برای حرفه‌ای‌شدن و کسب مهارت در هر زمینه‌ای‌، تمرین و تکرار لازم است و در این مسیر مسلما اشتباهات ما سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود. حین کار و تمرین با رایانه نیز این مشکلات متفرقه ایجاد می‌شود که ناشی از کم‌تجربگی افراد است. در این مطلب‌، فهرست مختصری از تجربه‌های شخصی هنگام استفاده از رایانه تهیه کرده‌ایم تا با مطالعه این موارد، از همین حالا از ایجاد مشکلات ناشی از بی‌تجربگی یا تفکر اشتباه در استفاده از رایانه جلوگیری کنید.
کد خبر: ۱۲۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 14 November 2015
۱) خاموش‌نکردن رایانه پس از پایان کار

روشن‌گذاشتن رایانه بدون دلیل و زمانی که شما هیچ عملیات خاصی در محیط دسک‌تاپ انجام نمی‌دهید‌، مضرات زیادی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای سیستم شما ایجاد می‌کند. زمانی که کار شما به اتمام می‌رسد، سیستم را به صورت کلی خاموش کنید. خاموش‌کردن سیستم سبب می‌شود که کَش و اطلاعات جانبی و پس‌مانده‌های حاصل از باز‌کردن هر برنامه که سبب اشغال فضای مموری سیستم می‌شود، پاک‌سازی شود. نکته‌‌ قابل توجه بعدی، هک‌شدن سیستم شماست. زمانی که شما آنلاین هستید و رایانه شما نیز روشن باشد، بیشترین احتمال برای هک‌شدن وجود دارد.


۲) کلیک‌های نابجا

اینکه هر فایلی که توسط یک وب‌سایت به شما پیشنهاد داده می‌شود، مثلا دانلود یک بازی غیر‌رایگان به صورت رایگان یا فایل‌هایی را که از طرف افراد ناشناس به شما ایمیل می‌شوند، باز کنید، دقیقا به منزله‌‌ خوش‌آمد‌گویی به هرگونه عامل مخرب، ویروس و بدافزار به محیط سیستم شماست. قبل از باز‌کردن هر فایلی، در ارتباط با آن جستجو کنید.


۳) تهیه‌نکردن پشتیبان از اطلاعات موجود در رایانه

تهیه‌‌ نسخه‌‌ پشتیبان یا بک آپ، از مهم‌ترین بخش‌ها، در استفاده از هر نوع وسیله نظیر موبایل و رایانه است. لازم است که اطلاعات موجود در سیستم به صورت دوره‌ای بک‌آپ‌گیری شود. با این حال تعداد بی‌شماری از کاربران به این موضوع توجهی نمی‌کنند.

برای بک‌آپ‌گیری راه‌های مختلفی وجود دارد. بک‌آپ‌گیری از طریق اتصال درایو USB میان کاربران رایج است که با استفاده از آن‌، می‌توانید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید‌. همچنین می‌توانید داده‌های مهم خود را در سرویس‌های ابری (cloud) ذخیره‌سازی فایل، ذخیره و نگهداری کنید.


۴ ) خانه‌تکانی‌نکردن رایانه

گرد‌و‌غبار اطراف سیستم شما، به‌ویژه درون کیس یا پشت لپ‌تاپ که از مهم‌ترین بخش سیستم شماست، سبب می‌شود که گرمای ناشی از کارکرد قطعات، به خوبی منتقل نشود و سیستم تهویه نشود. گرما مهم‌ترین عامل برای تخریب قطعات الکترونیکی است. لذا هر ۶‌ماه یک بار کیس را باز کنید و با استفاده از دستمال‌های ظریف و مخصوص، قطعات موجود را غبار‌گیری کنید. دقت داشته باشید که زمان گردگیری و پاک‌کردن، هیچ اتصالی به جریان برق وجود نداشته باشد..


۵) اتصال به برق بدون محافظ برق و یو‌پی‌اس

UPS، مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply به معنی منبع تغذیه بدون وفقه است. این دستگاه برای بسیاری از وسایل الکتریکی کاربرد دارد و زمانی که به هر دلیلی برق محیط کار شما قطع شود‌، این دستگاه جریان را نگه می‌دارد و از خاموش‌شدن ناگهانی سیستم جلوگیری می‌کند. اگر داده‌های مهمی در سیستم خود د‌ارید یا کار شما به صورت لحظه‌ای به رایانه وابسته است این محصول برای شما بسیار ارزشمند و ضروری خواهد بود. ابزار دیگری که استفاده از آن برای رایانه بسیاری مهم و در واقع اجباری است‌، محافظ برق می‌باشد. این وسیله استفاده‌‌ خانگی دارد و کاربران معمولی بیشتر از آن استفاده می‌کنند و نجات‌دهنده سیستم شما از شوک‌های الکتریکی و نوسانات برق که می‌توانند به دستگاه شما آسیب برساند، است.


۶) حل مشکلات به تنهایی

به عنوان یک کاربر، به مرور زمان در استفاده از رایانه و نرم‌افزار‌ها، حرفه‌ای می‌شوید و می‌توانید مشکلات خود را به راحتی رفع کنید. حتی اگر نمی‌توانید مشکلات خود را به تنهایی برطرف کنید، از منابع اینترنتی موجود استفاده می‌کنید‌؛ اما به یاد داشته باشید که شما به تنهایی ملزم به رفع هر خطایی که بر اثر بی‌تجربگی شما بروز می‌کند، نیستید! چرا‌که کاربران در بیشتر موارد از تفکرات و پیش‌فرض‌های ذهنی خود استفاده می‌کنند و به جای اصلاح خطا و حل مشکلات‌، مشکلات دیگری ایجاد می‌کنند. در این راه حتما از متخصصان کمک بگیرید.


۷) نصب و آپدیت نرم‌افزارها بلافاصله بعد از انتشار

بعد از نصب هر نرم‌افزار به صورت دوره‌ای آپدیت‌هایی ارائه می‌شود که کاربران بدون هیچ تحقیقی نرم‌افزار را بروزرسانی می‌کنند. خیلی از کاربران نیز با انتشار اولین نسخه یک نرم‌افزار‌، آن را نصب می کنند و با مشکلات زیادی که اصطلاحا به آن‌ها باگ گفته می‌شود رو‌به‌رو می‌شوند. صبر کنید و بعد از گذشت چندین روز و حتی یک تا دو ماه از انتشار بروزرسانی آن را نصب کنید تا در‌صورتی‌که خطایی هم وجود دارد‌، از بین رفته باشد.


۸ ) همزیستی با ویروس‌ها

برخی با بهانه‌هایی مشابه سیستم من با ویروس کار می‌کند یا اینکه ویروس‌ها در کار من مشکلی ایجاد نمی‌کنند‌، از سیستم آلوده به ویروس خود استفاده می‌کنند. در اولین فرصت یک آنتی‌ویروس مناسب نصب کنید و به صورت دوره‌ای سیستم را اسکن (Scan) امنیتی کنید.


۹ ) اتصال به وای‌فای‌های ناشناس

در اماکنی نظیر فروشگاه‌ها و کافی‌شاپ‌ها، امکان اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای (WiFi) به صورت رایگان فراهم شده است و خیلی از مشتریان بلافاصله به این شبکه‌ها متصل می‌شوند تا در وقت و هزینه خود نیز صرفه‌جویی کرده باشند. شبکه‌های وای‌فای رایگان‌، بهترین موقعیت برای هکر‌ها جهت تجاوز به حریم خصوصی افراد است.


۱۰) ضعف در انتخاب پسورد

پسوردی انتخاب ‌کنید که تنها برای خود سیستم تنظیم شده باشد و نه دیگر شبکه های اجتماعی شما.نام دوستان و آشنایان، سال تولد، شماره پلاک ماشین و… مواردی از ضعیف‌ترین پسوردهای ممکن هستند.برای تنظیم‌کردن پسورد، از ترکیب حروف و اعداد استفاده و سعی کنید تعداد کاراکتر‌های پسورد شما تا حد‌امکان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار