کد خبر: ۱۳۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷ 18 November 2015

نگارنده قصد قضاوت در خصوص رفتن یا ماندن استانداران کشور بخصوص جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی را ندارد که خود مجال مفصلی برای طرح دقیق موضوع می طلبد.

یقینا نقش استانداران در چارچوب فعلی سیاسی کشور که به سمت تمرکزگرایی شدید حرکت کرده است و امروز نیز یکی از سانترالیست ترین نظامات سیاسی دنیا به شمار می رود، کمتر از آن چیزی است که بتوان شرایط کلی استان را به شخص استاندار منوط کرد. هرچند شخص استاندار چند کارکرد ویژه دارد که با اتکای به آنها می تواند  مسیر پیشرفت استان را به سمت جلو رهنمون سازد اما در کل بازهم تاکید می گردد، سیستم کلی کشور در پیشرفت یا عدم پیشرفت استان ها بیشتر نقش دارند تا مدیریت بومی.

تغییر استانداران لرزان

باری سخن از این نبود. اصل مطلب این بود که رییس جمهور در 24 امین ایستگاه سفرهای استانی قرار بود در 20 آبان به سمنان برود که این سفر لغو می گردد. بعد از یک هفته خبر تغییر دو استاندار از رسانه ها منعکس می گردد.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور یک بار، درمصاحبه ای اظهار داشته بود، این که زمام وزارت کشور به فردی از اصولگرایان سپرده شده است نشان از عزم فراجناحی بودن دولت دارد.این سخنان البته سریعا توسط فیلسوف گوی دولت، جناب نوبخت که به استخدام حساب و کتاب شده کلمات شهره اند، تکذیب گردید . در بخش دیگری از سخنان آشنا اشاره شده بود که وضعیت برخی از استان ها در سفرهای استانی نشان می دهد که در برخی از آنها نیاز به تغییر وجود دارد.

بالانس لاریجانی در کشور

حال این جملات را در کنار این موضوع قرار می دهیم که انتخاب استانداران زیر نظر وزارت کشوری است که متولی آن یک اصولگرا است. نماینده تام علی لاریجانی در دولت. رحمانی فضلی ،که از دیوان محاسبات مورد پسند لاریجانی ها بوده ، قرار بود بالانس بین مجلس و دولت و البته بین دولت و اصلاح طلبان را برقرار نماید. او در انتخاب استانداران هرچند خواست این بالانس را انجام دهد اما در بسیاری از مواقع نه حرف نمایندگان را شنید و نه وقعی به خواست استخوان بندی های اصلاح طلبان گذاشت.

گزینه های استان

مثلا در مورد استان ما جبارزاده سومین گزینه مطرح بود. چرا که نمایندگان فرد دیگری را مطرح کرده بودند و اصلاح طلبان نیز هرچند دو تیره، اما آنها نیز فردی غیر از جبارزاده را مطرح می نمودند.

بخشی از آنها سبحان اللهی چی شده بودند و امثال مولوی به دنبال سعید فائقی .... اما قرعه کار به نام جبارزاده افتاد.

استانداران هرچند در بدو کار خود مجری سیاست های کلان ابلاغی دولت هستند اما هر کدام در بستری از مشکلات به ارث مانده از سالهای پیشین این تلاش ها را انجام می دهند واین خود بزرگترین عامل موفقیت یا عدم موفقیت آنهاست. از طرفی درخواست های نمایندگانی که تنها دو سال از عمر سیاسی شان باقی است و در دوسال آخر دولت قبل بسیاری از مطالبات شهروندان به تیر اجابت نخورده است، نیز بر دوش استانداران جدید سایه می اندازد.

دو سوی معادله تغیییر

حال دو بال معادله تغییر استاندار  در کشور حاضر شدند. از یک سوی نمایندگان مجلس( که اغلب در مشی سیاسی دیگری هستند) بر پیگیری مطالبات خود اصرار می ورزند از طرف دیگر اصلاح طلبانی که هشت سال کنج عزلت احمدی نژادی گریزی انتخاب کرده بودن(خیلی هاشان بالاجبار)، امروز برای سوار شدن در قطار دولت برای ارائه خدمت مصر هستند.(بعنوان نمونه دوگانگی های سیاسیون استان مازندران در استقبال از روحانی را ببینید) و همه نیک می دانند این قطار نه ظرفیتی برای همه دغدغه مندان دارد و نه امکان چنین امری موجود است.

این دوبال، نمایندگان و اصلاح طلبان در قزوین و سمنان به هم رسیده اند . اما آیا می توان پیش بینی کرد که ناراضیان اصلاح طلب استان ما و نمایندگان اصولگرای آذربایجان شرقی را، در خواست تغییر جبارزاه به تقاطع پاستور برساند؟

پیشگویی؟!

هرچند پیشگو نیستیم اما فعلا که در استان ما با اینکه ارومیه احیا نشده ، هنوز هم سخن از حق و حقوق تراکتور است و برنامه فیتیله.حتی از انتخابات مجلس هم زیاد خبری نیست چه برسد تغییر استاندار.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
با سلام . طی چند روز گذشته خطوط تلفن منطقه وسیعی از شهر جدید سهند به دلیل نوسازی قطع شده است ولی متاسفانه شرکت مخابرات این شهر کوچکترین اطلاعیه و یا خبری را جهت اطلاع رسانی به مردم منطقه انجام نداده است . فکر میکنم این شهر در قاموس مسئولان استان تعریف نشده است که کاملا با بی تفاوتی و عدم رسیدگی از سوی انها مواجه شده است این از وضع اتوبان تاریخی این شهرو این هم از وضعیت خدمات رسانی و احترام به شهروندان از سوی ادارات . از دو هفته پیش هم یک دستگاه اتوبوس شرکت واحد در سربالایی سهند خراب شده و دقیقا دو هفته است که در همانجا زمین گیر هست ولی دریغ از یک رسیدگی و یا بردن این اتوبوس به تعمیرگاه . و این روزها هم که کم مانده به انتخابات مجلس یک یک کاندیداها با وعده های شیرین و صد البته دروغ که معمولا شامل افتتاح اتوبان در یکسال آینده ، تامین زیرساختهای شهر و ... به این شهر سرازیر خواهند شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
کاش تابناک تبریز این بحث روپوشش و پیگیری بکنه از مسئولین؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
استانداری استان ما با قوت و تیم منسجمی که دارد ماندگار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
ببخشین ، کدوم انسجام
هنوز تیم استانداری دو ساله نشده کلی تغییرات داشته. تا حالا سه تا فرماندار عوض کردن عرب باغی عوض شده پاکزاد با اون وضع از معاونت کنار گذاشته شده و.. اصلا هم انسجام نداره استانداری. معاون سیاسی کلا یک آدم فرهنگیه و کلی از این مسائل
یاسر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
استانداری تیمش منسجمه فقط ایراد بزرگش اینه که مثل بدنه دولت همشون اکثرأ پیرمردن یا انگیزه مدیریت ندارند.
جلیل زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
رویکرد استانداری فقط در استان اکثرأ سرمایه داری هست و سرمایه گذاری آن هم در سطح گفتمان و شعار.اما از حوزه های دیگر خبری نیست.
جعفریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
جسارت تابناک تبریز در بیان مسائل بدون نگاه حزبی سیاسی واقعأ ستودنی هست!
جمالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
همیشه نزدیک انتخابات تغیرات زیادی اتفاق می افتد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :