مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی:
مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه باغات و سردخانه‌های کیوی ایران از سوی چینی‌ها تایید شده است، اضافه کرد: به زودی بازار چین را به عنوان یکی از بازارهای کیوی ایران خواهیم داشت
کد خبر: ۱۱۴۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 14 January 2024

به گزارش تابناک گیلان زهرا جلیلی مقدم در آیین رونمایی از ارقام جدید محصول کیوی (گیلدا، زرین و طلوع) که در دانشگاه گیلان برگزار شد، با تاکید بر لزوم استفاده از روش‌های به روز علمی، هم در تولید و هم در عرضه محصولات کشاورزی، اظهار کرد: امروز شاهد تولید و معرف ارقام جدید محصول کیوی در استان گیلان هستیم که می‌تواند نقش مهمی در بازارهای جهانی داشته باشد.

وی با اشاره به توجه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در دنیا به سلیقه بازار و مشتری پسندی، افزود: برای اینکه بازارهای بیشتری را جذب کنیم، باید به سمت تولید و معرفی ارقامی برویم که مطابق با سلیقه کشورها و بازارهای هدف است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم رعایت کیفیت و استانداردهای کشورهای هدف در تولید محصولات صادراتی، عنوان کرد: تولید کیوی کیفی و صادرات محور طی چند سال اخیر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و خوشبختانه شاهد افزایش صادرات محصول کیوی هستیم.

جلیلی مقدم با بیان اینکه در تولیدات صادراتی باید ضوابط و بخشنامه‌های کشورهای هدف در دستور کار قرار گیرد، گفت: یکی از ضوابط کشور هند شناسنامه‌دار بودن محصول کیوی و داشتن شناسه تولید است، یعنی باغ و فرایند تولید و مراحل کاشت و داشت و حتی برداشت کیوی و پس از برداشت کیوی باید مشخص باشد؛ این شناسه‌ها به زودی برای سایر محصولات نیز فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: بازارهای هدف به دنبال محصولاتی هستند که شناسه داشته باشند و فرایند تولید و کودها و سموم مصرفی و نحوه برداشت و نگهداری و... آن تعریف شده باشد لذا با کمک سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از سال گذشته شناسه‌دار کردن محصول کیوی را آغاز کردیم و خوشبختانه موفق شدیم محدودیت‌های صادراتی کشور هند را که برای ایران اعمال کرده بود، برداریم و صادرات را انجام دهیم.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بازدید اخیر چینی‌ها از باغات کیوی هند و ایران، خاطرنشان کرد: اگرچه چین جزو بزرگترین تولیدکنندگان کیوی در دنیاست، اما به دلیل تقاضای بالا، یکی از بازارهای مصرف این محصول نیز محسوب می‌شود و لذا طی سال‌های گذشته اقدام به واردات از سایر کشورها کرده است.

وی با بیان اینکه باغات و سردخانه‌های کیوی ایران از سوی چینی‌ها تایید شده است، اضافه کرد: به زودی بازار چین را به عنوان یکی از بازارهای کیوی ایران خواهیم داشت.

جلیلی مقدم یکی از موضوعات مهم درباره محصول کیوی را تولید نهال دانست که در حال حاضر در گیلان دنبال می‌شود و گفت: اولین باغ مادری در کشور با همکاری بخش خصوصی در گیلان ایجاد شده و اقدام به تولید نهال سالم خواهیم کرد تا فرایند کاشت و داشت نیز طی شود و به یک محصول سالم برسیم؛ البته مراحل پس از برداشت هم بسیار بر صادرات اثرگذار است و امیدواریم در استان گیلان پیگیری شود.

وی گیلان و مازندران را تولیدکنندگان اصلی کیوی دانست و متذکر شد: شاهد برخی خلاءها در فرایند پس از برداشت کیوی هستیم؛ در واقع رقم‌های فعلی به لحاظ عمر انبارمانی وضعیت خوبی دارند، اما در ماندگاری مشکل داریم که بر کیفیت اثر می‌گذارد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کنار انبارمانی باید بر فرآورده‌های جانبی کیوی هم کار کنیم، افزود: اگر نتوانستیم صادرات مناسب کیوی را داشته باشیم، باید با کمک صنایع فرآوری از افزایش ضایعات جلوگیری کنیم.

جلیلی مقدم همچنین بر سازگاری ارقام معرفی شده تاکید کرد و یادآور شد: درباره توسعه ارقام جدید شتابزده عمل نشود و با نگاه علمی کار را پیش ببرید؛ در این راستا ایجاد باغ‌های الگویی در مناطق مختلف در دستور کار قرار گیرد و در صورت پاسخ دهی، نسبت به توسعه کشت اقدام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار