مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در شش ماهه نخست سالجاری، 240 هکتار از مناطق حفاظت شده این استان رفع تصرف شده است که رکوردی بی سابقه است.
کد خبر: ۱۲۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹ 14 November 2015
تابناک فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست: حمزه ولوی افزود: میانگین خلع ید در استان فارس طی سال های گذشته، کمتر از 60 هکتار بوده و در سال 1393 نیز این میزان به 78 هکتار رسیده است.

وی با اشاره به تصرف غیرقانونی محدوده وسیعی از اراضی استان طی 10 سال گذشته به ویژه در مناطق ارزشمندی همچون بمو، ارژن پریشان، بختگان و هرمز، گفت: طی شش ماه گذشته 240 هکتار از اراضی تصرفی خلع ید شده و برای 240 هکتار دیگر از اراضی حکم خلع ید گرفته شده است.

ولوی افزود: با توجه به تعداد پرونده های تصرف غیرقانونی اراضی که تاکنون در مجامع قضایی استان تشکیل شده است، پیش بینی می شود تا پایان سالجاری حدود هزار هکتار از اراضی تصرفی استان، رفع تصرف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ضمن تاکید بر این موضوع که این میزان خلع ید تنها در محدوده مناطق چهارگانه تحت مدیریت و حفاظت سازمان محیط زیست صورت گرفته، تصریح کرد: همکاری خوب نهادهای متولی در استان همچون دادگستری، استانداری، اداره منابع طبیعی در این زمینه به ویژه پس از تاکیدات 17 اسفند سال گذشته مقام معظم رهبری برای برخورد با تصرف اراضی ملی، منجر به خلع ید تمامی اراضی تصرفی طی امسال و سال آینده خواهد شد.

وی اشاره ای هم به تشکیل کمیته خاص برای مقابله با زمین خواری در استانداری و دادگستری استان داشت و گفت: نتیجه همکاری خوب بین دستگاهی منجر به آن شده که محیط زیست استان حتی از منابع طبیعی که 2.2 میلون هکتار جنگل و 7.8 میلیون هکتار مرتع را در استان تحت مدیریت دارد، خلع ید بیشتری داشته باشد.

ولوی اشاره ای هم به موضوع ساخت و سازهای دشت ارژن پریشان داشت و گفت: چهار کمیته تخصصی به صورت جداگانه این موضوع را از زوایای مختلف همچون اقدامات قضایی مورد نیاز پیگیری می کند.

عزم استانی و ملی برای خلع ید در ارژن
وی در خصوص ساخت و سازهای دشت ارژن با بیان اینکه قسمتی از این اراضی به عنوان مستثنیات مردم عنوان می شود و این موضوع با همکاری منابع طبیعی و اداره امور اراضی استان در حال پیگیری و بررسی است، گفت: نه تنها موضوع ساخت و سازها در اراضی ملی مورد بررسی قرار می گیرد بلکه ساخت و سازهای غیرقانونی در بخش مستثنیات اراضی ملی هم پیگیری خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ضمن تاکید بر تلاش و عزم جدی مسئولان استانی و ملی برای رفع مساله ارژن و خلع ید در این منطقه، گفت: بر اساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته مشخص شده است بخشی از ساخت و سازها در اراضی ملی و بخش دیگر هم به اصطلاح جزو مستثنیات بوده در اصل سند واقعی نداشته و جعل اسناد صورت گرفته است و به همین دلیل در حال حاضر پرونده برای طی مراحل قانونی و دریافت حکم خلع ید در مراجع قضایی در دست اقدام است و البته متهم با قرار وثیقه سنگینی آزاد شده است.

 ساخت کاخ ایرانیان از سال 1390 آغاز شده بود
وی ضمن یادآوری این موضوع که ساخت کاخ ایرانیان در ارژن از سال 1390 آغاز شده بوده است، اظهار کرد: 25 روز پس از انتصاب یعنی 23 خرداد 94، موفق به دریافت حکم توقف عملیات ساخت و ساز کاخ شدیم و در تاریخ 27 مرداد 94 نیز حکم جلب متهم صادر شد که البته امروز مشخص شده، بخش اعظم کاخ در اراضی ملی ساخته شده است و امیدواریم به زودی حکم خلع ید و فکر کنم قلع و قمع در این منطقه صادر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: مشابه همین روند و کمیته ها به منظور پیگیری اراضی تصرف شده در بمو، هرمز و بختگان نیز تشکیل شده است.

وی با تاکید بر عزم جدی مسئولان و نهادهای استانی برای مقابله با زمین خواری، ابراز امیدواری کرد: کار شناسایی و تشکیل پرونده قضایی برای تمامی تخلفات تا پایان سال به اتمام برسد.
وی خاطرنشان کرد: اراضی ملی جزو انفال است و کسی حق تصرف در آنها را ندارد از این رو حتی باغ هایی با قدمت 25 ساله یا ویلاهای که با هزینه های گزاف به صورت غیرقانونی ساخته شده بودند، مورد خلع ید قرار گرفتند.

ولوی گفت: یکی از مهمترین اقدامات، بررسی تغییر کاربری اراضی در استان و استعلام از منابع طبیعی در خصوص این موضوع به منظور جلوگیری از هر گونه زمین خواری جدید در استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در خصوص وضعیت شکار و صید استان هم گفت: پیگیری و نظارت مستمر بر این موضوع منجر به افزایش چند برابری کشف تخلفات سلاح های مجاز و غیرمجاز و همچنین جرایم دریافتی شده است.

ولوی افزود: از ابتدای سالجاری تا پایان مهرماه، حدود 660 میلیون تومان دریافتی جرایم حوزه صید و شکار بوده که نشان دهنده برخورد جدی با متخلفان در استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ضمن بیان این موضوع که قطعا برخورد با متخلفان در این ابعاد منجر به ضرر و زیان برخی افراد و مانع تراشی برای ادامه کار یا اقدام تلافی جویانه می شود، گفت: عزم مسئولان استانی در حوزه های مرتبط و مسئولان محیط زیست در سطح ملی و استانی برای برخورد با هر نوع دخل و تصرف و تجاوز به حریم محیط زیست و اراضی ملی جدی است و هیچ کس نمی تواند مانع اقدامات قانونی در این زمینه شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار