لبو یک خوراکی خوشمزه و خاطره انگیز برای ما می باشد که خوردن لبوی داغ در زمستان واقعا لذت بخش است. لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است.لبو به عنوان یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لبو سرشار از فولات و منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانوتنیک اسید، کولین، بتایین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم است.
کد خبر: ۱۱۴۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵ 15 January 2024

پپتین موجود در لبو برای درمان افسردگی مفید بوده و تریپتوفان موجود در آن ذهن را آرام می کند. خواص لبو قرمز بسیار زیاد است که در ادامه این مطلب به بررسی 7 خواص لبو، رابطه لبو و فشار خون بالا، خواص لبو برای پوست، خواص آب لبو قرمز خام و آب لبو برای کبد چرب می‌پردازیم.

به گزارش گفتنی، لبو سرشار از مواد مغذی ضروری، منبع عالی فیبر، فولات(ویتامین B9)، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. چغندر و آب چغندر با فواید متعددی از جمله بهبود جریان خون، کاهش فشار خون و افزایش عملکرد ورزشی مرتبط هستند. بسیاری از این مزایا به دلیل محتوای بالای نیترات های معدنی درون لبو است. چغندر بیشتر به صورت پخته یا ترشی استفاده می‌­شود.

7 خواص لبو

در زیر 7 خواص لبو را برایتان شرح می دهیم که برایتان مفید خواهد بود:

7 خواص لبو برای سلامتی که واقعا معجزه میکنه + از کاهش وزن تا افزایش عملکرد مغز

1. کمک به سلامت پروستات

یکی از 7 خوص لبو که بسیار مهم است حفظ سلامت پروستات است، مواد مغذی لبو به حفظ سلامت پروستات در مردان کمک به سزایی می­‌کند. این ریز مغذی­‌ها شامل ویتامین C، بتاکاروتن و پتاسیم است. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف لبو در کاهش ابتلا به بیماری­‌های مردان موثر است.

 
 
 
 
 

برای مثال آنتی اکسیدان­‌های موجود در این گیاه به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می­‌کند. مطالعات حاکی از آن است که چغندر به کاهش تکثیر سلول­‌های سرطانی در آزمایشات حیوانی منجر شده است. در انسان اغلب تحقیقات بر روی اثر چغندر بر کاهش تکثیر سلول­‌های توموری سرطان پستان و پروستات انجام شده که نتایج مطلوبی حاصل شده است.

2. چغندر قرمز و کمک به کاهش وزن

لبو هم مانند سایر گروه‌­های سبزیجات دارای آب زیاد و کالری کم است و گزارش­‌های بسیاری حاکی از آن است که افزایش مصرف غذا‌های کم کالری مانند میوه و سبزیجات با کاهش وزن همراه بوده است. علاوه بر این چغندر به رغم داشتن کالری کم، حاوی مقادیر متوسطی از پروتئین و فیبر است که هر دو این مواد به دستیابی شما به وزن ایده آل کمک می­‌کنند.

فیبر موجود در چغندر همچنین می­تواند با کاهش اشتها و افزایش احساس پر بودن معده، باعث کاهش وزن شود. البته که هنوز هیچ مطالعه‌ای اثرات مستقیم چغندر را بر وزن آزمایش نکرده است، اما به احتمال زیاد اضافه کردن لبو به رژیم غذایی شما می­‌تواند به کاهش وزن­تان کمک کند. همچنین لبو به هیدراته نگهداشتن بدن و سم زدایی آن کمک می‌کند.

3. کاهش سطح فشار خون با خوردن چغندر قرمز

لبو حاوی نیترات است و نیترات فشار خون را پایین می‌‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌‌دهد. خوب است بدانید نیترات در بدن انسان به اکسید نیتریک تبدیل شده و به بدن کمک می‌کند تا رگ‌های خونی استراحت کنند و از این طریق جریان خون را بهبود می‌بخشد.

در این حالت فشار خون فرد کاهش می‌یابد. این اتفاق که نشان‌دهندۀ ارتباط خواص لبو و فشار خون بالا است، چندین ساعت بعد از مصرف چغندر فورا اتفاق می‌افتد.

4. چغندر قرمز برای بهبود عملکرد کبد

در ادامه شرح 7 خواص لبو باید گفت، وجود کلسیم، بتالائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین و محبوب­ترین خوراکی‌ها و سبزیجات برای کبد تبدیل کرده است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق کرده و باعث می‌شود به راحتی در کبد و رودۀ کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.

بتالائین موجود در لبو به کبد کمک می‌کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده است پاکسازی می‌کند و اطمینان می‌دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌شود. کاهش التهاب و بهبود جریان خون­‌رسانی در کبد از دیگر مزایای مصرف لبو برای کبد است.

5. افزایش استقامت بدن ورزشکاران با چغندر قرمز

لبو و آب آن به عملکرد بهتر قلب و ریه­‌ها در حین ورزش کمک می­‌کند. اکسید نیتریک حاصل از لبو باعث افزایش جریان خون در عضلات شما می­‌شود. برخی از ورزشکاران هنگام ورزش برای بهبود عملکرد خود چغندر می­‌خورند و یا آب چغندر می­‌نوشند. نیترات­‌های غذایی با تأثیر بر کارایی میتوکندری، اندام­‌های سلولی به صورت غیر مستقیم مسئول تولید انرژی هستند و مصرف اکسیژن هستند.

6. چغندر قرمز و کاهش التهابات بدن

در ادامه شرح 7 خواص لبو باید گفته که، لبو حاوی رنگدانه‌­هایی به نام بتالین است که دارای تعدادی خواص ضد التهابی است. این می­‌تواند جنبه‌­های مختلفی از سلامتی را به همراه داشته باشد، زیرا التهاب مزمن با شرایطی مانند چاقی، بیماری قلبی، بیماری کبد و سرطان مرتبط است.

یک مطالعه روی ۲۴ فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف ۸.۵ اونس (۲۵۰ میلی لیتر) آب چغندر به مدت ۲ هفته به طور قابل توجهی چندین نشانگر التهاب از جمله پروتئین واکنشی و فاکتور نکروز تومور آلفا را کاهش داد. علاوه بر این، یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۱۴ روی افراد مبتلا به استئوآرتریت – وضعیتی که باعث التهاب در مفاصل می­‌شود، آرتروز – نشان داد که کپسول­‌های بتالاین ساخته شده با عصاره چغندر باعث کاهش درد و ناراحتی می‌­شود.

همچنین نشان داده شده است که آب و عصاره چغندر باعث کاهش التهاب کلیه در موش­‌هایی می­‌شود که مواد شیمیایی سمی و آسیب زا تزریق شده‌­اند. با این حال، برای تعیین اینکه آیا لذت بردن از مصرف لبو در مقادیر طبیعی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، ممکن است همان فواید ضد التهابی را داشته باشد، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

7. لبو و محافظت از عملکرد مغز

همان‌طور که می­‌دانید عملکردهای ذهنی و شناختی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می­‌یابند و می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند زوال عقل را افزایش دهد. نیترات­‌های موجود در لبو ممکن است عملکرد مغز را با افزایش گشاد شدن رگ­‌های خونی و در نتیجه افزایش جریان خون به مغز بهبود بخشد.

به ویژه، نشان داده شده است که چغندر جریان خون را در لوب پیشانی مغز بهبود می­‌بخشد، منطقه‌ه­ایی که با سطح بالاتری از تفکر مانند تصمیم­‌گیری و حافظه کاری مرتبط است. علاوه بر این، یک مطالعه قدیمی در مورد خواص لبو در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که زمان واکنش در طول تست عملکرد شناختی در افرادی که روزانه ۸.۵ اونس (۲۵۰ میلی لیتر) آب چغندر به مدت ۲ هفته مصرف کرده بودند، ۴ درصد سریع­تر از گروه کنترل بود.

با این حال، برای تعیین اینکه آیا لبو می‌تواند برای بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر زوال عقل در میان جمعیت عمومی استفاده شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. خلاصه چغندرهای قرمز حاوی نیترات هستند که ممکن است جریان خون به مغز را افزایش داده و عملکرد شناختی را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

نتیجه گیری 7 خواص لبو:

در پایان شرح 7 خواص لبو باید گفت، چغندر غنی از فیبر است و کالری کمی دارد. افراد از چغندر در رژیم غذایی کاهش وزن سریع و لاغری استفاده می‌کنند چون خواصی دارد که می‌تواند در برابر چربی مبارزه کند.

همچنین خواص لبو قرمز به هیدراته نگهداشتن بدن و سم زدایی آن کمک می‌کند. از این طریق هم به لاغری و هم به داشتن پوستی درخشان کمک می‌کند. ولی به صورت کلی لبو نیز مانند سایر مواد غذایی است و نباید در مصرف آن زیاده روی شود که ممکن است مصرف زیاد باعث بروز مشکلات در معده و روده افراد شود./ح

 

برچسب ها: خواص لبو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار