مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: اجرای طرحهای روستایی استان در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت قبل سه برابر شده که بخشی از آنها با مشارکت مردم بدلیل اعتماد به دولت و دهیاری ها انجام شده است.
کد خبر: ۱۲۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ 09 November 2015

به گزارش تابناک یزد،هادی مقیمی  در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود 368 روستای دارای شورا در استان که 354 مورد آن دهیاری دارد ، اظهار کرد : در دولت یازدهم برنامه مدون و منسجمی برای تحول در روستا تدوین شده که ما در استان پیگیر آن هستیم.

وی افزود: با وجود مناسب نبودن وضعیت بودجه کشور با رایزنی هایی که با وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری انجام شده بودجه های خوبی برای اجرای طرحهای روستایی استان یزد جذب شد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد با اشاره به سه برابر شدن طرحهای روستایی در یک و نیم سال گذشته اضافه کرد: برای سالجاری 523طرح در روستاها دیده شده که 170طرح آن تاکنون اجرا شده و مابقی نیز تا پایان سال به پایان می رسد.
مقیمی گفت: در سال گذشته از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری 50میلیارد ریال به استان اختصاص یافت که با توجه به شرایط بودجه 40درصد آن جذب شد.
این مسئول افزود: در حوزه تامین ماشین آلات عمرانی دهیاری ها نیز از سال گذشته 50میلیارد ریال به روستاها اختصاص یافته که بخشی از آنها شامل 61دستگاه خودرو نیسان ، مینی لودر و خودرو جمع آوری زباله خریداری شده و روز سه شنبه 19آبان تحویل دهیاری ها می شود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد درباره سایر اعتبارات نیز اظهار کرد: 110میلیارد ریال نیز برای تهیه قیر یارانه ای ویژه روستاها اختصاص یافت که با خرید آن و آسفالت کوچه ها و خیابانهای روستایی انقلابی در این حوزه در استان یزد اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین علاوه بر این بودجه ها 350میلیارد ریال به استان اختصاص یافت که 170میلیارد ریال آن جذب شد و با توجه به اهمیت حساب های مالی بر شفافیت حسابها تاکید کرده ایم.
به گفته مقیمی در همین خصوص به عنوان نخستین استان کشور حسابهای دهیاری های استان را تا پایان سال 91 بروزرسانی کردیم و در حال انتخاب حسابرس برای بررسی سالهای بعدی هستیم و در این زمینه سایر استانها در حال بروزرسانی سالهای 85 تا 87 هستند.
** رشد 13درصدی بیمه شدگان روستایی استان
این مسئول در ادامه درباره دیگر فعالیتهای این دفتر گفت: دفتر روستایی در سال گذشته و برای نخستین بار با همکاری و مشارکت دفتر امور بانوان استانداری طرح شناسایی شبکه زنان فعال روستایی را در سطح استان اجرا کرد.
مدیرکل امور روستایی استان یزد اضافه کرد: در سال گذشته در پوشش بیمه ای روستاییان نیز با رشد 13 درصدی روستاییان، توانستیم جمعیت بیمه شده روستایی را به 80 درصد برسانیم.
وی همچنین با اشاره به مشکلات دهیاران در اجرای طرحها به دلیل بیمه نبودن از پوشش بیمه مسئولیت تمام دهیاران استان و ماشین آلات دهیاری ها و شوراها و تجهیز دهیاری ها به ماشین آلات مورد نیاز برای خدمات رسانی به ورستاها خبر داد.
مقیمی با اشاره به افزایش ارتباط دفتر روستایی با مردم در دولت یازدهم گفت: در این مدت به روستاها سفر کرده ایم و شاید معادل 10سال گذشته به روستاها رفته ایم و از نزدیک مشکلات مردم را بررسی کرده ایم.
وی از دیگر اقدامات دفتر روستایی استان در یک سال گذشته را نظارت مستمر و آنلاین طرحهای روستایی ، اجرا و ساخت 9 باب خانه بهداشت، شناسایی مسیرهای روستایی برای تدوین سند حمل و نقل روستاهای استان و تجهیز بخشی از آنها به ناوگان حمل مسافر و بار، خرید و ساخت ساختمان برای 20دهیاری و برگزاری دوره های اموزشی تخصصی ویژه دهیاران و اعضای شوراهای روستایی به میزان 51 هزار نفر ساعت عنوان کرد.
** الکترونیکی کردن پرونده ها در کمیسیون ماده 99 روستاها
رئیس کمیسیون ماده 99 در ادامه به ساخت و سازهای روستایی بویژه در مناطق ییلاقی اشاره کرد و گفت: برای این منظور کمیسیون ماده 99 در استان بعد از حدود دو سال رکود که منجر به راکد شدن یکهزار و 900 پرونده در این کمیسیون شده بود را فعال کردیم و در آن از سال گذشته تاکنون در مجموع سه هزار پرونده رسیدگی شد.
مقیمی یادآور شد: خوشبختانه در این کمیسیون با توجه به تهیه جدول ضرایب جرائم و شفافیت آن و نیز الکترونیکی شدن پرونده ها تاکنون هیچگونه نقض احکام نداشته ایم.
وی با اشاره به عملکرد خوب شرکت تعاونی دهیاری های استان در سال گذشته بویژه در نمایشگاه تهران اظهار کرد: خوشبختانه در نمایشگاه بین المللی تهران از بین 700 شرکت تعاونی دهیاری های کشور، عناوین اول و پنجم به ترتیب به دهیاری های اردکان و میبد رسید.
وی تاکید کرد: این تعاونی ها برای خودکفایی و دسترسی بیشتر دهیاری ها به منابع مالی بیشتر برای اجرای طرحهای عمرانی در روستاها تصویب و فعال شده و نمونه آن تعاونی اردکان با سرمایه 120میلیارد ریالی در حوزه آهک صنعتی ، تعاونی اردکان در حوزه حمل و نقل ، شهرک حمل و نقل خرانق در مسیر عقدا- اردکان که با حضور 12شرکت ،کارگاه ماسه و شن مهریز و تفت و میبد، مجتمع گردشگری خانه گلشن و چند واحد تولید زیلو در میبد ، کارخانه های تولید مرغ گوشتی ،واحد تولید خوراک دام نیر ،کارخانه تولید آجر و گلخانه در ابرکوه است.
این مسئول در ادامه به اشاره به پیگیری تدوین سند توسعه روستاهای استان گفت: بر اساس این سند هر روستا ماموریت محور خواهد شد و در یک حوزه مثل گردشگری فعالیت و سرمایه گذاری خواهد کرد.
** تشکیل شورای مشورتی توسعه روستایی در استان برای نخستین بار در کشور
مدیرکل امور روستایی استانداری یزد از تشکیل شورای مشورتی توسعه روستایی خبر داد و گفت: تشکیل شوراهای مشورتی توسعه روستایی یکی دیگر از اقدامات ابتکاری دفتر روستایی استان یزد است که برای نخستین بار در کشور و به صورت آزمایشی در 21 روستای استان اجرا می شود و امیدواریم از این طریق از نظرات و توان نخبگان روستاها اعم از ساکن روستا یا مهاجرت کرده به شهرها، برای توسعه روستای خودشان بهره گیریم.
وی اضافه کرد : اعضای این شوراها که نخبگان فکر ، دانشگاهی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی و ورزشی حضور خواهند بود تنها نقش مشاوره داشته و نقش اجرایی ندارند.
** نمایشگاه توانمندی های روستاییان استان را در 368غرفه برپا می کنیم
مقیمی درباره ارزیابی نخستین نمایشگاه توانمندیهای روستاییان و حضور استان یزد در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در نوع خود بی نظیر بود و استان یزد نیز حضور موفقی داشت.
این مسئول با اشاره به طراحی نمایشگاه استانی توانمندی های استان یزد افزود: قرار است تا پایان سال یک نمایشگاه استانی با حضور تمامی روستاهای استان برگزار کنیم .
وی اضافه کرد: در این نمایشگاه که در نوع خودش جالب است و برای نخستین بار در کشور اجرا خواهد شد 368 غرفه از روستاهای استان خواهیم داشت که هر روستا می تواند در آن خلاقیت ها ، تولیدات ، نوآوری ها ، محصولات و ظرفیت ها در قالب عرضه و فروش به نمایش بگذارد.
** استان یزد رتبه نخست کشور در اجرای طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی
مدیرکل امور روستایی استانداری یزد درباره وضعیت اجرای طرح مشارکت مردم روستایی در راه اندازی واحدهای تولیدی گفت: در این بخش درکشور پیشتاز بوده و رتبه نخست کشور را در میان استانها داریم به گونه ای که نخستین مورد آن در روستای گردکوه مهریز با اعتباری افرون بر 90 میلیارد ریال با همراهی مردم این روستا در راه اندازی نیروگاه برق با حضور دکتر رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به بهره برداری رسید.
مقیمی افزود: این نیروگاه با مشارکت 300خانوار این روستا در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع در چهار خط 500 کیلوواتی ساخته خواهد شد که شامل 1880 پنل با ظرفیت 240 وات با چیدمان دوبل در کنار هم است .
وی درباره وضعیت تعداد خانوار مشارکت کننده و تسهیلات این طرح نیز گفت : در حال حاضر 15طرح مشارکت به کمیته استانی رسیده که هفت مورد آن را تصویب کرده ایم و تسهیلات با بازپرداخت دو سال دوران مشارکت، یک سال تنفس و از سال چهارم به مدت پنج سال انجام می شود.
به گفته این مسئول ،اگر مشارکت 25 خانوار روستایی داشته باشیم، 40 درصد آورده نقدی را می طلبد که در این صورت 60 درصد الباقی را دولت تامین می کند با هفت میلیارد ریال ،50 خانوار روستایی باید 35 درصد آورده داشته باشند دولت 65 درصد مابقی را تامین و تا سقف 10 میلیارد ریال تسهیلات خواهد داد و اگر تعداد خانوار به 100 برسد مشارکت مردم 30 درصد و دولت 70درصد و سقف تسهیلات نیز تا 20 میلیارد ریال افزایش می یابد.
مقیمی اضافه کرد: اگر تعداد خانوار 150 باشد سهم مردم 25 درصد و سهم دولت 75درصد به اضافه 30 میلیارد ریال سقف تسهیلات ارائه خواهد شد البته اگر تعداد خانوار به 200 برسد میزان مشارکت مردم 5 درصد کاهش و سهم دولت 5 درصد افزایش می یابد ضمن آنکه سقف تسهیلات نیز به 40میلیارد ریال می رسد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استان یزد ادامه داد: حال اگر تعداد خانوار بیش از 200خانوار باشد سهم مشارکت مردم 20 درصد و دولت نیز 80درصد است اما در اینجا سقف تسهیلات نداریم و به هر میزان که نیاز باشد تسهیلات ارائه می شود ضمن آنکه اگر شرکت دانش بنیان باشد به شرط استقرار در روستا تنها با 15درصد آورده می تواند در این طرح شرکت کند.
وی اظهار امیدواری کرد تا با اجرای این طرح ها از مهاجرت روستاییان به شهرها کاسته و حتی در سال های آتی شاهد توقف آن باشیم.
** طراحی زمین ورزش برای همه روستاهای استان
رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان یزد درباره وضعیت ورزش در مناطق محروم استان گفت: از چندی قبل در طرحهای مختلف و نیمه تمام ورزش روستا ورود کرده و تلاش شده تا طرحها زودتر به پایان برسد.
مقیمی افزود: از سال گذشته طرحی را برای تمامی روستاهای دارای شورای و دهیاری استان با عنوان زمین ورزش طراحی کردیم که در قالب آن یک زمین وزرشی برای ورزشهای ساحلی ساخته شود.
به گفته وی ساخت هر کدام از این زمین ها 100میلیون ریال هزینه نیاز دارد و تاکنون 70زمین ورزش ساحلی در روستاها با همکاری دهیاری ها ساخته شده و در 298 روستای مابقی نیز بر اساس برنامه سه ساله ساخته خواهد شد.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی و پخت غذا در مناطق روستایی و عشایری استان به منظور ایجاد نشاط و تحرک در این مناطق محروم گفت: قصد داریم تا پایان سال هر بخشی در هر فصل یک جشنواره داشته باشد و اگر بر مبنای 21جشنواره سال قبل حساب کنیم در سال آینده 84جشنواره خواهیم داشت که شروع از خرانق بوده و آخرین آن در سال جاری در خاتم با عنوان 'دا' و مادر بوده است.
وی از دیگر برنامه های این هیأت در روستاها را تدوین شناسنامه بازی های بومی و محلی عنوان کرد که در حال پیگیری است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در پایان با تقدیر از استاندار و معاون عمرانی و بخشداران و دهیاران گفت: هم اکنون در استان یزد 3 هزار نفر به صورت مستقیم در مجموعه های مختلف به مردم روستاها خدمت رسانی می کنند.
استان یزد یک میلیون و 60 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 18 درصد آن جمعیت روستایی است.
این استان 1143 روستا دارد که 1025 روستا دارای سکنه دائمی و 118 روستا نیز سکنه فصلی است.
در روستاهای 22 استان کشور سطح درآمدی مردم کمتر از هزینه های زندگی است و در پنج دهه اخیر بدلیل مشکلات موجود در روستاها بیش از 34 هزار روستا و آبادی در کشور تخلیه شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار