نگاهی به مطبوعات روز تهران
تهران به عنوان پایتخت اداری و سیاسی کشور میزبان انتشار جراید بسیاری است و مهترین اخبار کشور نیز در این شهر پهناور رقم می‌خورد. خالی از لطف نیست سری به کیوسک مطبوعاتی از نگاه تابناک بزنید و درجریان مهمترین مطالب این روزنامه ها قرار گیرید.
کد خبر: ۱۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۸ 09 March 2015

تابناک تهران در نظر دارد هر روز صبح گزیده مطبوعات کشور را برای مخاطبین خود عرضه کند.

مهمنرین و بیشترین حجم تیترهای یک روزنامه‌های امروز به سخنرانی دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین و فعالان محیط زیست اختصاص یافته است. روزنامه اعتماد با تیتر اتمام حجت رهبر انقلاب سخنرانی معظم له را منتشر کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، حل مسائل و مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست اندازی به جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاههای مرتبط دانستند و تأکید کردند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با  تهیه سند ملی محیط زیست و  پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروتهای عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسئولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تأکید کرده اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است.

حضرت آیت الله خامنه ای، چالش زیست محیطی را چالشی فراگیر در سراسر جهان برشمردند و با اشاره به آثار بلندمدت مسائل زیست محیطی، خاطرنشان کردند: تجربه‌های کشورهای مختلف نشان می دهد بسیاری از مشکلات محیط زیستی قابل پیشگیری و دارای راه حل هستند.

ایشان به عنوان نمونه به موضوع آلودگی هوا در کلان شهرها و پدیده ریزگردها اشاره و تأکید کردند: این مشکلات، با صبر و حوصله و تدبیر و پیگیری لازم، قابل حل هستند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله‌ی این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.

رهبر انقلاب اسلامی هوا، آب و خاک را سه عنصر اصلی در محیط زیست برشمردند و گفتند: برای حل مسائلی همچون آلودگی هوا در کلان شهرها، و پدیده گرد و غبار و همچنین کمبود آب و فرسایش خاک، بیشتر از تبلیغات، باید کار و تلاش جدی و پیگیری مستمر انجام داد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به جنگل ها و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک، از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند و افزودند: دستگاههای مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول ، مقابله کنند.

ایشان پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر  در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است افزودند: تهیه سند ملی برای محیط زیست، پیوست محیط زیستی برای همه طرح های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم انگاری تخریب محیط زیست، و تقویت نظارت های بی اغماض از مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و مقابله با سود جویان و قانون شکنان است.
حضرت آیت الله خامنه ای، نقش آفرینی مردم برای حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی در جامعه بوسیله رسانه ملی را مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: مطالبی که باید بیان شوند، امروز گفته شد و از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاهها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می کنند و کدام دستگاهها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی دهند.

از دیگر موضوعات جذاب روزنامه‌های امروز تهران پرداختب به موضوع دادگاه دادستان سابق تهران است. قرار است سعید مرتضوی پنجم اردیبهشت سال آینده در دادگاه برای پاسخ گویی درباره اتهاماتش حاضر شود. آرمان در اینبار می‌نویسد: . سعید مرتضوی در پرونده کهریزک علاوه بر اتهام «مشارکت در بازداشت غیرقانونی»، اتهام دیگری مبنی بر «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود» داشت که شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران در همین رابطه سعید مرتضوی را به پرداخت 200هزار تومان جزای نقدی محکوم کرد. شعبه 38 دیوان‌عالی کشور به این قسمت از پرونده ایراد گرفت و به همین دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی در شعبه هم‌عرض، به دادگاه کیفری استان تهران ارسال کرده است. بخش دیگری که قرار است در این شعبه مورد رسیدگی قرار گیرد، در ارتباط با شکایت اولیای‌دم مرحوم روح‌الامینی (از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک) به اتهام معاونت در قتل است.

روزنامه ایران عکس یک صفحا اول خود را به موضوع تظاهرات علیه نتانیاهو در بلاویو قرار داده و با عنوان تل آویو، صحنه بزرگترین تظاهرات علیه نتانیاهو آورده است: این تظاهرات که توسط سازمان «میلیون هندز» سازماندهی شده بود کمپینی برای توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین و ایجاد کشور فلسطین است. پلیس اعلام کرد، بیش از 25 هزار معترض در میدان اسحاق رابین تل‌آویو تجمع کرده بودند. سازمان دهندگان این اعتراض نیز گفتند، ده‌ها هزار نفر در این راهپیمایی اعتراضی شرکت کردند. یکی از سازمان‌دهندگان در این باره گفت: این تظاهراتی برای در خواست تغییر سیاستگذاری‌ها و توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین است. این تظاهرات یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های اعتراضی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است که قصد دارد در انتخابات 17 مارس 2015 شرکت کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک خود با عنوان شناسایی 14 رکودسازبورسی با بررسی ریشه‌های رکود 14 ماهه بازار سهام آورده است: در واقع در 14 ماه اخیر 14 عامل اساسی به افت 5/ 28 درصدی نماگر اصلی بازار سرمایه منجر شده است. مذاکرات و مسائل هسته‌ای، اثرات مستقیم و غیر‌مستقیم تحریم‌ها، وضعیت اقتصاد جهانی، افت قیمت نفت، رکود اقتصادی و کاهش تورم، نوسانات در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، عوارض سنگ‌معدنی‌ها، نابسامانی در قیمت‌گذاری صنایع مختلف از قبیل خودرو، سیمان و...، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، نرخ سود بانکی، نوسانات بازارهای موازی، محدودیت‌های معاملاتی در بازار، توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی از قبیل پالایشگاه‌ها و در نهایت کاهش نقدینگی از جمله عوامل تاثیر‌گذار بر افت 14 ماه اخیر بورس هستند.

روزنامه شرق در تیتر اول خود با عنوان رحیمی را حلال کردم، احمدی‌نژاد را نه در مصاحبه ای با مدیرعامل اسبق بیمه ایران آورده است: سال ٨٦ بود که دستورِ برکناری ناگهانی مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بیمه ایران، توسط محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور وقت ایران، غوغایی عظیم در شهر به پا کرد. غوغا و هتک‌حرمتی که چنان برپایه ادعایی کذب استوار بود که هشت‌سال بعد، دامن نزدیک‌ترین فرد به احمدی‌نژاد را گرفت. در آن‌زمان گزارش توطئه‌آمیز دیوان محاسبات، به ریاست «محمدرضا رحیمی»، مبنی‌بر سوء‌استفاده ٦٠٠میلیاردی مدیران بیمه ایران به عزل غیرمنصفانه‌ای منجر شد؛ عزلی که وزیر اقتصاد کابینه احمدی‌نژاد آن را به ظلم تعبیر کرد.

ماجر از آنجایی آغاز شد که آقای احمدی‌نژاد به توصیه چندتن از دوستانشان دستور داده بودند شرکت‌های بیمه‌ای باید از محل درآمدهای بیمه شخص‌ثالث به نیروی انتظامی مبالغی حدود ١٠٠میلیاردتومان کمک کنند. آن‌زمان برای پرداخت چنین پولی مجوز قانونی وجود نداشت. ضمن‌اینکه بیمه ایران ٥٣درصد بازار را در دست داشت و قاعدتا نسبت‌به شرکت‌های بیمه‌ای باید سهم بالاتری به نیروی انتظامی پرداخت می‌کرد. آقای دانش‌جعفری وزیر اقتصاد بودند و با مسوولان بیمه، ازجمله بنده به‌عنوان مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای ایران چندین‌بار صحبت کردند که به نیروی انتظامی کمک کنید. قصدشان هم خیر بود چون می‌گفتند بالاخره این وجوه پرداختی می‌تواند در پیشگیری از حوادث جاده‌ای موثر باشد و جلوی خسارت‌های بیمه‌ای را بگیرد، اما من مخالفت می‌کردم. علت مخالفت من هم این بود که پرداختن به چنین مساله‌ای خارج از اختیارات رییس‌جمهور و قوه‌مجریه بود و چنین پرداختی به قانون نیاز داشت.

آقای احمدی‌نژاد هنگام ارایه قانون بودجه سال١٣٨٦، در مجلس اعلام کردند برخی از مدیران شرکت‌های بیمه‌ای با نیروی انتظامی همکاری نمی‌کنند و به‌همین‌دلیل ما با آنها برخورد خواهیم کرد. چندروز بعد از این سخنرانی بود که آقای رحیمی افرادی را به‌عنوان بازرس از طرف دیوان محاسبات به بیمه ایران فرستادند. همراه اینها یک‌نفر به اسم جابر ابدالی هم بود که از طرف آقای رحیمی به بیمه ایران فرستاده شده بود.

 جابر ابدالی کارمند دولت هم نبود، اما او را به‌عنوان بازرس دیوان محاسبات به بیمه ایران فرستادند. جالب‌تر از آن وقتی با جابر ابدالی صحبت کردم، متوجه این موضوع شدم که ایشان سواد چندانی ندارد و حتی آن زمان سواد این فرد را زیردیپلم ارزیابی کردم.

گزارش ظرف سه یا چهارروز نوشته شد و به‌محض اینکه به دست آقای رحیمی رسید، آن را مستقیما به دست آقای احمدی‌نژاد رساند. تردید دارم که آقای رحیمی قبل از ارایه گزارش به رییس‌جمهور خود یک‌بار آن را با دقت خوانده باشد. اساسا ارایه گزارش از سوی دیوان محاسبات که زیر نظر مجلس است، مستقیما به رییس‌جمهور مشکل قانونی و سازمانی داشت و بعدها موجب گلایه نمایندگان مجلس شد....

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار