کد خبر: ۱۳۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵ 20 November 2015

به گزارش تابناک یزد،فاز نخست مبارزه با عوامل فرسودگی زیستی طی سه مرحله در بخش هایی از حصار، دروازه جنوبی و محلات شهر تاریخی میبد توسط پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی و گردشگری میبد به پایان رسید. 

مسئول پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد در این خصوص گفت: گیاهان و علف‌های هرز از عوامل بیولوژیک آسیب ‌رسان به بناها و بافت های تاریخی هستند که به علت رشد سریع و عدم کنترل مناسب، می‌توانند آسیب‌های متعددی از جمله ایجاد شکاف و ترک به وسیله ریشه ‌های عمیق، ایجاد مزاحمت و تولید عوامل آلرژیک، بدمنظر کردن، ایجاد پناهگاه برای حشرات مضر، خزندگان کوچک و سایر موجودات را سبب شوند.

ساشا ریاحی مقدم عنوان کرد: این گونه گیاهان علف‌ های هرز اغلب در معابر و گذرهای بافت های تاریخی و در سقف، دیوارها و کف بناهای قدیمی رشد می‌کنند، نظیر علف هرز کهورک، گون، خارشتر و غیره که عموماً در اغلب موارد جوانه گیاه از شکافی داخل سنگفرش‌ها، روی دیواری خشت و گلی و یا در قسمتی از سقف خارج می‌شود، این گیاه کوچک خیلی سریع رشد کرده و ریشههای قوی آن که طول آنها گاهی به ده متر می‌رسد برای جست و جوی آب پیش می‌روند و سر راه، هر چیزی را تخریب می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بسیاری از محلات تاریخی و ابنیه ارزشمند بافت کهن میبد از وجود این عوامل آسیب رسان دچار فرسودگی و خرابی شده اند که براین اساس با همکاری بخش مبارزه با عوامل فرسودگی زیستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد طی سه مرحله بخش هایی از حصار و برج و باروی شارستان، دروازه غربی (کثنوا)، محیط پیرامون مسجد جامع کهن میبد و محله باغشاهی واقع در بخش مرکزی میبد از تیرماه تا مهر ماه سال جاری به طور مستمر توسط سم "گلای فوزیت 41 درصد" مقابله و علف کشی صورت گرفت. این ماده سمی از طریق ساقه و برگ گیاهان جذب شده و ماده موثر آن به ریشه نفوذ و آن را نابود می کند.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به گستردگی و رشد بی رویه این عامل آسیب رسان و مخرب در سطح بافت ارزشمند شهر تاریخی میبد، مقابله و کنترل آن نیازمند همکاری و مشارکت تمامی نهادها و ادارات مرتبط با موضوع مدیریت شهری است.

ریاحی مقدم در پایان یادآور شد: این عوامل فرسودگی به طور مداوم و خاموش در میان مدت، بسیاری از آثار میراث معماری و شهری میبد را دچار فرسودگی بسیار کرده و مبارزه با آن را می توان یک اقدام حفاظت پیشگیرانه دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار