این روزها بازارهای مملو از جمعیت خریداران از اقصی نقاط کشور در تهران تکانی به اقتصاد این شهر داده و شور خاصی برفضای پایتخت بخشیده که در این بین بازارداغ دستفروشی در این شهر سهم زیادی دارد.
کد خبر: ۱۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳ 14 March 2015
بازار تهران از دیرباز نماد اقتصاد پویا بوده و این روزها با توجه به ایام پایان سال و آمادگی مردم برای استقبال از آغاز سال جدید، شاهد حضور جمعیت زیادی از خریداران و دستفروشان درکنار مغازه ها است.

دستفروشانی که با برقراری بساط ماهی های شب عید و یا سایر لوازم سفره هفت سین را به فروش می رسانند در این بین برخی مغازه داران نیز در آستانه سال جدید در کناراجناس خود کالاها و مواد غذایی و آجیل و شیرینی جات ویژه ایام نوروزی را به معرض فروش گذاشته اند.

به گزارش ایرنا در کنار فروشگاه ها و مراکز خرید که هر کدام ترفند خاصی را برای تبلیغ اجناس خود بکار می گیرند بازار دستفروشی داغ است و حتی در برخی نقاط پایتخت تعداد آنها از مغازه ها نیز بیشتر است.

یکی از مراکز اصلی خرید پایتخت، بازار بزرگ تهران است که این روزها شاهد جمعیت زیادی از خریداران می باشد.

ایستگاه 15 خرداد که از مترو پیاده می شوید، ازدحام جمعیت موجب می شود پله های خروجی ایستگاه را نبینید.

چاره ای نیست، باید با موج جمعیت همراه شوید؛ دقایقی بعد خود را بر سنگفرش خیابان 15 خرداد می بینید؛ جای سوزن انداختن نیست.

شلوغی و ازدحام جمعیت در برخی ساعات روز و شب به حدی است که هنگام تردد در طول خیابان باید مراقب باشید که به دیگران برخورد نکنید ضمن اینکه تردد به کندی صورت می گیرد.

سردر مغازه ها و جمعیت در حال حرکت دیده می شود، هر کس به کاری مشغول است، مغازه ها مملو از خریدارانی است که سعی دارند هرچه زود تر خرید خود را انجام داده و از این محل شلوغ خارج شوند.

دستفروشان بر سنگرفرش خیابان بساط خود را چیده اند و کسب و کار خود را آغاز کرده اند؛ حراج راه انداخته اند؛ همه چیز می فروشند؛ از پوشاک و لباس مردانه، زنانه، بچه گانه و کیف و کفش گرفته تا سفره، لوازم آشپزخانه، دسته های گل، سازدهنی، اسباب بازی، ترقه و لوازم آتش بازی و...هرچه بخواهید دست فروشان دارند.

اگر با حوصله به کالاهایشان نگاه کنید، شاید کالای مورد نیاز خود را در بساطشان بیابید، خریداران در اطراف آنان ازدحام کرده اند؛ برخی چانه می زنند، تعدادی خرید می کنند و تعدادی نیز فقط قیمت می گیرند.

خانم جوانی که در حال خرید پیراهن مردانه بوددر گفت و گو با خبرنگار ما اعتقاد داشت سال بعد قیمت ها چند برابر می شود ومی گفت که بهتر است امسال چند پیراهن برای همسرش خریداری کند تا در طول سال آینده نیازی به خرید مجدد نباشد.

اوافزود: پیراهن با همین مارک را سال گذشته 25هزار تومان خریده اما امسال باید از دستفروش 35 هزار تومان بخرد و معلوم نیست سال بعد این قیمت چقدر افزایش داشته باشد.

خانم دیگری که مشغول خرید لوازم آشپزخانه است، با تعجب از برخی قیمت ها گفت: امسال قیمت همه اجناس چند برابر شده و برخی کالاها حتی با تخفیف گران تر از سال گذشته است.

او خرید از دستفروش را مقرون به صرفه دانست و افزود: برخی دستفروشان انصافشان بیشتر از مغازه داران است و کالاهایی با کیفیت را با نصف قیمت مغازه ها ارائه می کنند.

دستفروشی که سفره و لوازم آشپزخانه می فروخت نیر گفت: در بازار مغازه دارد و دو پسرش در مغازه مشغول فعالیت هستند و اجناس او را نیز تامین می کنند.

وی افزود: مردم به خرید از دستفروشان علاقه بیشتری نشان می دهند و با دستفروشی می توان کالاهای مغازه را فروخته و سود بیشتری عایدش شود.

این فروشنده گفت: درصد زیادی از دستفروشان مغازه دارانی هستند که برخی از آنان قصد دارند اجناسی که در طول سال خریداری نداشته به فروش رسانند و برخی نیز کالاهایی با کیفیت و قیمت مناسب را عرضه می کنند.

مرد میانسالی نیز در حالیکه کارت مغازه اش را توزیع می کند، قیمت های مغازه اش را بهتر از قیمت دستفروشان عنوان کرده و می گوید به دلیل پایان سال در مغازه حراج گذاشته ایم.

او در حالیکه از وضعیت فروش آخر سال راضی نبود افزود: سال گذشته فروش بهتری داشتیم، مشتری ها فقط اجناس را به هم می ریزند و کمتر خرید می کنند.

این فروشنده تهرانی معتقد است که در بازار تهران قیمت ها واقعی تر از مغازه های خارج از بازار است و این موضوع موجب حضور خریداران بسیاری در این محل شده است.

او وجود دستفروشان را مانع جدی برای کسب و کار خود و همکارانش در بازار می داند و می گوید این افراد با دریافت مجوز از شهرداری بساط خود را پهن می کنند، شهرداری نیز بی توجه به اینکه چه ضرری به کسبه می زند، مجوز می دهد.

اوضاع در راهروهای اصلی بازار و چهار سوق های کوچک و بزرگ نیز به همین روال است، تمام حجره ها پر از خریدارانی است که قصد دارند تا پایان سال خرید خود را انجام داده و با آمادگی کامل وارد سال جدید شوند.

بسیاری از مغازه داران از حضور دستفروشان در بازار ناراضی هستند و معتقدند بساط آنها شلوغی بازار را دوچندان می کند، ضمن اینکه به کاسبی مغازه داران نیز لطمه میزنند.

قائم مقام شهردار منطقه 12 با بیان اینکه بازار تهران یکی از مناطق جذاب برای فعالیت دستفروشان است در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری تهران در چند سال اخیر طرح ساماندهی مجموعه بازار بزرگ تهران و محیط درپیرامون آن را به منظور تسهیل خرید مردم و حفظ حقوق کاسبان محل در دستور کار خود قرار داده است.

پیمان محسنی افزود: با توجه به شرایط جوی مناسب، امسال خریدهای نوروزی زودتر از هر سال آغاز شد و به همین دلیل طرح یگان حفاظت شهرداری تهران با همکاری نیروی انتظامی از پانزدهم دی ماه در ورودی های بازار (بخش شمالی ایستگاه مترو 15 خرداد) تا چهارراه گلوبندک و چهارراه سیروس آغاز شد.

وی گفت: خیابان های ناصرخسرو، صوراسرافیل، باب همایون، خیام، کوچه منوچهرخانی و کوچه مروی و بازار کفاشان، بازار بزرگ، بازار زرگران که از مراکز اصلی خرید هستند در محدوده این طرح قرار دارند.

محسنی با بیان اینکه نیروهای شهرداری و نیروی انتظامی هر روز از ساعت شش صبح در این مکان ها مستقر می شوند و از هرگونه بساط گستری جلوگیری می کنندخاطرنشان کرد: در صورت مشاهده دستفروشان اجناس آنها پس از صورتجلسه جمع آوری می شود.

وی با بیان اینکه در سایر خیابان هایی که مرکز خرید محسوب می شوند نیز شاهد بساط گستری دستفروشان هستیم افزود: معمولا با توجه به مقاطع زمانی مختلف در محدوده هایی که زمین خالی وجود داشته باشد مکان هایی برای این افراد در نظر گرفته می شود اما این مکان ها ثابت نیست.

قائم مقام شهرداری منطقه 12 گفت: درخصوص منطقه 12 نیز در مرحله تعریف مکان و بررسی های کارشناسی هستیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار