مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی از افزایش 10 درصدی جمعیت حیات وحش در مناطق تحت مدیریت این اداره کل در استان خبرداد.
کد خبر: ۱۱۵۰۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸ 24 January 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، اسدلله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای برنامه سرشماری حیات وحش شاخص استان که از اویل آبان ماه سال جاری شروع و تا اوسط آذرماه ادامه داشت اظهارکرد: یک هزار و ۴۸۰ میلیون و ۳۱۱ هکتار هکتار از مناطق تحت مدیریت استان مورد پیمایش و سرشماری قرار گرفت.

وی گفت: طبق برنامه زمان بندی تعیین شده، عملیات سرشماری سم‌داران شاخص استان در ۱۵ منطقه تحت مدیریت (۷ منطقه حفاظت شده، ۲ پناهگاه حیات وحش و ۶ منطقه شکار ممنوع) در بازه زمانی مقرر و با استفاده از ظرفیت جوامع محلی، همیاران، دانشگاهیان، دوستداران طبیعت وتشکل‌های زیست محیطی انجام شد.

وی هدف از سرشماری را برآورد جمعیت حیات وحش شاخص استان، پایش بیماری‌ها و بررسی وضعیت حفاظتی آن‌ها عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه با نتایج به دست آمده از سرشماری سال جاری پستاندار شامل کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر مشاهده و سرشماری شد که نشان از افزایش حیات وحش در استان نسبت سال گذشته داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان داشت: طبق بررسی‌های انجام شده جمعیت حیات وحش نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش جمعیت داشته که حکایت از حفاظت و مدیریت مطلوب حیات وحش در خراسان جنوبی دارد.

حاتمی اقداماتی نظیر گشت و کنترل مستمر محیط بانان در مناطق، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی، کنترل ورود و خروج دام، پایش بیماری‌های حیات وحش، تعمیر و ترمیم آبشخور‌ها و حساسیت نسبت به آبرسانی و علوفه به وحوش، ارتقای زیرساخت‌های حفاظتی مانند تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی و خرید تجهیزات انفرادی و... را از جمله عوامل موثر در افزایش جمعیت حیات وحش در استان دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزایش شکار غیر مجاز، خشکسالی، تغییر اقلیم، کمبود نیرو و تجهیزات و... را از جمله عموان تهدید کننده حیات وحش در استان عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد: در این زمینه هم نگاه ویژه‌ای به حوزه محیط زیست خراسان جنوبی شود.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار