رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی از افزایش حدود ۶ درصدی موالید در بیمارستانهای این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹ 13 February 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، دکتر جواد شاهین‌فر با اشاره به روند رشد تولد‌ها در استان، اظهار کرد: طی ۱۰ ماه امسال ۹ هزار و ۳۷۶ نوزاد در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه متولد شده اند در حالیکه این شاخص در مدت مشابه سال قبل هشت هزار و ۸۶۴ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه جوانی جمعیت به عنوان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است، بیان کرد: مقایسه داده ها، روند رشد تولد‌ها در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه را نشان می‌دهد و در بازه زمانه ۱۰ ماهه نسبت به مشابه سال قبل افزایش تولد‌ها به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه پیگیری برنامه‌های جوانی جمعیت در قرارگاهی ویژه، از محور‌های اقدامات در این بخش است، عنوان کرد: از تولد‌های به ثبت رسیده طی ۱۰ماهه امسال، چهار هزار و ۹۴۴ تولد از این میزان پسر و بقیه دختر بوده اند. همچنین بیش از ۸۵ درصد از زایمان‌های ثبت شده معادل پنج هزار و ۸۵۴ مورد از تولدها، طبیعی بوده اند.

وی با بیان اینکه زایمان‌های بی درد دارویی نیز در این مدت انجام شده است، خاطرنشان کرد: ۵۵.۶۹ درصد از این زایمان‌ها غیردارویی و بقیه دارویی بوده است.

دکتر شاهین فر با تاکید براین که «پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع ناباروری» از دستوالعمل‌های اصلی دانشگاه است، به اجرای ماده ۴۱ و ۴۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در این دانشگاه اشاره و بیان کرد: در راستای اجرای این قانون، حمایت از زوجین نابارور با راه اندازی و فعال سازی خدمات سطح سه ناباروری در بیمارستان بنت الهدی بجنورد و خدمات سطح دو ناباروری در شیروان انجام شده و در مدت اعلام شده، پنج هزار و ۱۲۱ نفر در مرکز ناباروری بجنورد خدمات دریافت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گسترش خدمات درمان ناباروری استان و برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی را از جمله گام‌های عملیاتی در راستای سیاست‌های جوانی جمعیت عنوان و بیان کرد: کاهش میزان باروری و پیری جمعیت، سرمایه انسانی هر کشور را کاهش می‌دهد و این کاهش بر توسعه اقتصادی و افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان نیز تأثیر دارد.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار