کارشناس مسئول بهداشت اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مرکز بهداشت ایلام گفت: رعایت و دقت در حفظ بهداشت فردی و گروهی به منظور جلوگیری از انتشار بیماری های واگیر و عمومی توسط زوار اربعین با توجه به حجم انبوه مسافران امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
کد خبر: ۱۳۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵ 21 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، مینو صفی پور در خصوص رعایت بهداشت فردی زوار اظهار کرد: شست و شوی مرتب دست ها بعد از توالت، قبل از صرف غذا، بعد از بازگشت از زیارت اماکن متبرکه، تماس با فرد بیمار قبل و بعد از آماده کردن غذا و بعد از تماس با مواد غذایی خام از نکات مهم و اساسی است، زمان شست و شوی دست ها بهتر است به اندازه 30 ـ 20 ثانیه طول بکشد.

وی ادامه داد: استفاده از ژل های ضد عفونی کننده که نیاز به شست و شو با آب ندارند در صورت در دسترس نبودن آب، استفاده از وسایل شخصی در طول سفر شامل مسواک ـ خمیر دندان ـ حوله ـ وسایل اصلاح ـ صابون ـ شامپو ـ لیوان ـ پتوی مسافرتی ـ ملحفه ، به همراه داشتن سجاده، مهر، تسبیح و چادر نماز اختصاصی و شخصی، عدم نگهداری و حمل باقی مانده مواد غذایی به منظور استفاده مجدد از دیگر نکاتی است که زوار باید در طول سفر آن را رعایت کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه عراق یکی از کانون های مهم گرد و غبار در منطقه است زوار ایرانی نیز باید با پیش بینی احتمال بروز ریزگردها از ماسک های فیلتردار 2 FFP استفاده کنند چرا که ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار را به سیستم تنفسی بگیرد.
وی در باره انتخاب و حفظ سلامت بهداشت و نگهداری مواد غذایی توسط زوار نیز اظهار کرد: برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی ، استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است، و همچنین انتخاب آگاهانه مواد غذایی سالم و بهداشتی جهت کاهش خطرات بیماری های قابل انتقال به وسیله مواد غذایی ضروری است.
صفی پور یادآور شد: زوار در طول سفر خود از مصرف سالاد و سبزی های خام، مواد غذایی در معرض حشرات، گوشت - مرغ و ماهی که کم پخته شده باشد، غذاهای دوباره گرم شده بخصوص ماهی - گوشت – برنج، غذاهای نگه داری شده در دمای اتاق، مواد غذایی کنسرو شده نجوشیده و یا باد کرده - زنگ زده - سوراخ شده و بوی نامطبوع، شیر - پنیر - بستنی و دیگر محصولات شیری غیر پاستوریزه و میوه های شسته نشده اجتناب ورزند.
وی گفت: این افراد بهتر است در این مدت مواد غذایی خشک چون بیسکویت - آجیل - کنسرو و... لیمو ـ آب لیمو به همراه داشته باشند و همچنین ضمن پرهیز یا کاهش استفاده از مصرف غذاهای آبکی از لیموترش یا آب لیموی سالم در مدت سفر به جهت اسیدی کردن دستگاه گوارش و کاهش مسمومیت استفاده کنند.
وی در باره انتخاب آب نوشیدنی سالم هم افزود: زوار باید مواردی چون عدم مصرف یخ ها در شرایط غیر بهداشتی، استفاده از آب سالم مطمئن جهت شرب و یا آب معدنی و آب بسته بندی دارای مجوز، استفاده از آب سالم و بهداشتی جهت مسواک، عدم نگهداری آب آشامیدنی در معرض مستقیم تابش نور خورشید و عدم نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان های شفاف یک بار مصرف را مد نظر داشته باشند وبه هیچ عنوان از خوراکی های آماده و عرضه شده توسط فروشندگان دوره گرد و همچنین از مواد غذایی روباز و در معرض حشرات و گرد و غبار استفاده نکنند./ ز  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار