آبگرم قوتورسویی با وجود ظرفیت های بسیار هنوز به صورت کاملا سنتی در اختیار گردشگران است و از حداقل امکانات رفاهی نیز محروم است که گاه باعث می شود گردشگران از مراجعه به این آبگرم منصرف شوند. اخیراً مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از طرح مطالعاتی منطقه نمونه گردشگری قوتورسویی مشگین شهر خبر داده است.
کد خبر: ۱۳۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵ 12 March 2015

در حالی که وجود یک چشمه آبگرم در دنیا غنیمت شمرده می شود و با تجهیز و راه اندازی امکانات جانبی نهایت استفاده از آن برای جذب گردشگر را می کنند دامنه پرمهر سبلان محل جوشش چشمه های آبگرمی های شفابخشی است که به استفاده مطلوب نرسیده اند.

به گزارش تابناک، با وجود مدرن سازی تعدادی از این آبگرم های استان، تعداد قابل توجهی از آنها همچنان به صورت سنتی اداره می شود که گاه به لحاظ بهداشتی مطلوب گردشگران نیست.

در مسیر اردبیل به مشکین شهر با گذشت ۲۴ کیلومتر در سمت چپ جاده، تابلویی قرار دارد که مسیر «لاهرود» را نشان می دهد، با گذشتن از لاهرود و روستای تاریخی «داشکسن» مسیر پر پیچ وخمی پیش روی قرار می گیرد که مسافران را از گردنه های باریک و سرسبز سبلان می گذراند؛ انتهای مسیر به دره ای زیبا و رودخانه ای پرآب ختم می شود که از وسط روستایی ییلاقی می گذرد نام این روستای بهشتی قوتورسویی است.

آبگرم قوتورسویی بهشت آبگرم های ایران طبیعتی بکر در دامنه کوه سبلان است و ییلاق عشایری از قشلاق دشت مغان محسوب می شود. هوای کوهستانی و طبیعتی بی نظیر این آبگرم با خاصیت شفابخش برای امراض پوستی و بیماری های روماتیسمی گردشگران علاقمند زیادی دارد.

در جه حرارت این آبگرم ۴۱ درجه سانتی گراد است و آب این چشمه در گروه آبهای معدنی سولفاته کلسیک و سدیک و گوگرد دار قرار دارد.

این آبگرم با وجود ظرفیت های بسیار هنوز به صورت کاملا سنتی در اختیار گردشگران است و از حداقل امکانات رفاهی نیز محروم است که گاه باعث می شود گردشگران از مراجعه به این آبگرم منصرف شوند.

اخیراً مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از صرف 180 میلیون ریال برای طرح مطالعاتی منطقه نمونه گردشگری قوتورسویی مشگین شهر خبر داد.

طبق گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کریم حاجی زاده در جلسه بررسی طرح مطالعاتی این منطقه ورود سرمایه گذار را مهم ترین بخش در حوزه منطقه نمونه گردشگری دانست.

وی تصریح کرد: در طرح مطالعاتی منطقه نمونه گردشگری قوتورسویی وضع موجود، عوامل زیست محیطی، قابلیت های مختلف، مطالعات اجتماعی و فرهنگی و حفظ بافت طبیعی و سنتی، میزان هزینه کرد هر گردشگر و ویژگی های اقلیمی حاکم در این منطقه مورد ارزیابی، بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

حاجی زاده افزود: در این طرح انتقال آب درمانی قوتورسویی به دلیل قرار گرفتن در محدوده خطر رودخانه ای به نزدیک ترین محل آغاز مسیر جاده سردابه، ایمن سازی، اصلاح شبکه معابر، بهسازی معابر داخلی با رعایت اصول هندسی، دسترسی پیاده، ایجاد فضای باز در حاشیه معبر اصلی برای استفاده مردم محلی و گردشگران و سنگفرش کردن تمام معابر پیاده و پیرامون رودخانه پیشنهاد شده است.

وی استفاده از ساکنان بومی منطقه برای بهسازی، زندگی عشایری و ساماندهی غارهای طبیعی منطقه به عنوان مکان های اقامتی طبیعی، طراحی و ساماندهی ورودی منطقه و تعریف ورودی آب درمانی قوتورسویی، نصب تابلوهای راهنما، احداث باجه های اطلاع رسانی و گردشگری در ورودی منطقه و تعیین مسیر سواره - پیاده را از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این طرح ذکر کرد.

وی اظهار کرد: مواردی چون برخورداری از دامنه ها و مسیرهای کوهنوردی در سبلان به عنوان منطقه اصلی گردشگران ، وجود چشمه های آب معدنی قوتورسویی و شابیل و سایر چشمه های آب معدنی در حوزه پیرامون ، وجود روستاهای گردشگری انار در منطقه به عنوان جاذبه های متنوع برای توسعه گردشگری روستایی ، نزدیکی به شهرهای لاهرود و وجود تالاب ها و رودخانه های متنوع و ظرفیت بالای آنها در توسعه ورزش های آبی ، ماهیگیری و مشاهده پرندگان به عنوان نقاط قوت این منطقه مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

وی انجام مطالعات طرح های تفصیلی و راهبردی روستاهای هدف گردشگری و مناطق نمونه گردشگری در زمینه استفاده از ورزش های زمستانی به دلایل موقعیت مکانی و شرایط جوی این منطقه در زمستان ، چشمه های آب معدنی و آبگرم به عنوان قطب گردشگری و ساماندهی و بهسازی فضاهای پیرامون و تشکیل زنجیره گردشگری بین عناصر طبیعی ، تاریخی و فرهنگی را از جمله فرصت های این منطقه ذکر کرد.

گزارش: پوپک قاسمی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار