این چه تحلیلی است که ما از شرایط داریم و چرا حاضر می‌شویم برای منافع جناحی و شخصی، پایه‌های اقتدار کشور را سست نشان دهیم؟ آیا کسانی که چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند، به معنی و عواقب و تبعات آن فکر کرده‌اند؟ آیا این افتخار است که بگوییم دشمن مثلا در مجلس و دولت و وزارتخانه‌های ما نفوذ کرده و در آنجا آدم دارد؟
کد خبر: ۱۳۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۳ 17 November 2015

امیر توحید فاضل مدیر مسئول تابناک البرز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی البرزبان در خصوص بحث نفوذ و سابقه‌ی آن در کشور، بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها نسبت به خطر نفوذ دشمنان هشدارهای جدی داده اند که برای رفع دغدغه‌های معظم‌له و جلوگیری از نفوذ دشمن در ابتدا باید به طور دقیق و صحیح این خطر و تبعات آن را بشناسیم.

وی افزود: در نخستین گام باید بدانیم که خطر نفوذ یک موضوع جدید نیست و نباید اینگونه به جامعه تلقین کنیم که رهنمودهای حضرت آقا تنها محدود و مربوط به تلاش آمریکا و سران کاخ سفید برای نفوذ از طریق برجام و پس از اجرای برجام است. بلکه پروژه‌ی نفوذ مشخصات کلان‌تری دارد که مهمترین مشخصه‌اش این است که محدود به زمان و مکان خاصی به ویژه برجام و پس از برجام نیست.
این روزنامه‌نگار با استناد به مطالب درج شده در سفرنامه‌های تعدادی از جهانگردان اروپایی درباره ایران و همچنین خاطرات رجال سیاسی گفت:‌ به عنوان نمونه ژان شاردن در سفرنامه خود که مربوط به دوره صفویه و زمان تاجگذاری شاه سلیمان صفویه است، از تلاش خارجی‌ها برای نفوذ به داخل ایران سخن می‌گوید. این خارجی‌ها یک و یا چند کشور نیستند،‌ بلکه تعداد زیادی از دولت‌ها و کشورها، از حکام وقت فرانسه گرفته تا اورنگ‌زیب پادشاه هند چنین سودایی را در سر می‌پروراندند. لذا تلاش برای نفوذ در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در ایران از قرن‌ها قبل وجود داشته و در آینده نیز تکرار خواهد شد. بنابراین اگر نفوذ را محدود به زمان خاصی بدانیم، مطمئنا به بی‌راهه رفته و اشتباه محاسباتی مرتکب می‌شویم و نتیجه‌ی درستی نیز نخواهیم گرفت.
فاضل خاطرنشان کرد: البته نمی‌توان منکر این شد که از اواسط قرن بیستم به بعد به ویژه در دوران جنگ سرد، تلاش قدرت‌ها برای افزایش حوزه نفوذ خود در جهان بیشتر شده و این تلاش‌ها با شدت بیشتری ادامه دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا قدرت‌ها به دنبال نفوذ در دیگر کشورها هستند، گفت: اساتید و محققان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل بر این باورند که پس از جنگ جهانی دوم، قدرت‌های استراتژیک (قدرت‌هایی که دارای حوزه نفوذ گسترده هستند) با هم درگیری نظامی مستقیم و رودرو نداشته‌اند. لذا از این تاریخ به بعد تنها شاهد جنگ نظامی میان قدرت‌های استراتژیک با قدرت‌های تاکتیکی (قدرت‌هایی که نفوذ آنها محدود به حوزه سرزمینی خودشان است) مانند جنگ آمریکا – ویتنام، روسیه – افغانستان، ایران – عراق و آمریکا با عراق و افغانستان و یا جنگ قدرت‌های تاکتیکی با هم مانند جنگ عراق – کویت بودیم.

مدیر مسئول تابناک البرز ادامه داد: به همین دلیل است که حکومت‌ها و نظام‌های مختلف تلاش دارند تا حوزه نفوذشان را از محدوده جغرافیایی خود گسترده‌تر کرده و از این طریق امنیت سرزمینی خود را افزایش دهند.
فاضل با تاکید بر اینکه تمام کشورهای دارای قدرت سعی در گسترده ساختن حوزه‌ی نفوذ خود دارند، ‌بیان کرد: در این صورت است که امنیت مرزهای آنها افزایش یافته و می‌توانند اهداف بلندپروازانه‌تری را دنبال کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر نفوذ را به بخش‌های کلی مانند نفوذ سیاسی، اقتصادی،‌ فرهنگی و ... تقسیم‌بندی کنیم،‌ هدف قدرت‌های بزرگ بیشتر نفوذ در کدام حوزه است، گفت: در حال حاضر استراتژی قدرت‌های جهانی تسلط کامل و بی‌چون و چرا بر تمام امورات دیگر کشورها به ویژه نظام‌های مستقل است. لذا نمی‌توان گفت که آنها خود را محدود به یک حوزه خاص و مثلا سیاسی و یا اقتصادی می‌کنند. به عنوان نمونه کشوری مانند چین تلاش می‌کند که از طریق اقتصادی، سیاست‌های خود را به دیگران تحمیل کند.
وی افزود: در مورد کشورمان، غربی‌ها به خوبی دریافتند که با جنگ نظامی و رودرو نمی‌توانند به هدفشان دست‌پیدا کنند، چرا که تجربه دفاع مقدس را دارند. همچنین در دوران تحریم‌ها نیز تلاش کردند تا از طریق فشار اقتصادی ایران را وادار به تسلیم کنند. اما دیدند که علیرغم سختی‌های زیادی که به مردم و نظام تحمیل گردید،‌ به هدف خود نرسیدند. به همین دلیل توطئه‌های خود را بار دیگر در حوزه نفوذ فرهنگی متمرکز کردند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، تهاجم فرهنگی شدید و همه جانبه‌ای را علیه ایران تدارک دیده‌اند.
فاضل اظهار داشت: با این اوصاف نباید گمان کرد که هر کدام از حوزه‌های نفوذ سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی یا نظامی بر دیگری مقدم است. بلکه با توجه به شرایط، قدرت‌ها راهکاری متفاوتی را در نظر می‌گیرند. البته باید باز هم باید بگویم که تمرکز بر نفوذ فرهنگی به این معنی نیست که حوزه‌های دیگر را کنار گذاشته‌اند.
وی یادآور شد: البته برخی‌ تصور می‌کنند که فقط غربی‌ها و در راس همه آنها سران کاخ سفید به دنبال نفوذ در دیگر کشورها هستند. به هیچ وجه اینگونه نیست. همه قدرت‌ها بسته به میزان توانایی و ظرفیتی که دارند، به دنبال گسترش حوزه نفوذ خود هستند. اما هدف‌ها با هم تفاوت دارد. مگر در صدر اسلام شاهد نفوذ اسلام به خارج از سرزمین‌ وحی نبودیم؟ اسلام همچنان در حال گسترده‌تر کردن حوزه نفوذ خود از شرق تا غرب عالم است. اسلام به قلب ملت‌ها راه می‌یابد و قدرت‌های زورگو به دنبال تسلط بر منابع ملت‌ها و غارت آن هستند. همچنین جمهوری اسلامی ایران حوزه نفوذ گسترده‌ای از افغانستان و عراق و لبنان و سوریه و یمن گرفته تا آمریکای جنوبی و شمال اروپا مانند بوسنی دارد. اما ایران بر خلاف قدرت‌های زورگو به دنبال تسلط بر منابع دیگر کشورها نیست و هدف ما در کنار تامین امنیت مرزها خود،‌ حمایت از ملت‌های مستقل است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برای مقابله با نفوذ دشمن باید چه راهکاری را در پیش بگیریم؟ گفت: همانطور که پیش‌تر تاکید کردم، مسئله‌ی نفوذ مبحث بسیار مهمی است که ابتدا باید ابعاد آن را به خوبی شناخته و خود را آماده مقابله کنیم.
مدیر مسئول تابناک البرز افزود: معتقدم که پاشنه آشیل ما این است که موضوع مهم و کلانی مانند "تهدید نفوذ دشمن" را نباید دست‌مایه‌ای برای غلبه بر مخالفان داخلی خود قرار دهیم و سطح آن را به جزیی‌ترین درگیری‌های سیاسی داخلی تنزل دهیم. "نفوذ" موضوعی سطحی و کوچک نیست که در حد اتفاقات و درگیری‌های حزبی و جناحی آن را کوچک بشماریم.
فاضل ادامه داد: به عنوان نمونه در روزهای اخیر برخی می‌گفتند که دشمن به دنبال نفوذ است و به همین دلیل باید در انتخابات مجلس به فلان کاندیدا رای دهیم تا دشمن نفوذ نکند! حتی عده‌ای پا را فراتر گذاشته و گفتند که دشمن در سطوح مختلف نظام ما و حتی در مجلس و دولت نفوذ کرده است! این چه تحلیلی است که ما از شرایط داریم و چرا حاضر می‌شویم برای منافع جناحی و شخصی، پایه‌های اقتدار کشور را سست نشان دهیم؟ آیا کسانی که چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند، به معنی و عواقب و تبعات آن فکر کرده‌اند؟ آیا این افتخار است که بگوییم دشمن مثلا در مجلس و دولت و وزارتخانه‌های ما نفوذ کرده و در آنجا آدم دارد؟ با شنیدن این حرف‌ها، رسانه‌های معاند خوشحال نمی‌َشوند و یا مردم عادی نمی‌گویند که پس دستگاه‌های اطلاعاتی و ضد جاسوسی کجا هستند؟ اینگونه به مردم امید می‌دهیم؟
وی در خصوصِ نقشِ رسانه‌ها در جلوگیری از نفوذ گفت: آگاهی‌بخشی و افزایش بصیرت مردم مهمترین وظیفه‌ای است که در شرایط کنونی بر عهده رسانه‌های داخلی قرار دارد. به طور قطع جامعه‌ای که آگاه و با بصیرت بوده و دشمن و توطئه‌ آن را به خوبی درک کرده و نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسد، در برابر بسیاری از تهدیدها مصون می‌ماند. لذا رسانه‌ها باید هوشیار بوده و چند گام جلوتر از مردم حرکت کرده و جامعه را از شرایط حساس داخلی و خارجی آگاه کنند.
فاضل در پایان بیان کرد: متاسفانه باز هم عده‌ای در این حوزه موضوعات را سطحی کرده و بیش از آنکه به دنبال رسیدن به نقطه مطلوب باشند،‌ برای درگیری‌های داخلی از آن استفاده می‌کنند. اینکه به طور کامل رسانه‌ها و خبرنگاران را "عوامل نفوذی" ، "پیاده‌ نظام دشمن" و "مزدور" بدانیم و هرگونه انتقادی را نشانه خیانت تصور کنیم، نه تنها به مقابله با نفوذ کمکی نخواهد کرد، بلکه ما را به اشتباه می‌اندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار