رئیس شورای هیات های مذهبی استان فارس گفت: به دنبال ترویج سبک سینه زنی قطاری به عنوان آیین عزاداری سنتی مردم شیراز، در هیات های مذهبی این شهر هستیم.
کد خبر: ۱۱۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ 20 October 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مظفر مختاری بیان کرد: تلاش می کنیم سینه زنی قطاری شیراز را در عزاداری های ایام محرم و صفر در سطح وسیع در هیات های مذهبی این شهر گسترش و ترویج دهیم و آن را به عنوان الگو در عزاداری های مردم این شهر معرفی کنیم.

وی ترویج و گسترش این نوع سبک سینه زنی را در شیراز اقدامی بسیار شایسته عنوان کرد و افزود: سینه زنی قطاری یکی از سنتی ترین نوع عزاداری مردم شیراز است که هم اینک این سبک سینه زنی در چهار هیات در شهر شیراز اجرا می شود.

مختاری اظهارداشت: بنا داریم برای ترویج این سبک سینه زنی، دوره های آموزشی در طول سال برای آموزش سایر هیات ها برگزار کنیم تا در سالهای آینده شاهد سبک واحدی در نوع عزاداری مردم شیراز باشیم.

وی با بیان اینکه سینه زنی قطاری شیراز ثبت ملی شده است اضافه کرد: در بخش آموزش این نوع سبک سینه زنی، کتابی در حاشیه سیزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی به میزبانی استان فارس تهیه و رونمایی شد که هیات ها و مردم می توانند از آن کتاب برای بهره مند شوند .

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی در فارس ادامه داد: در این دوره از اجلاس در دو شهر شیراز و لارستان میزبان 965 نفر مهمان داخلی و خارجی بودیم.

مختاری عنوان داشت: در برخی از جاها هزینه برگزاری این اجلاس شش میلیارد تومان اعلام شده که این نادرست است و برای برگزاری این اجلاس بین المللی هزینه ای کمتر از 700 میلیون تومان هزینه شد که عمده هزینه ها در بخش بلیت های رفت و آمد پیرغلامان و مهمانان به شهر
شیراز بود.

وی افزود: در بخش اهدای جوائز این اجلاس نیز به 32 پیرغلام و خادم حسینی و تعدادی از خانواده شهدا هر کدام یک سکه بهار آزادی داده شد.

رئیس شورای هیات های مذهبی فارس ادامه داد: هزینه های برگزاری این اجلاس به صورت مردمی و با همکاری دستگاه ها در استان تامین شد به طوری که در این زمینه شورای شهر شیراز 200 میلیون تومان و استانداری فارس 250 میلیون تومان به برگزاری این اجلاس اختصاص دادند.

او با بیان اینکه دستگاه های مختلف در برگزاری هر چه بهتر این اجلاس در استان همکاری کردند گفت: برای حمل و نقل درون شهری مهمانان این اجلاس در شهر شیراز 110 دستگاه نقلیه سواری، 10 ون، 15 مینی بوس و 15 اتوبوس توسط شهرداری شیراز در نظر گرفته شد.

مختاری بیان کرد: همچنین تمام هزینه های درمانی مهمانان در مدت زمان دو روز برنامه از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تامین شد که در این زمینه یکی از پیرغلامان در تصادف دچار شکستگی کتف و دو مورد آنژیو قلب بود که عمل آنها به صورت رایگان در شیراز انجام شد.

وی اظهارداشت: همچنین یکی از پیرغلامان در مسیر کاشان به شیراز و در نزدیکی شهرستان مرودشت بر اثر تصادف فوت کرد.

مختاری اضافه کرد: دستگاه هایی نیزعلی رغم وجود امکان برای کمک و مساعدت در برگزاری این اجلاس از جمله هتل ها، همکاری نکردند و در برخی از مواقع سنگ اندازی نیز کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار