته از انتشار اخبار درباره شیوع موج اول آنفلوآنزا در کشور، همچنان دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان از بابت متوفیان ناشی از ابتلا، صدرنشین هستند هرچند دو بیمار هم در استان یزد شناسایی شده‌اند و  برخی دیگر از استان‌ها هم در معرض ورود موج اول این بیماری هستند. علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت هم در برنامه تیتر شبکه خبر اعلام کرد: «طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، به‌زودی شیوع آنفلوآنزا را در استان‌های آذربایجان شرقی و کرمانشاه، کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران نیز شاهد خواهیم  بود.»
در حالی که توصیه مسوولان وزارت بهداشت، به همین سبب، رعایت نکات بهداشتی و مراقبت‌های فردی تا پایان فصل سرما و ماه‌های اسفند و فروردین است، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت هم روز گذشته با تاکید بر اینکه بیماری آنفلوآنزا کنترل شده و نیازی به تزریق واکسن نیست، گفت: «با تعطیلی مدارس تهران به خاطر آنفلوآنزا مخالف هستم، شیوع آنفلوآنزا بیشتر از گذشته نیست و فقط در حد یک هشدار، افراد در معرض آسیب مانند زنان باردار و مبتلایان به نقص ایمنی باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

این نوع از آنفلوآنزا از سال ٦٥ در ایران وجود داشته و موجی است که به محض سرد شدن هوا به وجود آمده و فروکش می‌کند. آنفلوآنزا سه نوبت ایجاد می‌شود و مردم نگران نباشند. امسال هم نخستین‌بار آنفلوآنزا حدود یک ماه قبل در رفسنجان گزارش شد که سه نفر از مبتلایان، به علت بیماری‌های زمینه‌ای جان خود را از دست دادند. تاکنون تیم‌های مراقبت وزارت بهداشت در سه نوبت در مناطق مختلف حضور یافته و همه‌چیز تحت کنترل است. برای چهارمین نوبت هم تیم مراقبتی از وزارت بهداشت در کرمان حضور خواهند یافت و شورای عالی سلامت با حضور خودم این مساله را بررسی خواهد کرد.»

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
چرا شایعه میکنید آقا، تو داروخانه های خیابان شهید رجایی(خورشید) ماسک داره هرکدام 200 تومن هم قیمتشه.
گاز شیمیایی نیست که ازش اینطوری فرار می کنید.
بعدم (خطاب به اون فردی که 60 تا ماسک خریده) اصلا از روش های ابتلا به بیماری خبر نداری فکر میکنید با زدن یه ماسک دیگه همه چی حله!؟
خیلیا هم این بیماری رو گرفتن و بعد 2-3 روز خوب شدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار