کد خبر: ۱۳۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 05 December 2015

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از نیویورک تایمز یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بلاخره گزارش اولیه خود را در خصوص PMD منتشر کرد.

آمانو در این گزارش ادعا می کند جمهوری اسلامی ایران تا پیش از سال 2009 فعالیت ها و تحقیقاتی را در زمینه ساخت سلاح هسته ای داشته ولی شش سال است که این فعالیت های را متوقف کرده است.

آمانو که گزارش خود را به اعضای آژانس ارائه کرد اعلام کرد ایران از سال 2003 فعالیت های خود را در خصوص ساخت سلاح آغاز کرده است اما هیچ فعالیت مشکوکی از سال 2009 تا کنون در برنامه اتمی ایران دیده نمی شود.

تحریم های گسترده بین المللی از سال 2012 در خصوص برنامه هسته ای ایران وضع شد و اکنون پس از برجام قرار است در سال 2016 این تحریم ها برداشته شود و تا ایران بتواند بخشی از فعالیت های اقتصادی خود را در سطح جهانی از سر گیرد.

در این گزارش همچنین آماده است آژانس این شواهد موثقی در خصوص برنامه ایران برای ساخت بمب هسته ای افنجاری در اختیار ندارد اما می تواند بگوید ایران پیش از سال فوق برنامه مسنجمی را برای بالا بردن دانش فنی و امکان سنجی و مطالعات در دستور کار خود داشته است که به صورت پیوسته و هدفمند بوده است.

در همین حال قرار است گزارش اصلی شورای حکام کمتر از 12 روز دیگر در روز 15 دسامبر 2015 ارائه شود در خصوص آن رای گیری شود.

یکی از بند های برجام این است که پرونده ایران از شورای حکام خارج شده به حالت عادی بازگردند. ایران طی ماه های گذشته با اجرای پروتکل های مربوط به تاسیسات اتمی به توافقات خود در برجام عمل کرده است. مساله ای که راست گرایان در اسرائیل و آمریکا و بخشی از خاورمیانه با آن مخالف هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار