مدیرکل دامپزشکی قزوین:
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: به منظور جلوگیری از انتشار بیماری‌های طیور، ساماندهی پرنده فروشان بازار قزوین در دستور کار دامپزشکی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹ 07 November 2015
به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نقیبی روز شنبه در جلسه بررسی وضعیت بیمارهای دام و طیور که با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی در اداره دامپزشکی قزوین برگزار شد، اظهارداشت: خرید وفروش طیور بومی یکی از عوامل عمده انتشار بیماریهای طیور محسوب می شود لذا نظارت و کنترل این امور ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: باید خطر آلودگی و انتشار بیماری ناشی از خرید و فروش و نقل و انتقال غیر مجاز پرندگان برای فعالان این عرصه اطلاع رسانی و منعکس شود تا بتوانیم بیمارها را با کمک فروشندگان طیور کنترل کنیم.

نقیبی یادآورشد: در حال حاضر محل خرید و فروش طیور بومی در ضلع جنوبی بازار قزوین شرایط بهداشتی مناسبی ندارد و ادامه فعالیت این صنف تهدیدی برای صنعت طیور استان محسوب می شود.

وی گفت: تجمیع مراکز خرید و فروش پرندگان در حاشیه شهر یکی از راهها برای کنترل فعالیت فروشندگان و نیز بیمارهای طیور است تا بتوان نظارت دقیقی توسط کارشناسان دامپزشکی بر فروش پرندگان صورت داد.

وی افزود: با این روش می توانیم در صورت مشاهده موارد مشکوک ضمن نمونه برداری و انجام آزمایش های لازم در مدت چند ساعت در آزمایشگاه دامپزشکی استان اقدام مناسب را برای جلوگیری از گسترش بیماری انجام دهیم.

نقیبی ضمن تشکر از همکاری دهیاران، اعضا شورای روستاها و مسئولان خانه های بهداشت روستایی با دامپزشکی استان گفت: اداره کل دامپزشکی با همکاری دستگاههای اجرایی، اتحادیه ها وتعاونی های پرورش طیور استان اقدامات موثری را در راستای پیشگیری از شیوع بیماریهای طیور در سطح استان انجام داده و در فصل سرما، همزمان با مراقبت فعال، نیازمند تداوم این همکاری ها است.

در ادامه علیرضا اکبرشاهی معاون سلامت دامپزشکی استان با اشاره به بیماری طاعون نشخوار کنندگان اظهار کرد: تاکنون این بیماری در قزوین مشاهده نشده و امیدواریم با اقدامات پیشگیرانه و همکاری دستگاه های اجرایی از سرمایه های طبیعی استان صیانت شده و از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.

رضا زاده رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان نیز با تشریح اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: همزمان با انتشار خبر مشاهده مواردی از طاعون نشخوارکنندگان در استانهای همجوار، اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدامات پیشگیرانه را با همکاری دامپزشکی انجام داده است.

زینالی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین نیز پیشگیری و درمان بیماری در حیات وحش را به دلیل پراکندگی گله ها دشوار دانست و گفت: اداره کل دامپزشکی استان با واکسیناسیون دام های اهلی ۱۵۹ روستا در مجاورت محل هایی که گزارش PPR آنها دریافت شده اقدامات پیشگیرانه را انجام داده است.

دراین جلسه نمایندگان دستگاههای اجرایی در خصوص مکان یابی برای استقرار مراکز خرید و فروش پرندگان دیدگاه های خود را مطرح کردند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار