معاون استاندار خراسان رضوی گفت: وزارت راه و شهرسازی برای دو قطعه از مسیر خط‌‌ آهن مشهد ـ گرگان پیمانکار مشخص کرده، اما به دلیل کمبود اعتبارات هنوز اجرایی نشده است.
کد خبر: ۱۲۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ 09 November 2015
محمد مقدوری در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اهمیت موضوع شهرسازی اظهار کرد: امروز بحث شهرسازی دارای اهمیت ویژه‌ای در کشور و به‌‌ ویژه در شهر مشهد است.

وی با بیان اینکه موضوع شهرسازی از چهار جنبه دارای اهمیت است، گفت: شهرسازی باید تجلی انعکاس فرهنگی و اجتماعی باشد، به نوعی شهرها باید معرف اعتقادات و فرهنگ رفتاری جامعه باشند، موضوع دوم نیز بحث تأمین خدمات و کارکردهای شهری است که باید در تأمین خدمات مورد نیاز مانند حمل‌ونقل و تأسیسات شهری مانند پارک‌ها اقدام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در بحث شهرسازی موضوع ارائه اطلاعات شفاف به مردم و مسئولان بسیار حائز اهمیت است و از یک ماه گذشته تصمیم گرفتیم که تمام مصوبات کمیسیون ماده 5 باید بعد از 24 ساعت منعکس شود.

* طرح‌های جامع در جهان جایگاهی ندارد

وی درباره طرح جامع شهر مشهد گفت: طرح جامع سوم شهر مشهد هم‌اکنون در حال اجرا است درحالی که در بسیاری از کشورها این موضوع ریشه 300 ساله دارد، این طرح با عمر کوتاه خود در مشهد نیازمند تسهیل در اجرا است البته امروز دیگر طرح‌های جامع در دنیا جایگاهی ندارد زیرا نمی‌توان با وجود بالا بودن سرعت پیشرفت، یک طرح را برای اجرا طی 20 سال طراحی کرد.

مقدوری با اشاره به مدیریت واحد شهری اظهار کرد: هماهنگی و نزدیکی سیاست‌های اجرایی با مدیریت شهری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در واقع مدیریت یکپارچه شهری هماهنگ شدن بیشتر مدیریت در شهر است.

افتتاح 6 هزار واحد مسکن مهر استان تا پایان آذر

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت مسکن مهر استان گفت: 120 هزار واحد مسکن مهر در سطح استان در دست احداث بوده که حدود 73 هزار واحد به بهره‌برداری رسیده و 47 هزار واحد نیز در دست احداث است، تعداد شش هزار واحد بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که تا پایان آذرماه افتتاح می‌شود و امیدواریم تا پایان سال 95 یا نهایت در نیمه اول سال 96 تمام واحدهای مسکن مهر را به بهره‌برداری برسانیم.

مقدوری بیان کرد: ما در برخی از مقاطع بیش از 200 طرح در شورای عالی شهرسازی داشتیم که این موضوع به شدت در حال کاهش بوده و برخی از طرح‌هایی که امروز به شورای عالی شهرسازی می‌آید چهار سال پیش مصوب شده و هنوز ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه در ورودی‌های شهر مشهد با ضعف‌هایی مواجه هستیم، گفت: البته اقدامات خوبی در دهه اخیر در مورد ورودی‌های شهر مشهد انجام‌ شده و شهرداری نیز اخیراً مدیریت محور آزادی را تشکیل داد همچنین پیگیری‌های مناسبی در زمینه مناسب‌سازی فضا در ورودی‌های شهر مشهد در حال انجام است.

مقدوری در مورد مطالبات شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی نیز تصریح کرد: بحث مطالبات شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی باید در حساب‌های فی‌مابین شهرداری و دستگاه‌های موردنظر قرار گیرد که امیدوارم با تعاملات بیشتر این موارد حل شود.

تخصیص 77 درصدی بودجه 9 ماهه نخست امسال

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در ارتباط با بودجه استان اظهار کرد: در 6 ماه نخست امسال، تخصیص اعتبارات ما از 50 درصد، 48.5 درصد بود که در تخصیص 9 ماهه ابتدایی امسال خوشبختانه 77 درصد از 75 درصد بودجه استان تخصیص یافته که قطعاً با شرایط بهتری مواجه هستیم البته در 6 ماهه نخست سال 94 سرجمع اعتبارات از ردیف‌های مختلف استانی 30 درصد بوده است.

3 درصد از اعتبارات عمرانی استان به مشهد2017 اختصاص می‌یابد

مقدوری در مورد مشهد 2017 نیز گفت: ما مصوبه‌ای را در شورای برنامه‌‌ریزی مشهد 2017 داشتیم که بر اساس آن باید سه درصد از بودجه عمرانی استان به پروژه‌های استانی مشهد 2017 تعلق گیرد در حوزه ملی نیز کارگروه عمرانی مشهد 2017 با حضور وزیر راه شهرسازی تشکیل‌شده اما هنوز با همه پیگیری‌ها اعتبار ویژه ملی برای مشهد 2017 تحقق نیفتاده است.

مقدوری با اشاره به وضعیت حاشیه شهر مشد اظهار کرد: حاشیه شهر مشهد موضوعی مهم در حوزه شهرسازی است که این موضوع توسط شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی در حال پیگیری است، هم‌اکنون بسته پیشنهادی 2 هزار و 160 میلیارد تومانی درباره حاشیه شهر مشهد به دولت ارائه شده است همچنین اخیرا جلسه‌ای با مدیران شهرداری و استانداری در تهران داشتیم که قرار شده بسته‌ای 58 میلیارد تومانی تا یک ماه آینده به هیئت دولت ارائه شود.

انتخاب پیمانکار راه آهن مشهد به گرگان

وی به آخرین وضعیت راه‌آهن مشهد گرگان اشاره کرد و گفت: این پروژه به دلیل تأمین مالی از طریق فاینانس چین و تحریم‌ها معطل‌مانده اما امیدواریم با مسائل پساتحریم این مشکلات حل شود، همچنین وزارت راه و شهرسازی برای دو قطعه از این مسیر پیمانکار مشخص کرده اما به دلیل کمبود اعتبارات هنوز اجرایی نشده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارخراسان رضوی در مورد برقی کردن قطار مشهد به تهران نیز تصریح کرد: قرار بر این بود که این خط نیز از طریق فاینانس چین احداث شود، موضوع برقی کردن قطار مشهد به تهران در سفر اخیر استاندار خراسان رضوی به تهران پیگیری و ملاقاتی نیز با رئیس صندوق توسعه ملی برگزارشد که وی نیز وعده‌های خوبی در این زمینه داده است

مقدوری ادامه داد: فردا نیز قرار است جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس صندوق توسعه ملی برای موضوع برقی کردن قطار مشهد به تهران انجام شود که امیدوارم نتایج خوبی داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد افتتاح کتابخانه مرکزی شهر مشهد نیز تصریح کرد: امیدواریم در هفته دولت سال آینده شاهد افتتاح کتابخانه مرکزی شهر مشهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار