مدیرکل شیلات استان:
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های استان برای پرورش ماهیان خاویاری، گفت: شهرستان‌های گرمسیری استان مستعد پرورش ماهیان خاویاری هستند.
کد خبر: ۱۱۵۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ 16 March 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، سهراب صحرایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای شناسایی پتانسیل‌های منابع آبی استان در زمینه تولید ماهیان خاویاری، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده منابع آبی شهرستان‌های استان به‌ویژه شهرستان‌های گرمسیری شامل سه شهرستان سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین شرایط مساعدی برای تولید ماهیان خاویاری دارند.

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه اضافه کرد: سراب گرم، سراب بشیوه، سراب قره بلاغ و سراب قلعه شاهین از سراب‌های مستعد از لحاظ پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب برای تولید ماهیان خاویاری در استان کرمانشاه به شمار می‌روند. ضمن اینکه سراب گلین و سراب مورت در شهرستان گیلانغرب نیز شرایط مطلوبی برای تولید این ماهیان با ارزش دارند. 

صحرایی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به مطالعات انجام شده سراب گرم شهرستان سرپل ذهاب با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن در سال و همچنین رودخانه گلین شهرستان گیلانغرب با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن در سال و در مجموع به میزان ۲۰۰تن ظرفیت توسعه ماهیان خاویاری دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان های گرمسیری استان می‌توانند قطب تولید ماهیان خاویاری استان باشند، از سرمایه گذاران دعوت کرد برای تولید این گونه های با ارزش که نقش مهمی نیز در اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه و استان خواهد داشت، ورود کنند.

صحرایی اشاره ای هم به پیشینه پرورش ماهیان خاویاری در استان کرمانشاه داشت و تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری در استان در سال ۱۳۸۱ با معرفی بچه ماهیان فیل که یکی از گونه های مهم ماهیان خاویاری است در سراب گرم شهرستان سرپل ذهاب آغاز شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ماهیان خاویاری بویژه برخی گونه های آن در سال چهارم به مراحل تولید خاویار می رسند، افزود: متقاضیان این حرفه در صورت سرمایه‌گذاری، علاوه بر تولید گوشت ماهیان خاویاری، امکان تولید خاویار در منابع آبی شهرستان‌های مناطق گرمسیر استان را دارند.

صحرایی اضافه کرد: ماهیان خاویاری در سال‌های اولیه پرورش رشد زیادی ندارند، اما پس از گذشت حداقل یک سال میزان رشد بالایی نسبت به سایر ماهیان و آبزیان پرورشی دارند. 

وی یادآور شد: هم اکنون دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید هر کدام  ۱۰ تن گوشت ماهی خاویاری در سال در استان کرمانشاه فعال است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار