ماجرای طرح جدید روی اسکناس های 5هزار تومانی این روزها خبرساز شده و هر گروه و جناحی تحلیلی راجع به چرایی تغییر طرح و فلسفه طرح جدید دارند.
کد خبر: ۱۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳ 08 March 2015

ماجرای طرح جدید روی اسکناس های 5هزار تومانی این روزها خبرساز شده و هر گروه و جناحی تحلیلی راجع به چرایی تغییر طرح و فلسفه طرح جدید دارند.

ماجرای اسکناس جدید 5هزار تومانی چیست؟

عده ای این حرکت را در اوج مداکرات هسته ای حرکتی معنادار و عجیب می دانند.چرا که طرح قبلی اسکناس 5 هزار تومانی متشکل از نماد انرژی هسته ای وسط نقشه ایران و سخنی از پیامبر اسلام با این مضمون که"دانش اگر در ثریا هم باشد؛مردانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت" بود.

گذشته از نگاه های سیاسی طرح قبلی طرحی متفاوت و کامل بود؛هم متناسب با مسأله مهم روز کشور بود وهم حس ایرانی و اسلامی را همزمان برمی انگیخت.

اما اگر بخواهیم از زاویه دید جریان های سیاسی مخالف دولت قبل به طرح قبلی نگاه کنیم این برداشت وجود دارد که دولت قبل با نسبت دادن مسأله هسته ای و پیشبردش به دولت خود، در درج این طرح اهداف حزبی خود را دنبال می کرده.

و اما راجع به طرح جدید فارغ از نگاه های سیاسی باید گفت که رنگ سردر دانشگاه تهران که بنفش است کمی ناهماهنگ با رنگ زمینه اسکناس است و به قول معروف روی زمینه نمی شیند و انگار از کار بیرون زده شده.

حال اینبار اگر بخواهیم از زاویه دید احزاب مخالف دولت کنونی به طرح جدید بنگریم این شبهه بوجود می آید که دولت از عمد و منظوردار رنگ بنفش که رنگ انتخاباتی حسن روحانی بود را برای این طرح انتخاب کرده است.

امیدواریم که واقعا نیت های حزبی پشت تغییرات طرح اسکناس ها نباشد؛چراکه اسکناس ها در دست همه مردم کشور با عقاید سیاسی مختلف میچرخد و رد وبدل می شود و باید بیانگر یک بینش و هدف کلی باشد. 

سکه و اسکناس در کشورهای مختلف، همیشه نشانه‌ای از نمادهای ملی، افتخارات و یا حتی آرمان‌‌های آن کشور را دربردارد. هنوز که هنوز است، چشم جهان‌بین روی اسکناس دلار، مورد تحلیل قرار می‌گیرد؛ چشمی که نشان از فراماسونری دارد و البته سیاست‌های اقتصادی جهانی آمریکا.

از جمله طرح های نقش بسته بر اسکناس های ایران می توان به این موارد اشاره کرد:حرم مطهر امام رضا، حافظیه، دانشگاه تهران، تصویر امام خمینی، نماز جماعت، تظاهرات انقلابیون قبل از سال 57، جهاد سازندگی، مسجد الاقصی، ماهواره امید، نماد انرژی هسته‌ای و . . .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار