اهمّيت و آداب و اعمال :‏ بدان كه اين ماه معروف به نحوست است و براى رفع نحوست هيچ چيز بهتر از تصدّق و ادعيه و استعاذات وارده نيست و اگر كسى خواهد كه محفوظ ماند از بلاهاى نازله در اين ماه در هر روز ده مرتبه بخواند چنان كه محدّث فيض و غيره فرموده: يَا شَدِيدَ الْقُوَى وَ يَا شَدِيدَ الْمِحَالِ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِي شَرَّ خَلْقِكَ يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ يَا لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ‏.
کد خبر: ۱۲۸۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴ 13 November 2015
روز اوّل: سنه ی سى و هفتم شروع به جنگ صفّين شد.

و در اين روز سنه ی شصت و يكم به قولى سر مبارك حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام را وارد دمشق كردند و بنى اميّه آن روز را عيد قرار دادند و آن روزى است كه در آن احزان، ‏تازه مى‏شود؛

كانت مآتم بالعراق تعدها أمويه بالشّام من أعيادها

و در اين روز و به قولى روز سوم سنه ی صد و بيست و يك زيد بن علي بن الحسين شهيد شده‏.(مفاتيح الجنان . فصل هشتم . در اعمال ماه صفر) .

روز سوم: [مستحب است در اين روز دو ركعت نماز‏]

سيّد بن طاوس از كتب أصحابنا الإماميه نقل كرده كه مستحب است در اين روز دو ركعت نماز در ركعت اوّل حمد و إِنَّا فَتَحْنا و در دوم حمد و توحيد بخواند و بعد از سلام صد مرتبه صلوات بفرستد و صد مرتبه بگويد اللَّهُمَّ الْعَنْ آلَ أَبِي سُفْيَانَ‏ و صد مرتبه استغفار كند پس حاجت خود را بخواهد. ( مفاتيح الجنان . فصل هشتم . در اعمال ماه صفر ) .

روز هفتم: [به قولى شهادت حضرت امام حسن مجتبى عليه السّلام‏‏]

به قول شهيد و كفعمى و ديگران و به قول شيخين در روز بيست و هشتم سنه ی پنجاهم شهادت حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام واقع شده و در اين روز سنه 128 ولادت حضرت امام موسى عليه السّلام در أبواء كه نام منزلى است ما بين مكّه و مدينه واقع شده‏.

روز بيستم: روز اربعين.

و به قول شيخين روز رجوع حرم امام حسين عليه السّلام است از شام به مدينه و روز ورود جابر بن عبدالله أنصاري است به كربلاء به جهت زيارت امام حسين عليه السّلام و او اوّل زائر آن حضرت است و زيارت آن حضرت در اين روز مستحب است.

و از حضرت عسكرى عليه السّلام روايت شده كه فرمود: علامات مؤمن پنج چيز است پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شب و روز گزاردن و زيارت اربعين كردن و انگشتر بر دست راست كردن و جبين را در سجده بر خاك گذاشتن و بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ را بلند گفتن.

و شيخ در تهذيب و مصباح زيارت مخصوصه اين روز را از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرده و ما إن شاءالله آن را در باب زيارات نقل خواهيم نمود.

روز بيست و هشتم: سنه ی يازدهم روز وفات حضرت خاتم الانبياء صلّى الله عليه و آله است.‏

و روز وفات روز دوشنبه بوده بالاتّفاق و در وقت وفات سنين عمر مباركش به شصت و سه رسيده بود چهل سال از سنّ شريفش گذشته بود كه وحى بر حضرتش نازل شد و بعد از آن سيزده سال در مكّه مردم را دعوت به خداپرستى نمود و پنجاه و سه سال داشت كه به مدينه هجرت فرمود و در سال دهم هجرت وفات فرمود و أميرالمؤمنين عليه السّلام متوجّه غسل و حنوط آن حضرت شد و بعد از تغسيل و تكفين بر آن جناب نماز گزارد پس دسته دسته اصحاب آمدند و بدون امام بر آن حضرت نماز گزاردند و حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام آن جناب را در حجره ی طاهره در همان محلّى كه از دنيا رفته بود، مدفون ساخت (از أنس بن مالك روايت است كه: چون از دفن پيغمبر صلّى الله عليه و آله فارغ شديم، حضرت فاطمه عليها السّلام سوى من آمد و گفت: اى انس چگونه نفس شما همراهى كرد كه خاك به صورت پيغمبر خدا صلّى الله عليه و آله بريزيد پس گريست و فرمود:

يَا أَبَتَاهْ أَجَابَ رَبّاً دَعَاهُ

يَا أَبَتَاهْ مِن رَبِّهِ مَا أَدْنَاهُ‏ (إلخ) و لنعم ما قيل‏

اى دو جهان زير زمين از چه ‏اى

خاك نه ‏اى خاك نشين از چه ‏اى‏

و به روايت معتبر است كه: آن مخدّره مشتى از خاك پاك آن قبر مطهر گرفت و بر ديدگان گذاشت و گفت‏:

مَاذَا عَلَى الْمُشْتَمِّ تُرْبَةَ أَحْمَدَ

أَنْ لَا يَشَمَّ مَدَى الزَّمَانِ غَوَالِيَا

صُبَّتْ عَلَيَّ مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا

صُبَّتْ عَلَى الْأَيَّامِ صِرْنَ لَيَالِيَا

و شيخ يوسف شامى در در النظيم نقل كرده كه: آن حضرت اين اشعار را در مرثيه پدر فرموده‏:

قُلْ لِلْمُغَيَّبِ تَحْتَ أَثْوَابِ [أَطْبَاقِ‏] الثَّرَى

إِنْ كُنْتَ تَسْمَعُ صَرْخَتِي وَ نِدَائِيَا

صُبَّتْ عَلَيَّ مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا

صُبَّتْ عَلَى الْأَيَّامِ صِرْنَ لَيَالِيَا

قَدْ كُنْتُ ذَاتَ حِمًى بِظِلِّ مُحَمَّدٍ

لَا أَخْشَ مِنْ ضَيْمٍ وَ كَانَ حِمَالِيَا

فَالْيَوْمَ أَخْضَعُ لِلذَّلِيلِ وَ أَتَّقِي

ضَيْمِي وَ أَدْفَعُ ظَالِمِي بِرِدَائِيَا

فَإِذَا بَكَتْ قُمْرِيَّةٌ فِي لَيْلِهَا

شَجَناً عَلَى غُصْنٍ بَكَيْتُ صَبَاحِيَا

فَلَأَجْعَلَنَّ الْحُزْنَ بَعْدَكَ مُونِسِي

وَ لَأَجْعَلَنَّ الدَّمْعَ فِيكَ وِشَاحِيَا

روز آخر ماه سنه ی دويست و سه به قول شيخ طبرسى و ابن أثير، شهادت امام رضا عليه السّلام واقع شده به انگور مسموم سنّ مباركش به پنجاه و پنج رسيده بود و قبر شريفش واقع شده در خانه ی حميد بن قحطبه در قريه سناباد از ارض طوس و در آن خانه قبر رشيد است.

وقايع :

1 صفر سال 37 ه.ق : شروع جنگ صفّين.

7 صفر سال 128 ه.ق : 128 ولادت حضرت امام موسى عليه السّلام در أبواء كه نام منزلى است ما بين مكّه و مدينه.

20 صفر سال 61 ه.ق : روز اربعين‏ حضرت سیّدالشّهدا و شهید الشّهدا اباعبدالله الحسین علیه السّلام و به قول شيخين روز رجوع حرم امام حسين عليه السّلام است از شام به مدينه و روز ورود جابر بن عبدالله أنصاري است به كربلاء به جهت زيارت امام حسين عليه السّلام.

28 صفر سال 11 ه.ق : روز وفات حضرت خاتم الانبياء صلّى الله عليه و آله.

28 صفر سال 50 ه.ق : شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام.

آخِر ماه صفر سال 203 ه.ق : شهادت حضرت امام علی بن موسی الرّضا علیهما السّلام.

29 یا 30 صفر (بر اساس این که ماه صفر 29 یا 30 روزه باشد) در هر سال، سال روز شهادت امام علی الرّضا علیه السّلام می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار