"حسین عبدالعزیزی"
کد خبر: ۱۲۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 31 October 2015
تابناک گیلان: همانطور که می دانیم رسانه ی ملی، وسیله‌ ای است برای سوق دادن شهروندان جامعه به فرهنگ اسلامی، ابزاری برای معرفت و آشنایی مردم با درخشندگی های اسلامی و انسانی است، و بی شک امروزه، نقش و تأثیر رسانه ها به ویژه رسانه های مکتوب، مطبوعات، خبرگزاری ها، رسانه های دیداری و شنیداری همچون صدا و سیما، فضای مجازی، شبکه های عظیم اطلاع رسانی اینترنتی و نرم افزاهایی همچون واتس آپ، تلگرام، لاین، وایبر و غیره، از بمب اتم بیشتر است.

البته باید تاکید کرد که همواره اثرگذارترین مجموعه ی فرهنگی در کشورمان، رسانه ی ملی و عمومی می باشد و نباید از این نکته غافل شد که جنگ واقعی جهان پیچیده ی امروز، جنگ رسانه هاست، و تهاجم خبری، تبلیغی، فرهنگی و اخلاقی رسانه های تحت کنترل و حمایت زورمندان جهانی به ملت ها به ویژه کشور عزیزمان ایران، در اوج خود قرار دارد که نقش رسانه ی ملی در تقابل با این رسانه ها بسیار حائز اهمیت است.

همچنین باید اذعان کرد که صدا و سیما، عهده دار یکی از حساس ترین و مهم ترین وظایف انقلاب و کشور یعنی تبلیغ است.

مسئله ی رساندن پیام انقلاب، یکی از اساسی ترین مسائل انقلاب است که باید از طریق صدا و سیما به گوش ملت برسد.

البته باید تصریح کرد که نقش رسانه ی ملی در هدایت جامعه به عنوان یک دستگاه تأثیرگذار بر رفتار، اندیشه های سیاسی، عقاید مذهبی و فرهنگ عمومی مردم، بی بدیل است.

ناگفته نماند که هدف رسانه ی ملی، تأثیر گذاشتن بر روی انسان ها و کشاندن آنها به سمت آن انسانی است که اسلام و بینش انقلابی اسلامی می خواهد و آن انسان را بسازد و به وجود بیاورد که غفلت از این مهم، یک نوع آفت برای رسانه محسوب می شود.

و ذکر این نکته ضروری ست که به فرموده ی رهبر معظم انقلاب اسلامی، رسانه ها مى توانند زمینه ‌ساز گفتگوى آزاد و دو جانبه و چند جانبه‌ى بین ملت ها باشند و این یکى از بزرگ ‌ترین امتیازات رسانه‌ هاى عمومى و فراگیر است.

همچنین رسانه ها مى‌توانند به صورت اخلاقى و استدلالى، مفاهیم ملت ها را میان یکدیگر تبادل کنند و داد و ستد معنوى، اخلاقى و فرهنگى کنند و این مسئله‌ى بسیار ارزشمندى است.

البته ایشان بارها فرموده اند که رسانه ها با مسائل کشور، مسئولانه برخورد کنند، و این امر به این دلیل است که دشمن مى‌خواهد مطالب خود را در بین مردم به ‌دروغ و فریب انتشار دهد.

دشمن قسم خورده ی انقلاب اسلامی مى‌خواهد در فضاى فکرى و فرهنگى جامعه ی ما، اختلاف ایجاد کند و در داخل کشور توسط مطبوعات، رسانه‌ها و تریبون ها، به خورد مردم دهد و این خطاى بسیار بزرگى است که چنانچه عمداً و با توجّه صورت گیرد، خیانت بزرگى است، و اگر از روى غفلت باشد، خطاى بزرگى است و باید خیلى آگاه و مراقب بود.

و در پایان باید گفت که درحال حاضر در شرایطی واقع شده ایم که فرهنگ عمومی بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی و عقیدتی، دستخوش تغییر و دگرگونی است ؛ یعنی عرصه ی فرهنگ عمومی امروز یک عرصه ی کاملاً رقابتی است و کسانی می توانند در عرصه های رقابت حضور پیدا کنند که بتوانند از قانونمندی های عرصه ی رقابت استفاده کنند و آن قانونمندی ها را خوب بشناسند و منطبق با عملکرد آن قانونمندی ها حرکت کنند و این عرصه در تمام امور سیاسی اقتصادی و حتی در امور روزمره و جاری صادق است.

البته در شناخت این عرصه، آنچه اثر را بیشتر می کند، این است که از طرفی، پیام نگرش و ارزشی به گونه ای به عنوان فرهنگ و آن هم فرهنگ عمومی به مخاطبان ارائه شود که منطبق با نیازهای عموم جامعه باشد ؛ یعنی جامعه نسبت به آن پیام فرهنگ و ارزش، احساس نیاز بکند و از سویی زمانی می توانیم موفق شویم که بتوانیم آن پیام ارزش را به نحوی شایسته برای مخاطب اطلاع رسانی کنیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار